søndag, juli 21, 2013

VI HAR LEJRBÅL HER

Når nu ens terrasse er af træ, og bålfad derfor ikke er en mulighed. Når nu en bålplads ikke er en mulighed, og da slet ikke pga. brandfaren, så findes der heldigvis andre muligheder, når et af minderne fra ferie hos mormor og morfar i deres sommerhus skulle omsættes til praksis her.


Jeg var ni år, da mine forældre købte en sommerhusgrund. Intet var der på den, det var blot en flad mark, men der var mindre end 100 meter ned til Limfjorden og stranden. Min far byggede selv sommerhuset, mine forældre plantede masser af træer, og jorden fra udgravning til sommerhuset blev til en høj, hvor flagstangen blev sat. Jeg har utallige minder fra sommerferier i det hus. Det samme har mine børn, de var ikke mere end 3 og 4 år, da de startede med at holde ferie hos morforældrene uden forældre.



Mine forældre havde et bålsted ved sommerhuset, og utallige snobrød er blevet bagt der. I går aftes blev de første snobrød med pølser bagt hos os, vi hyggede os. Landmanden og sønnen gryntede godt nok noget over datterens ide, men de gik med til det. Bagefter sørgede forældrene for at banke de unge i Bezzerwisser, endnu er vi de skrappeste ;-)


Sønnen blev sat på et fly tidligt i morges, datteren bliver sat i et tog senere i dag, og så er den ferie slut for deres mor. De unge mennesker har ferie en måned endnu, datteren drager alene til Seattle og New York, sønnen hygger sig med kammeraterne i hovedstaden. Landmanden og folkehold er klar til at tage kartofler op, når kartoflerne er klar. Hverdagen starter langsomt op, så jeg nyder hverdagen i juli og starten af august. Pludselig er kornet klar til høst i august, og i september starter den lange kartoffeloptagningssæson. Når den er slut, så er oktober også halvvejs. Men lige nu og her nyder jeg solen og søndagen. God søndag til dig.


21 kommentarer:

  1. Hvor hyggeligt med grillede snobrød.
    Når nu datteren skal til Seattle, så skulle hun lige finde hen til det store marked, hvor der findes en HEL butik kun med polsk porcelæn.... Jeg ærgrer mig stadig over, at jeg ikke købte den kop med det amerikanske flag som mønster .....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, beskeden er gået videre, tak :-)

      Slet
  2. Jeg synes at fornemme, at du ville egne dig glimrende til en dyst i Quizbattle :-) Var det ikke noget at melde sig under fanerne? Mit navn er det samme som i Ruzzle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg må forsøge igen, sidste gang kunne jeg ikke få lov til at åbne det selvom jeg synes jeg har registreret mig :-)

      Slet
  3. Det lyder som dejlige dage I har haft.
    God søndag til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille, vi har nydt og nået en masse :-)

      Slet
  4. Uh, du er helt henne i Oktober !!
    :)
    Jeg ønsker mig et bålfad, så jeg kan riste skumfiduser og lave snobrød :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, rolig, jeg er tilbage i juli igen ;-) Skumfiduser har jeg aldrig prøvet :-)

      Slet
  5. Snobrød holder aldrig op med at smage fantastisk, uanset hvor voksen man måtte blive. Godt at din datter fik alle overbevist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Laura, snobrød smager så godt, men jeg får det så sjældent :-)

      Slet
  6. Det ser rigtig hyggeligt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, det var det også :-)

      Slet
  7. Snobrød smager af sommerlejr og spejder, og jeg har kun de bedste minder om begge dele. Godt jeres datter fik jer overbevist. Besserwizzer lyder som et herligt spil; minder det ikke lidt om Trivial Pursuit?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg har også dejlige spejderminder om snobrød og sommerlejr :-) Jeg synes bezzerwisser er sjovere end Trivial Pursuit, men det er også mange år siden, jeg spillede det sidste.

      Slet
  8. Uhmmm hvor ser det lækkert og sommerligt ud, hvor er det længe siden jeg har fået snobrød.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, også her, men det smagte lige så godt som jeg huskede det :-)

      Slet
  9. uhh altså, jeg kan både mærke og dufte den herlige danske sommerstemning og det er mange år siden jeg har fået snobrød, men kommer da på en god ide af at se på dine lækre billeder :-)
    I har travlt, men det er ok når sommeren laver med og stemningen er god.
    Rigtig dejlig mandag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Nola, travlheden er ikke så voldsom nu, men det kommer snart , så vi nyder nu :-)

      Slet
  10. Snobrødene ser fine ud! Opfindsom sommermad.
    Lyder som hyggelige planer for resten af sommeren - forhåbentlig bliver der gode dage til en lille tur på MC'en.
    Her er de unge stadig, (dog en med heftige kærestesorger!!) Vi pakker og gør klar i ro og mag. Jeg skriver på det sidste af min opgave - men som du ved, er det også en hel del:-) Alt godt på job og derhejemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, MCen får nok lov til at køre en enkelt tur, men ofte efter en lang ferie på Mc, har vi fået vores lyst stillet. Dejligt at de unge stadig er hos jer, også selv om der skal trøstes og opmuntres. Pøj pøj med opgaven, ja det sidste er faktisk det værste :-)

      Slet
  11. Jeg bliver vist nød til at finde den gamle kugle grill frem...det går nok ikke med snobrød på gas grill...
    Her ventes utålmodigt på høsten, mange er jo i fuld gang, bare ikke her på matriklen, det er ikke modent endnu øv-øv-øv.

    Go´dag til dig og dine fra Joan M.

    SvarSlet