søndag, marts 07, 2010

BEVÆGEMØNSTER

Faktisk synes jeg, det er et smukt ord, nu hvor jeg skriver det, der er en vis melodi i det, og jeg ser smukke farver på en væg, der bevæger sig ind og ud mellem hinanden, en solskinsvæg, stærke farver, smuk musik, ja sådan kan et enkelt ord sætte gang i hjernesvingningerne. Neuroner affyrer impulser inde i min hjerne, som sammen danner et billede i mit hoved, danner musik inde i mit hoved, danner farver inde i mit hoved.

DSC01008

Den måde vi bevæger os på, den måde vi først sætter højre hæl ned på gulvet, ruller hen over fodfladen og bagefter tager venstre fod over med samme bevægelse. Vi tænker ikke over det, vi gør bare det, vores hjerner programmerer os til, hjernen er i fuld sving med at sende de rette informationer ud til alle muskler. Lillehjernen står konstant og tjekker beregningerne, om vi nu bruger den rette kraft. Konstant bliver der sendt impulser tilbage til hjernen med besked om underlagets beskaffenhed, der tjekkes fremad, hvordan vejen ser ud, der beregnes i en uendelighed, og den ene fod forsætter arbejdet efter den anden fod.

Godt nok styrer venstre motoriske område i pandelapperne højre fod og højre motoriske område venstre fod, men vi var ilde stillet, om ikke de korresponderede med hinanden. Når man så bliver ramt af en blodprop et sted i hjernen, så er det ikke blot det område, der bliver ramt, det gør også hele det fintmaskede net rundt om i hjernen. 

Derfor er vi efter patienter, som vil lade den ikke lammede side gøre hele arbejdet, vi(terapeuter og plejepersonale) prøver at hjælpe patienten til at inddrage begge sider, prøver at se, om den lammede side kan blive bedre og kan den ikke det, så hvordan man kan kompensere på den bedste tænkelige måde med det bedste bevægemønster til følge.

DSC01009

Du kender det sikkert selv, hvis du har haft en dårlig fod; automatisk prøver du at aflaste, og pludselig har du ondt andre steder, fordi du ikke har det bedste bevægemønster.

Siden i efteråret har jeg haft en dårlig hæl, jeg har slået det hen med, at det nok var slidgigt, men smerterne blev værre og værre, og lægens diagnose var en irritation af en senetilhæftning til knoglen under min hæl, som så er gået over i kronisk inflammationstilstand. Aflastning er kodeordet, så jeg skal gå på gelepuder, og pludselig blev jeg opmærksom på, hvordan jeg ikke trådte igennem på venstre fod, hvordan jeg havde tillagt mig et bevægemønster, som var årsag til, at musklerne i læggen smertede, at knæleddene smertede, at ankelleddet gjorde ondt.

Jeg måtte til at gå langsomt, til at tænke over hvordan foden normalt går og så bevidst tænke over hver detalje i min gang. Det begynder at hjælpe, så nu håber jeg, at når sneen og isen er væk, så kan jeg trave igennem med et normalt bevægemønster.

DSC01024

Nu vil jeg bevæge mig lidt ud i den friske luft, førend aftenvagten kalder.

8 kommentarer:

  1. Min fys kasserede stort set alt mit fodtøj af næsten samme årsag. Det er altså ikke sjovt, når man tilegner sig disse aflastende bevægemønstre.
    Håber det bedste for dig og god vagt.

    SvarSlet
  2. Jeg har selv haft den irriterede slimhinde. Fik den faktisk gået væk mens jeg var på barsel og travede rigtig lange og mange ture i et par velegnede sko. Jeg gik ind i en løbeskosbutik og fik hjælp til at finde et par gå-sko, som sad godt fast om hælen og dermed pressede hæl-trædepuden lidt sammen så der var mere absorption. Dertil kom at jeg lærte at binde snørrebånd som man gør når man løber. I løbet af 2 måneder havde jeg gået irritationen væk! Jeg har siden været meget bevidst om hvilket fodtøj jeg vælger - og ved at jeg skal have sko med god absorption og støtte. Ecco laver nogle gode sko og sandaler med "receptor", som jeg altid har et par med - suppleret med diverse andre stødabsorberende sko.

    SvarSlet
  3. Engang hed det en hælspore. Det ved jeg ikke om det gør mere. men det er et ømfindtligt sted at få en irritation. God bedring

    SvarSlet
  4. Det er da rart, at det er noget som kan gøres noget ved :)

    SvarSlet
  5. Tak sister, så er det da heldigt at jeg er dårlig til at købe fodtøj, jeg trænger så meget til nyt :-)

    Kristine, tak for dine gode råd, dem tager jeg med på handelen og velkommen her :-)

    Tak Betty, og det gør det stadig, jeg har hælspore, men jeg forstod (misforstod?) på lægen, at der også var en inflammation oveni.

    Helle, det er det, og så kan fruen måske lære at åbne munden lidt før i stedet for at lade som ingenting ;-)

    SvarSlet
  6. Såvidt jeg ved er en hælspore en forkalkning på knoglen (som man ikke sådan lige slipper af med), og forstadiet til dette er inflamationen på det sted hvor senerne hæfter på hælknoglen.
    Så længe det kun er inflamationen er der efter min erfaring hjælp at hente :-)
    Jeg blev faktisk henvist til en ortopæd kirug, som så mente at løsningen var et ortopædisk indlæg, som skulle presse sammen på hælen (som et U hvor hælen passer ind i halvbuen). Der var heldigvis ventetid og i mellemtiden købte jeg de gode sko og kunne så melde afbud til bandagisten.

    SvarSlet
  7. Kristine, som jeg kan læse det dækker hælspore både over betgenelsen for et knoglefremspring på hælen og for den smertefulde tilstand der opstår ved en inflammationstilstand.Men det er lidt forskelligt hvordan det defineres rundt om ved fodfolket ;-)
    For flere år siden fik jeg konstateret knoglefremspringet, og jeg har indset i dag, at jeg må have sko, som du skrev om i forrige kommentar, der støtter og har stødabsorption, for selv med gelepuderne gør det ondt i mine sko, fordi de ikke støtter nok.

    SvarSlet
  8. Melder mig på banen med lidt nyt. Jeg går på et efterfødselshold hos den lokale fysioterapi. Efter undervisningen i dag havde fys'en tid til at undersøge mine fødder da de er begyndt at gøre ondt. Hun kunne konstatere at jeg var øm i senetilhæftningen til hælknoglen og videre ned mod tæerne. Jeg afprøver nu et specielt indlæg, som dels aflaster min hæl (presser hælen sammen) og dels støtter svangen mere end jeg er vant til. Jeg skal også lave nogle øvelser - samle viskestykker op med tæerne (krumme tæer).
    Tænkte at jeg ville foreslå dig at få en henvisning til en fysioterapeut.

    SvarSlet