mandag, maj 28, 2018

Guldsmeden

Den kom til mig på en retræte. Jeg havde svært ved at koncentrere mig under en meditation, og så var den der pludselig, uden for det smukke vindue. Den blev min hjælp til fokus og retning.


I torsdags var den der igen, flygtig og væk med det samme, men jeg følte mig velkommen og tryg i det lille, smukke og skønne Skovhus. Jeg vidste, at jeg godt kunne gå ind i stilheden, nærværet og tankerne uden at have den fysisk hos mig.


Jeg har vandret, meget, i stilhed, alene og sammen med min søster. 22.000 skridt blev det til både fredag og lørdag.




På min lange vandring alene mødte jeg guldsmeden igen på vej op til Sukkertoppen. Jeg var træt, det var varmt, jeg havde ingen vand med, men op ville jeg. Og så kom den flyvende forbi mig og ledte mig på vej. Jeg nød den smukke blå farve, som glimtede i solens stråler.



Oppe på toppen nød jeg udsigten over Mossø og skovene omkring søen. Det var fredag, ingen skovudflugter, ingen andre mennesker, jeg var helt alene i skoven.


Da jeg nu forsøgte at finde vejen hjem og vejen ned fra Sukkertoppen uden alt for mange omveje, dukkede guldsmeden op igen, nu i selskab med to af dens venner. De dansede omkring mig og satte sig til hvile på bøgens grønne blade og lod sig varme af solstrålerne. Jeg følte mig velkommen i deres selskab og nød solen sammen med dem. Herefter skiltes vores veje, men jeg kan stadig finde de indre billeder frem af den smukke guldsmed.



#retræte #stilhed #kristenmeditation

17 kommentarer:

  1. Det lyder bare helt fantastisk mor og smukke billeder. Glæder mig til at høre mere om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, min kære skønne datter. Du var i mine tanker :-)

      Slet
  2. P.S. Nu ved du jo, at jeg går op i symbolerne i vores liv, og her er hvad jeg kunne finde om guldsmedens symbolik :)

    - forandring og tilpasning

    - glæde

    - en invitation til at dykke ned i følelseslivet

    - når en guldsmed viser sig for dig, er det en påmindelse om, at det er tid til forandring, at tilføje livet lidt mere glæde og lys

    - i Japan er guldsmeden et symbol på glæde og genfødsel.

    - indianerne så guldsmeden som et symbol for afdødes sjæle.

    - i Mayansk kultur er guldsmeden et symbol for kreativitet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vild med at vi har datteren med på linjen! Og så elsker jeg bare det her indlæg, Lene! ❤️

      Slet
    2. Min kære datter, tak for de skønne symbolforklaringer. Jeg havde en anden, fordi vi havde meget om den treenige Gud, så jeg havde Jesus med på vejen og så kom Gud og Helligånden lige forbi ;-)

      Slet
    3. Tak, Maude, og jeg har en skøn datter, som tænker så mange skønne tanker og har så mange fantastiske ideer :-)

      Slet
    4. Det giver også mening med treenigheden :)

      Slet
  3. Smukke billeder og tekst der formidler en følelse af indre ro. Fint også at få guldsmedens symbolik med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Randi, jeg er glad for at at du får den følelse. Det var den, jeg vendte hjem med.

      Slet
  4. Jeg er vel i sådan en slags retræte til hverdag :) jeg går tur og tilbringer mine dage alene uden at tale med nogen (jeg snakker jo aldrig i telefon) og om lidt, skal manden arbejde ude, så bliver det dage i træk på samme måde, det er ikke svært for mig, jeg er en enspænder.
    Dejligt, at du har haft nogle gode dage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, herhjemme snakker jeg heller ikke med nogen. Jeg kan sagtens gå en hel dag uden at snakke med nogen, kun en enkelt praktisk bemærkning til gemalen og så er det det ;-) Retræten er bare anderledes, for jeg har et fællesskab med andre, vi gør ting sammen og vi spiser sammen, og det var så godt for mig.

      Slet
  5. Jeg har det nok mest som Helle K, men hvor er det fint, at du har så meget gavn af den specielle retræte, du er på :-)
    Og hej datter - dejligt at 'se' dig på banen her. Vi føler jo næsten, at vi kender dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja det er godt at der er noget for enhver smag :-) Datteren er altid på sidelinjen, men kommenterer sjældent , så det var skønt :-)

      Slet
  6. Man mærker roen gennem dit indlæg. Det må være spændende at være afsted på den måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det gav så meget ro. Desto mere ked af det har jeg været i dag, hvor en halv dags arbejde hjemme i går resulterede i manglende søvn i nat. Det må der arbejdes på :-)

      Slet
  7. Du udstråler en ro i det du skriver...det er dejligt at mærke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, jeg havde en skøn ro i mit indre, da jeg kom hjem. Nu skal jeg have fundet en måde at vedligeholde og bibeholde den ro på i hverdagen :-)

      Slet