onsdag, marts 18, 2015

Glædeskontoen

P1010889

Der fyldes på glædeskontoen i disse dage. Og jeg fyldes af taknemlighed over alle de mennesker, jeg har lært at kende gennem blogland. Nogle har jeg aldrig mødt ansigt til ansigt, andre er jeg mødtes med en og flere gange. Og alle har beriget mig på hver deres måde. Efter en dag med Liselotte er jeg fyldt op med latter, glæde og eftertænksomhed. Vi kommer vidt omkring i vores snak, og i dag fik jeg forklaret strikkefinurligheder, som jeg ret beset nok aldrig kommer til at bruge, men bare det at jeg nu forstår, hvad det er, I kære strikkeeksperter snakker om, det er en stor ting for mig. Og så faldt der noget på plads inde i mig undervejs i vores snak, jeg har længe tænkt, at jeg har mistet evnen til fordybelse, at jeg lidt for ofte vælger computeren og blogland som afslapningsmiddel, og i dag gik det op for mig, at det jo egentlig fremmer det, jeg gerne vil væk fra. Nemlig at jeg går til og fra ting, jeg laver afbrydelser for mig selv herhjemme. Så er jeg på en side, så skifter jeg over til en anden side osv. Faktisk det jeg skrev om for nylig. Og det er derfor, jeg gerne vil have strikning ind som mit afslapningsmiddel sammen med boglæsning. Jeg bliver så ofte afbrudt på mit arbejde, det ligger i den stilling, jeg er i. Jeg skal bruges, når behovet for undervisning, guidning eller refleksion opstår. Men det har gjort, at det også er sådan resten af min dag foregår. Det vil jeg have ændret. Og gaven fra Liselotte er den helt perfekte til det formål, det blødeste alpacagarn i den skønneste blå farve og valgt med tanke på en cardigan, lige nøjagtig det jeg mangler i min garderobe. Det har været en dejlig dag, og dagen er ikke slut endnu. Det er onsdag og dermed gospelaften, nu vil jeg gå i køkkenet og bage en kage, som mit kor kan nyde i pausen fra sangen. Håber du har haft eller får en onsdag med opfyldning på glædeskontoen.

P1010892

20 kommentarer:

  1. Dejligt med noget plus på glædeskontoen :-) Og så lige et stort (og en anelse forsinket) tillykke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette, det er også skønt at få lykønskninger i dag :-)

      Slet
  2. Hun er et givende bekendtskab :) så jeg forstår, at du har haft en dejligt dag.
    Nu er solen endelig kommet frem og vi har lige siddet i drivhuset med kaffen, vi har planlagt lidt og vi (især håndværkeren) glæder sig til at komme i gang. Så det er blevet en dejlig dag.
    God fornøjelse med sang og kage til kaffen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, kagen mislykkedes, så de får flødeboller :-) Og Liselotte er et givende selskab. Det lyder skønt med jeres drivhuskaffe. Skulle jeg have et drivhus skulle det være derfor og ikke for planternes skyld :-)

      Slet
  3. Ja du har haft en dejlig dag og i det bedste selskab :-) og jo tak, min dag har været dejlig..jeg har lige talt med min mor, som i dag er blevet opereret for en spinal stenose og det gik til ug med kryds og slange :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, hvor er det bare godt at høre, at det gik godt med din mor. Liselotte er et skønt selskab :-)

      Slet
  4. Skøn farve - det bliver en man-bliver-glad-når-man-har-den-på-cardigan :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det bliver det helt sikkert, nu skal jeg lige have fundet en enkel og klassisk opskrift på en cardigan :-)

      Slet
  5. Du har da været i det bedste selskab til inspiration, livsvisdom og strikkeglæde! Strik kan være den bedste metode meditativ fordybelse/koble hjenen af/lade tankerne flyde, mens maskerne flyttes fra den ene pind til den anden! Og så får man oven i købet et produkt ud af det!
    Min onsdag aften var Strikkehygge sammen med 4 dejlige damer i lånelokale på biblioteket. Vi mødes uformelt en gang om måneden (4-10 deltagere), masser af snak, latter, strik, samvær... emnerne er yderst varierede. Og man vender hjem i godt humør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det er så hyggeligt med strikkeklubber og jeg var i skønt selskab i går. Og Liselotte kunne forklare dit indlæg om starten på et sjal :-)

      Slet
  6. Når jeg er rigtig stresset og ked af det, sætter jeg mig i min gode stol med benene oppe og strikker, lader tankerne kredse om noget rart.
    Hvis jeg boede i Nordjylland ville jeg være at finde i GUG til de berømte strikkeaftener. Jeg fornemmer, at Liselotte er en skøn givende kvinde, så det er godt at I strikkeglade piger påskønner hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mormor,det ville helt sikkert være skønt at have dig her også :-) Og jeg skal lære det med at lade roen sænke sig over mig med et strikketøj.

      Slet
  7. Det er så godt, at få fyldt lidt på den konto, og det er herligt at møde mennesker man swinger sammen med ;-) Strikning er meditativt, og jeg har brugt og bruger det til at være mig og i perioder, hvor jeg har skullet stå til rådighed i " tide og utide" ;-) har det været en måde for mig, at finde ro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mona,kontoen må helst aldrig gå i nul og det var der heller ingen risiko for igår :-) Og jeg tror også at jeg skal bruge strik på din måde.

      Slet
  8. Glædeskontoen må gerne bugne, - den genererer selv renter og renters rente. Ikke noget med negativ renteudvikling dér.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, nej den konto kan kun generere positiv udvikling :-)

      Slet
  9. Jeg tænker nogen gange at jeg strikker for meget. Alt for ofte tager jeg mig i slet ikke at få tid til Blogland. Det vil jeg også gerne, men jeg hellere sidde i sofahjørnet med et strikketøj :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, vi må mikse lidt :-)

      Slet
  10. Det er fornøjeligt at få glædeskontoen tanket op, det betyder meget. Har forøvrigt lært det gennem en arbejdspsykolog. Der skal være tid i kalenderen hverdag, hver eneste dag, til optankning af glæde og energi. Er der en dag hvor det hele virker kaotisk, så spring over det der skal gøres af pligt, aldrig det der giver energi og glæde. (har stadig svært ved at efterleve det ;-))
    Onsdag er normalt min fridag. Men da der var et møde jeg ikke ville gå glip af, tog jeg på job, og har derfor fri en anden dag, når det passer mig. Jeg gik hjem til middag og nøddet smukke vejr vi havde her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, god pointe, jeg vil øve mig :-)

      Slet