tirsdag, juli 18, 2017

Det kan øse, det kan pøse, det kan regne - miniferie del 2

Fredag rummede mange gøre mål, der blev både aftalt bryllupsdetaljer og malet. Og da dagen gik på hæld, drog vi alle af sted for at nyde en af mine fødselsdagsgaver, en tur i en båd midt i København. Jeg havde fået gavekort på tre timers sejlads i en båd med plads til os alle seks og med bord i midten, så man kunne nyde aftensolen, drikke god vin og spise lækker mad. HA!

Da landmanden og jeg trådte ud af hoteldøren klokken 18, regnede det, vi satsede på at det var byger. Yr.no meldte ikke om regn, DMI meldte om byger over København i tidsrummet 18 - 20, hvad bildte de sig ind. DMI fik mere end ret!

Vi var dog vedholdende, båden var bestilt, jeg kunne ikke få pengene refunderet, så mon ikke de byger forsvandt? Goboat.dk holder til ved Islands brygge, og da vi kom der, tog regnen til. Vi ventede indendørs, søn og svigerdatter dukkede op, de var fornuftigt klædt på i regntøj. Sådan noget havde vi ikke med, så vi købte engangsregnslag. Svigersønnen havde haft overarbejde, og vi var i tæt mobilkontakt med datteren, om vi skulle sejle ud, inden de dukkede op og så komme ind igen, når de kunne være der. Regnen stoppede, solen kom frem og vi blev enige om, at det her nok snart var over. Båden blev gjort rimeligt tørt, og sønnen fik instruks i at manøvrere båden. Vi valgte at sejle indenom Christiansborg, bygerne begyndte igen, så vi holdt pauser under de små broer imellem bygerne. Datteren ringede, at de ville komme hen til en bar i slutningen af kanalen rundt om Christiansborg og Thorvaldsens museum. Her skulle der være plads til at samle dem op. Det blev i øssjaskende regnvejr. Sluserne åbnede sig, som de kom ombord.

Vi holdt dog ved planen om at sejle over til Papirøen for at hente noget mad, for alle var efterhånden meget sultne. Vi var drivende våde, da vi lagde til ved Copenhagen Street Food. Med lyden af diverse jazzarrangementer gik de to unge kvinder og landmandsparret ind for at købe mad, mens de to unge mænd passede på båden. Havde jeg ikke været så våd, og havde alle gæsterne på CSF ikke været indendørs pga regnvejret, havde jeg nok nydt at gå rundt og se den mangfoldighed af madsteder. Nu lod jeg de to unge kvinder bestemme, hvor vi skulle købe. Der blev købt veganske burgere til den skotsk/danske del af forsamlingen, turkisk/fatburger til den norsk/danske del og to lækre fatburgere til landmandsparret.

Hvilken fisk landmanden fik fanget med min mobil :-)
 Regnen ville ikke holde op, vi kunne ikke spise på øen, så vi søgte ud på åben vand, holdt ind under den uheldsramte bro og begyndte at spise. Og så holdt regnen endelig op, vi sejlede lidt ud og lagde os i læ af kutteren fra Thorupstrand og nød den gode mad. Vi prøvesmagte vine til brylluppet, og som dessert havde jeg to varianter af en bryllupskagetest med. Vi var dog lidt forkomne og så sultne, at jeg lige nu ikke kan huske forskelle på de to kager/mousse. Heldigvis var der noget tilbage som det kommende brudepar fik med hjem og kan prøvesmage i ro og mag.

Vi havde stadig en time tilbage og sejlede derfor ind gennem kanalerne i Christianshavn og tog endnu en tur omkring Christiansborg, inden vi præcist klokken 22 lagde til kaj ved Islands Brygge. Sjaskhamrende våde gik vi op til metroen, alle skulle bare hjem og få varmen. Landmanden og jeg nød en kop te, inden jeg faldt i søvn. Trods det dårlige vejr havde jeg nydt aftenen, vi fik grinet rigtig meget, det var bedre end at surmule og være kede af, at det ikke gik som planlagt.

Næste dag var aftalen at vi skulle spise brunch sammen, inden landmandsparret drog mod nord. Alle på nær en vidste, at den aftale slet ikke passede, men det hører et andet indlæg til.

1. Der var vist noget af en overraskelse til en den næste dag - glæder mig til at høre hvem det var og hvorfor :-)
    Godt, at det elendige vejr ikke kunne ødelægge jeres sejlerdag - det var lige så øs-pøsende hamrende vådt vejr uafbrudt hele dagen hernede hos hos.

1. Ellen, det er sjovt som vejret kan være forskelligt i vores lille land. I København og Vordingborg (hvor datterens veninde bor) var der solskin hele fredagen frem til klokken 18 og som sagt tørvejr fra kl 21 :-)

2. Sådan en bløder kan trække humørtænder ud, så det er imponerende, at I var standhaftige og fik det bedste ud af det. Vi var i Sæby og fik da lidt vand, men ikke noget i sammenligning, så ja: det er sjovt, som vejret kan være forskelligt i et lille land.

1. Eric, det var jo en gave, som nogle havde brugt tid på at finde til mig, fordi jeg ønskede mig oplevelser. Så ville jeg være et skarn, hvis jeg ikke prøvede at få en oplevelse ud af det :-)

3. Åh ja, den fredag kom der rigtig meget regn i Kbh. Som i rigtig meget. Der var vist et sted i Lyngby, der fik 41 mm på et par timer. Men det er da imponerende, så mange billeder du har af ikke-regnvejr.
    Det lyder som en rigtig god tur. Jeg forsøgte faktisk at spise frokost på kutteren fra Thorupstrand den fredag, sammen med et par kolleger, fordi det nu var fredagen før vores ferie. Men de sidste fiskefrikadeller var lige solgt og der gik 20 minutter før de næste var klar, så vi gik over på Papirøen i stedet for og fandt pulled-duck-burger, dansk smørrebrød, koreansk-noget og sandwich med portebello og trøffelolie, hvilket var en god erstatning. Friskstegte fiskefrikadeller med rugbrød og remoulade, spist ombord på den kutter, er ellers noget af det bedste, man kan få til frokost.
    Mette L

1. Mette, der kom godt nok meget, og ja, i betragtning af at mobilen lå i lommen i meget af tiden, så kom der da nogle stemningsbilleder ud af det :-)
      Det lyder godt nok lækkert det I fandt på Papirøen, og jeg gad godt prøve det igen, men det lukker vist i den form.

4. Det er da en tur, der vil blive husket.Sikke lækre billeder du ellers har fået taget.
    Nu kan jeg da næsten ikke vente til næste indlæg. Hvad mon der sker....

1. Eva, mon ikke vi husker den :-) Og sidste del er afsløret nu

5. Trods vejret så mærkes det tydeligt at turen blev fantastisk. Billederne beskriver rigtig mange gode stunder med minimum af regn.
    En dejlig hyggelig stund med kanal rundfart i eget tempo.

1. Abildjyde, det endte med at blive en god tur :-)

6. På trods af vejret fik I da en fin tur ud af det.. :-) Er der mon noget polter..et..eller..andet over den overraskelse.. :-)

1. Inge, det fik vi, og du har helt ret :-)

7. Imponerende flotte billeder fra en ellers dyngvåd tur! Det var da alletiders gave, du der havde fået - næste gang må du prøve i tørvejr ;) Og hvor dejligt, at I alle seks kunne samles på én gang. Hyggeligt med jeres bryllupsforberedelser. Og jeg er stadig imponeret over, at du selv vil bage bryllupskagen. Det har jeg på forhånd sagt fra over for.

1. Conny, tak. Og det holdt hårdt at samle hele flokken, men jeg er glad for at det lykkedes :-)

8. Trods forhindringer af vejr og vind, så tror jeg, I har haft en minderig tur. I vil sikkert more jer over at snakke om den senere. :-)
    Dejlige billeder fra København.

1. Betty, det tror jeg også og tak :-)

9. Det bliver da en sejltur, der vil gå over i historien :-) På dine billeder kan man iøvrigt slet ikke se, at I har haft møgvejr.

Og nu må du skynde dig med næste indlæg!!

1. Fruen, den kan helt sikkert huskes :-) og det indlæg er skrevet nu

10. Dejligt at I fik en god oplevelse ud af det, selv om vejret var heftigt. Og som Eva nævner i sin kommentar, vil I sikkert huske turen længe

1. Randi, vi fik en god oplevelse og jeg gad godt prøve turen igen i tørvejr :-)

11. Tak, Hanne, jeg holder meget af din by :-)

12. Det lyder hyggeligt med en bådtur rundt i København - også i regnvejr. Godt der er mange broer i havnen og kanalerne :)

1. Pernille. vi var meget taknemlige for broerne :-)