lørdag, november 05, 2016

November måned

Den sidste måned i efterårskvartalet. Den mørkeste måned i efteråret. Måneden hvor de levende lys bliver tændt, eller måske er du hoppet på bølgen med LEDlys. Jeg synes, sidstnævnte er geniale til f.eks sygehuse/plejehjem eller steder hvor man gerne vil skabe hygge, men ikke kan holde øje med de levende lys hele tiden. Det er bare ikke det samme for mig. Jeg bruger ikke så mange levende lys, at jeg oplever, at det sviner og soder mine stuer til. November er også tiden for hyldebærsaft til ru halse, og forleden dag fik jeg lavet en portion, som jeg nyder f.eks lige nu, denne tidlig lørdag morgen. Jeg skal i dagvagt i weekenden, det er sjældent det sker. Jeg er normalt aftenvagt i mine arbejdsweekender, men denne første novemberweekend er også søndagen, hvor man i mange kirker rundt om i landet har tradition for, at præsten til Allehelgensgudstjeneste læser navnene op på de mennesker fra sognet, som er død siden sidste års Allehelgensgudstjeneste. Det er en smuk skik og i morgen tager min to jyske søstre og jeg ned til aftensgudstjeneste i vores barndoms kirke for at mindes vores far. Min søde, dejlige far, som på trods af at han var så hårdt ramt af sin Alzheimers sygdom formåede at sprede varme, glæde og kærlighed. Og derfor har jeg byttet vagter.

Hyldebærsaften er nydt, morgenmaden er spist, og det er tid til at gøre mig klar. Det er altid spændende at møde ind, for hvordan mon afdelingen ser ud. I går havde jeg en fornemmelse af en rolig, men travl afdeling. Jeg var travlt optaget med at korrekturlæse og sende bogkapitel af sted, jeg organiserede tidspunkter for samtaler og opfølgning for nye kolleger, jeg lavede audit, jeg havde samtale med børn med en forælder, der havde fået en blodprop i hjernen. Men i dag skal jeg i plejen, det glæder jeg mig til. Ha en god lørdag.

DSC_2530

6 kommentarer:

  1. Det er sådan en fin skik at læse navnene på de døde sognebørn op. Jeg håber du får en god oplevelse i din barndomskirke! Jeg vil også tænke på min far i morgen, han døde i maj, men jeg kommer ikke til Jylland til den kirke, hvor hans navn læses højt i morgen. Jeg tænder et lys herhjemme.
    Rigtig god weekend fra mig :-*

    SvarSlet
    Svar
    1. God arbejdslyst. Dejligt du kan mødes med dine søstre og mindes jeres far.

      Slet
    2. Skøreliv, jeg tænkte på dig i morges, da jeg skrev indlægget. Og tak i lige måde.

      Slet
    3. Betty, tak, jeg glæder mig faktisk til denne mindestund sammen med mine søstre.

      Slet
  2. God arbejdslyst. Skidt pyt med at jobbe her søndag morgen, hvis altså vejret er som her, blæsende og regnfuldt.
    Jeg har også levende lys herhjemme, men tænker meget på om jeg skulle gå over til led lys.
    Jeg har ikke mulighed for at komme i kirke i dag, altså i den kirke hvor min mor blev bisat fra. Synes dog det er en god skik at læse navnene op på de døde sognebørn i det forgangne år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, tak. Weekenden har sandelig budt på blæsende og regnfuldt vejr.

      Slet