mandag, november 21, 2016

Hverdag igen

En weekend med masser af latter, med masser af gensyn med barndom og ungdom og med masser af snakke efterlader et tomrum. Det sætter også tanker i gang, om livet, om min måde at være i livet på, om min måde at have været og at være forælder på, om taknemligheden over at have en familie. Vi startede ud med en brag af diskussion, ikke fordi vi var uenige om kernen i diskussionen, men fordi vi var uenige om måden af anskue det på. Typisk for os, vi kan altid finde noget at diskutere. Vi afbrød hinanden ret så meget, vi var ikke særlig gode til at lade hinanden tale færdig, stemmerne steg, og så sluttede vi så med familiekendetegnet, vi gled umærkeligt over på en flig af emnet, hvor vi alle fem kunne være enige og lukkede så diskussionen, stadig venner, stadig i godt humør. Og så tog vi fat på det, vi var samlet for. Dokumenter, breve og taler blev gennemgået. Min far havde gemt alle hans taler, til os, til familemedlemmer, til skoleafslutninger, til jubilæer, til alt. Min ene søster, som er lærer som vores forældre, fik mappen med de skolerelaterede taler, for hun står for emner til morgensamling, og der er vores fars taler en guldgrube af emner, man kunne bruge. Søndag stod i billedernes tegn, for selv om vi har besluttet at få nogen til at digitalisere negativer, så kunne vi også godt bruge de fysiske billeder med vores mors fortælling om motivet smukt skrevet bag på. Så vi kiggede, genopfriskede minder og grinte af frisurer gennem for mit vedkommende 6 årtier.

Nu er hverdagen trådt ind i stuen igen, den sidste uge før adventstiden. Den startede mildt med en arbejdsdag, hvor jeg følte mig til stede uden at skulle være flere steder på en gang. I morgen har jeg fridag igen og så sandelig også på fredag. Til gengæld skal jeg arbejde hele næste uge på nær en dag, de første tre dage i Liverpool sluttende med tre aftenvagter i weekenden.

Min ene søster sagde ved synet af dette billede; hvor er du og dine børn heldige, at de havde deres oldemor. Min mormor døde året efter, og selv om mine børn ikke kan huske så meget om deres oldemor, kan de se på billederne, at hun har set og mødt dem. Det gør mig glad.

Oldemor med sine oldebørn juli 89

God mandag aften til dig

8 kommentarer:

  1. Åh, hvor det er et hyggeligt billede; det kan jeg godt forstå betyder meget! Det lyder som en dejlig weekend! God fridag i morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøreliv, tak og det var en skøn weekend :-)

      Slet
  2. Vi sprang diskussionsklubben over, men ellers kan jeg godt genkende oplevelserne og reaktionerne. Vi grinede dog mere over (sol)briller end frisurer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, brillerne var der kun mig, der havde, da de var virkelig sjove, det grinte de andre også meget af :-)

      Slet
  3. Et fint billede med en oldemor. Det giver sammenhæng i familien. Dine børn lignede godt nok hinanden dengang. Mon de stadig gør det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det er et dejligt billede, og om de ligner hinanden i dag? Ikke så meget som dengang

      Slet
  4. Sikke et sødt billede af tre, som nyder hinandens selskab :-) Tænk, at din far havde gemt alle sine taler. De må være spændende at læse her mange år efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, og jeg har nu fået talen til min konfirmation :-)

      Slet