onsdag, juli 24, 2013

RYTMEFORSTYRRELSER

Det er slet ikke så nemt, det der med at få lagt vaner om eller indføre nye vaner eller bare at lære nyt. Bedst som vi tror, at rytmen er der, sker der et eller andet, som laver forstyrrelser. Har man stadig lyst til at ændre rytmen eller starte en ny rytme, skal man ikke fortvivle, for forstyrrelsen kan være med til at gøre en klogere på sig selv.


Jeg synes jo, jeg gennem bloggen har dokumenteret for mig selv, hvor godt jeg får det, når jeg løber eller går hver dag. Ikke desto mindre har løb i den grad været fraværende fra min ferie. Det siger sig selv, at når man sidder på motorcykel 10 timer hver dag, så er der ikke megen energi til at komme ud og løbe om aftenen (der var heller ikke plads til løbeskoene på motorcyklen) Efterfølgende var det nærmest først, da vores børn kom hjem i min tredje ferieuge, at jeg genfandt energien. Her fik vi gået lidt, men mest af alt slappede vi bare af i hinandens selskab, og det gjorde godt.


Nu er hverdagen startet, og det har været to gode arbejdsdage, jeg har nydt at være sygeplejerske igen, nydt mødet med patienterne og kollegerne. Landmanden og Istvan træner hver aften, der er en prøve om ikke så lang tid. Det giver mig tid til at synke ned i sofaen med bøger og computer, det er jeg rigtig god til. I går snakkede jeg så meget med mig selv, at jeg overbeviste mig selv om, at en gåtur ved sommerhuset ville være godt. Det blev det, temperaturen var tilpas, og det var skønt at komme ned på stranden og gå.



Mange mennesker var stadig på stranden, der blev grillet, badet, spillet bold og gravet huller i sandet. Oppe i byen var der musik på torvet og masser af isspisende folk, jeg holdt mig dog i skindet (der var is hjemme i fryseren). Halvanden time senere var jeg hjemme og kunne så synke ned i sofaen med seriekigning og tedrikning.



Her til morgen blev der diskuteret vældigt, mens jeg stod op. Hvis jeg virkelig ville være en, der løber, så var det nu, jeg skulle tage skoene på. Det gjorde jeg så, og nu nyder jeg velværet i min krop. Jeg blev oppe i sommerhuset og kan nu nyde morgenmaden på terrassen. Fordelen ved at skulle arbejde i den kommende weekend er to fridage midt på ugen, det er lige til at holde til. God dag til dig.


18 kommentarer:

  1. Det ser hyggeligt ud, Lene - god arbejdsdag ønskes du herfra!

    Jeg har ikke rigtig nået at kommentere på det sidste, men jeg har rigtig nydt at se billeder fra jeres tur gennem Pyrenæerne. Den har jeg selv kørt med nogle venner for år tilbage, dog i bil, det var en stor og smuk oplevelse.

    Jeg kender godt rytmeforstyrrelser, lige nu kæmper jeg for at holde fast i de gode motionsvaner, jeg fik i Grækenland. Fordi Andreas ikke kan svømme selv endnu endte jeg med at svømme med ham dagen lang og da jeg kom hjem, opdagede jeg at jeg havde tabt mig TO kilo! Så nu er det bare om at hænge i og finde den gode rytme i hverdagen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Henriette, Jeg vil gerne tilbage til Pyrenæerne og kun køre der :-) Hold da op, tænk at al det svømning udvirkede det, skønt :-)

      Slet
  2. Kan godt følge dig i det med de vaner. Jeg er (jo) begyndt at gå (lange) ture, men det går bedst med at komme af sted, når jeg har en aftale med andre. Har jeg ikke det, så kan strikketøj/bog og sofa nemt blive løsningen.
    Så min blogdokumentation får mig også tilbage på sporet igen :)
    pøj pøj med dine vaner :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Anne, vi må holde hinanden fast på de gode vaner :-)

      Slet
  3. ... Og nogle er mere vanedyr end andre :-) Min John er frygtelig svær at få til at ændre en (dårlig) vane og til at få nye og gode vaner. Han er et rutinemenneske med hud og hår.
    Jeg mener naturligvis selv, at jeg er smaddergod til at ændre vaner, når først jeg er blevet opmærksom på, at det ville være hensigtsmæssigt (engle-smiley).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og sådan er vi så forskellige, men du har da vist fået ham overtalt til cykelture? Og puds du bare glorien, jeg tror dig nemlig :-)

      Slet
  4. Det kræver virkelig energi og overskud, at ændre rytmer, og specielt at ændre dem der tapper os for energi.. Vi skal jo liiige først.. alt muligt.. :-)
    Jeg har taget en fridag i dag, det er så nemt at synke ned med en bog og et glas koldt vand her i skyggen, men tøjet lægger ikke sig selv sammen og rodet forsvinder ikke af sig selv..
    Pausen er slut, jeg må i gang igen.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God arbejdslyst, Inge, du må skifte mellem arbejde og pauser i skyggen :-) Her sidder jeg i solen i bikini, mens tøjet vasker sig selv. Om lidt går jeg i gang med at hive ukrudt op, så kombinerer jeg solbadning med noget nyttigt :-)

      Slet
  5. Det er ikke så let at ændre på vaner, og undskyldninger kan man altid finde, men det er dejligt at komme ud og røre sig, mærkeligt at det er så svært at overbevise sig selv. God dag til dig. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, undskyldningerne lyder altid vældig gode, men de holder ikke i længden :-)

      Slet
  6. Uanset hvor meget man elsker de mennesker, man har været sammen med, eller hvor skøn ferien har været - så er og bliver hverdagen altså bedst. Det bedste er at finde den rytme, som man normalt har det godt med.
    Det tror jeg, vi alle kan skrive under på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, rytmen i hverdagen er god :-)

      Slet
  7. Ja hver ting til sin tid, og dejligt du fandt løbeskoene frem igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, sådan må det være :-)

      Slet
  8. Jamen, det er bare med at komme igang igen! Og det gjorde du - dejligt!

    SvarSlet
  9. Jeg sidder selv her efter endt ferie og prøver at lave aftaler med mig selv. Aftaler, der får lidt motion ind i min hverdag, for jeg ved jo, at det er godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, jeg laver også aftaler med mig selv, men overvejer også at finde en at gå eller løbe sammen med, det kunne være hyggeligt :-)

      Slet