mandag, december 05, 2016

Fridage med indbygget velvære

Mine tanker ryger hele tiden til afsnittet, for hvordan mon dagen i dag er gået med sygemeldinger, ingen personale, der kunne komme ind og masser af nye patienter, som er hårdt ramt. Jeg var nødt til at inddrage min souschef i plejen, selv om hun havde anden funktion i dag. Det ved jeg så heldigvis, at begge mine ledere er enige i den prioritering.

Min fridag er gået med at forkæle mig selv, først var det julefilm og te, siden var det fodterapeut og fysioterapeut. Min fysioterapeut ramte lige et ømt punkt, da hun spurgte til hvordan jeg havde det, og jeg svarede, at jeg godt kunne mærke, at den der kombination med sofa og bærbar computer ikke er god for min arm, albue og skulder. Hvortil hun svarede; det er det jeg så godt kan lide ved dig, Lene, du er vedholdende. Den forklaring har du givet mig siden vi startede for tre år siden, og du har ikke opgivet den vane. UPS, måske er det nu at al blogging og surfing på nettet skal foregå på en stol ved de stationære computere, og så skal der købes en trådløs mus.

Selv om jeg nu sidder ved computer stol med fokus på holdning og musen inde foran min krop, så kan jeg godt mærke, at hun har haft fat i mig. Faktisk kan jeg også mærke det på anden vis. I dag snakkede vi først til sidst, så jeg var helt inde i min krop, mens hun arbejdede med skuldre, arm, ryg og hæl. Og jeg har simpelthen fået en psykisk reaktion på det. Det er, som om der er åbnet op for en sluse til mine følelser, så var jeg tudevorn i går, så er jeg hjertetung i dag. Jeg ved ikke, om det at jeg fylder 60, er medvirkende til alle mine tanker om livet og de spor, jeg har sat. Jeg er ikke trist, jeg er bare eftertænksom, når jeg er alene.

Bageren i butikken fristede med juleboller, der er te på kanden, lys at tænde og to sofaer, der kan rumme en træt landmand og hans frue, når det bliver fyraften. Dagen byder på mere velvære, for i aften skal jeg til strikkeklub sammen med mine kolleger, det glæder jeg mig til. Jeg fik gode tips til et pandebånd af kloge strikkekvinder ved sidste strikkecafe, så det skal være mit projekt i aften, ligesom stjernestrimlerne kommer med. En stjerne kan man altid flette.

Må din mandag byde på velvære i en eller anden form.

P1040983P1040984

13 kommentarer:

  1. For at man kan ændre skal der engang bevidsthed til. Var det den der viste sig hos fyssen? Har lige været en tur til Snoldelev kirke og tilbage, det sidste i modvind, men så er det dejligt at komme ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, det lyder til at være en god, men kold tur. Bevidstheden håber jeg er kommet, det her dur jo ikke.

      Slet
  2. Jeg tror nok jeg lige skipper min egen dag for nu, men jeg giver den gerne i bytte for din: Jeg ville elske lidt te og en julebolle, til gengæld kan jeg tilbyde noget græsenkestand samt to børn (ud af en samlet pakke på tre), der skal være til fodboldtræning hver sit sted, men på samme tidspunkt. How? Overvejer lidt noget skilsmisse pt....

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, ærgerligt jeg ikke bor i nærheden, så kunne jeg da tage den ene fodboldtræning ;-)

      Slet
  3. Hehe, du er (næsten) lige som en af mine gamle kolleger, der fik 'musealbue' - hun fik at vide, hvad hun skulle gøre ved det, men tror du, hun ændrede vaner? Nixen. Som i slet ikke. Da hun et par år senere ville anmelde det som en arbejdsskade, protesterede jeg mod det. Der må altså være en grænse ... men sådan er du ikke, vel, Lene? :-)
    Jah, flette hjerter og stjerner - jeg har lige købt nogle flotte stjernestrimler og er godt i gang - ih, hvor jeg hygger mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, godt du kender mig, det kommer aldrig til at ske her :-) Det er jo ikke bare den dumme vane, men generelt meget computerarbejde, på arbejde har jeg dog fået trådløs mus. Nu skal jeg bare have taget mig sammen til det herhjemme og så få genoptaget øvelserne!

      Slet
  4. Hanne, den haleløse mus har jeg på arbejde, nu skal den også have plads herhjemme. Og mit arbejde fylder altid om morgenen efter en arbejdsweekend, den forsvinder op ad dagen.

    SvarSlet
  5. Jeg sidder også og hænger med en bærbar på skødet lige nu.. det er svært at aflægge vaner, specielt de dårlige. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det er så dejligt nemt at smide sig i sofaen med den bærbare :-)

      Slet
  6. Dejlig fridag du der har haft, det bliver spændende at læse om det pandebånds projekt, hvis du altså vil dele mere omkring det ;-)
    Det at sidde ved en bærbar hm... jeg har ikke andet, og få skærmen hævet i forhold til tastaturet er jo ikke let.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, jeg kom ikke i gang, måtte melde afbud pga kvalme og utilpashed, så jeg håber weekenden giver tid til strikke sysler :-)
      Det er nemlig svært når man har bærbar, jeg har hørt om nogen, der køber tastatur og mus til den bærbare, men så går ideen jo ligesom fløjten :-)

      Slet
  7. Jeg har altid haft en lille trådløs mus til min bærbare. Jeg gider simpelthen ikke sidde og finsnirkle på den bittelille plade... Og jeg sidder ved bordet... hvis jeg endelig får den bærbare startet op. Jeg kan bedre lide at sidde ved den stationære pc, når jeg skriver blog og har gang i mere pc arbejde.
    Ipadden sidder i et tastatur og det sidder jeg med på skødet. Ipad bruges til læsning/svar. Lidt surf.
    Og jeg slapper fint af i skulderåget på den måde. Jeg bøjer nakken for meget... men det begrænser hvor længe jeg bliver ved!
    Nå... du har en fys der kan holde dig i ørerne... God bedring. I øvrigt forunderligt, som musklerne lagrer følelser; fysioterapeuterne i afd. fortalte at patienterne ret ofte begyndte at græde i forbindelse med massage/behandling; det åbnede nogel sluser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, du har så fået den rette holdning :-) jeg har ikke rørt min bærbar siden da, lige nu skriver jeg på iPad , hvor jeg ikke er ude i yderstillinger og små vrid af hånd

      Slet