tirsdag, juli 09, 2013

ON THE ROAD AGAIN

Motorveje er gode til at komme hurtigt frem på, men landeveje giver en større oplevelse. I en bil ser man meget, på en motorcykel ser man endnu mere, og man sanser naturen omkring sig langt mere. Dufte, luften, varmen, lydene, alt samles sammen med synet til en helhedsoplevelse, som jeg ikke får i en bil.

P1060342

Når fire motorcykler kører sammen på en lang ukendt rute, er det vigtigt, at vi ikke bliver væk fra hinanden. Dels bruger vi alt for megen tid på at finde hinanden, dels kan man jo komme ud for et uheld, og så er det godt at have andre i nærheden. Hjemmefra havde landmanden gjort et kæmpearbejde. Han havde på computeren plottet hele ruten ind i dagsture. Han havde møjsommeligt sat waypoints, så vi kom de veje, vi ville. Dernæst var ruterne blevet læst ind i alle fire motorcyklers GPS, men som mange ved, så lever GPS deres egen liv, så ind imellem fik vi også nogle oplevelser på den konto. Undervejs sørgede vi for at holde øjenkontakt med den motorcykel foran og den bagved, og turen gik forrygende, ingen uheld, ingen bortkomne rejsekammerater og mange gode oplevelser.

P1060344

Da vi nåede Grenoble på motorvej, kørte vi på landeveje og fandt hurtigt Napoleonsruten. Det er den vej, Napoleon gik med sin hær fra Øen Elba til Paris for at generobre tronen i 1815. Landmanden og jeg havde i vores unge dage (først i 80erne) kørt ruten fra Grenoble til Nice, i år skulle vi ikke helt ned til Middelhavskysten, for der var andre oplevelser, der ventede.

P1060346

Dagens mål var byen Castellane, men vi kunne hurtigt se, at det ville blive meget sent, før vi nåede byen. En af motorcyklerne havde pludselig fået blinkende lamper for mange ting. Der var blevet skruet og tjekket på rastepladser, og diagnosen lød på et udtjent batteri på trods af dets unge alder og et nyligt eftersyn af motorcyklen. Selvom motorcyklen kørte upåklagelig, så sad det hele tiden i baghovedet, hvornår står batteriet af. Køreren af motorcyklen satte resolut tape over de blinkende lamper, for de stressede ham. Der var ingen motorcykelværksteder på ruten, så vi satsede på at finde et den næste dag. Klokken halv syv holdt vi pause, lod GPSen finde et hotel i nærheden af Digne les Bains, og jeg udfoldede mig herefter i en mobil på en kombination af fransk og engelsk og fik reserveret fire værelser for natten. Aftensmaden fik hotellet lov til at stå for, vi var ganske enkelt for trætte til at gå ud i byen, den madoplevelse bliver der ikke skrevet mange ord om, sej bøf, langsom betjening, men sengene gav en god nats søvn. Og vi var klar til næste dags tur i Frankrigs svar på Grand Canyon.

P1060347

14 kommentarer:

  1. Ja dere har virkelig hatt en flott tur.
    Takk for at vi får oppleve en del av den sammen med deg.
    Ha en god dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Astrid :-)

      Slet
  2. Tape over advarselslamper.. Hihi.. det kunne jeg også ha' fundet på.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, både han og hans kone sagde, de ikke kunne få øjnene fra advarselslamperne, og da de ikke kunne gøre noget, ja så var det da en fin løsning :-)

      Slet
  3. Aj, altså, en dålig madoplevelse i Frankrig! Det havde man ikke lige forventet.
    GPS er på næsten alle måder en fantastisk opfindelse, men jeg må sige, at jeg og vores GPS absolut ikke altid forstår hinanden, og da jeg i testsituationer ved, at det er mig, der har ret, er jeg efterhånden blevet ret skeptisk overfor dens anvisninger. Men man når altid frem til bestemmelsesstedet - det er dog hverken via den hurtigste eller den korteste rute!
    Skønne billeder, du har taget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, nej vel, men vi valgte så heller ikke de dyre hoteller ;-) Det er svært at tage en hurtig beslutning, når man sidder på en motorcykel med tre andre bagefter sig, så gemalen og jeg havde ind imellem nogle diskussioner :-) men som han siger, vi kommer altid til destinationen uanset hvad :-)

      Slet
  4. Selvom jeg er vild med GPS til bilture, så er jeg helt enig i, at de også har deres egen mening om tingene.
    Grand Canyon i Frankrig - det ser jeg frem til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, GPS letter meget, men de har godt nok deres nykker ind imellem :-)

      Slet
  5. Smart at starte ferien sovende. Vi har også vores kontroverser med GPS'en. Og vi har lært at tjekke dens rute en ekstra gang inden afgang. Sidste år skulle vi køre fra Normandiet til Brügge i Belgien, men vores skøre GPS ville have os ind over Paris - en omvej på flere hundrede kilometer! Skønne billeder (dejligt vejr!). Jeg synes, det er vildt sejt, at du kan sidde og tage billeder undervejs ned gennem hårnålesving.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, min mand tjekkede også ruten, men næsten 5000 km er langt at tjekke, så ikke alle steder var han nede i detaljen, så det gav os nogle få omveje :-) Jeg sidder rigtig godt på motorcyklen, så det føles behageligt at fotografere undervejs, og da jeg har nemt ved at falde i søvn i bil, bus og tog og altså også på en motorcykel, så er det min måde at holde mig vågen på :-)

      Slet
  6. Ja man oplever meget mere på en motorcykel og især når man sidder bagpå, hvilket jeg også gør engang imellem på Jimmis, han har desværre ikke noget ryglæn, så det bliver ikke til lange ture. Smart fundet på med tapen. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, et godt bagsæde og ryglæn må der til, hvis man skal på langtur :-)

      Slet
  7. GPS´er er gode til én ting. Man når altid frem til det forventede mål, det er bare ruterne der somme tider kan være lidt særprægede (min den bedste er Hornbæk-> Helsingør via københavn, Oslobåden, Helsingborg->Helsingør).

    Det er altså gode billeder du har fået skudt fra din bagsædeposition..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Overleveren, ja vi kom også på nogle omveje, som vi så sandelig ikke selv havde bestemt :-)

      Slet