tirsdag, december 18, 2018

To skønne lange dage

Så er jeg hjemme igen og i fuld gang på arbejde. Det har været intense dage i hovedstaden, og jeg har suget til mig af nærvær og samvær. Lørdag bød på brunch hos datteren, herefter juleshoppede vi, så nu er gaverne afleveret til det dansk-norske par, som holder jul i Norge. Vi nåede også en tur gennem Frederiksberg til skøjtebanen og Haveselskabets Have


Bagefter mødtes vi med vores dejlige norske svigerdatter ved Flintholm Kirke. Her holder min yngste søsters kor hvert år en julekoncert. Jeg har hørt dem tre gange, og hvis jeg kan få det til at passe, så skal det være en decembertradition hvert år. Hold da op, hvor er de bare gode. De formår at lave spændende korarrangementer af gamle julesange/salmer. Og når de slutter af med min yndlingssalme Dejlig er jorden, falder mit hjerte stille og roligt på plads, åndedrættet sænker sig og jeg nyder at være lige der sammen med andre, som nyder det lige så meget som mig. Menighedsrådet bød på gløgg og småkager, så vi nåede en hyggelig time med lillesøster, før vi drog hver til sit.



Bagefter mødtes vi med sønnen på Cafe Den Blå Hund, som normalt er er vores brunchcafe, men de laver også rigtig lækker aftensmad. Snakken gik, og mine kære børn morede sig over deres mor. Ja, man kan nemt blive til grin. Datteren og jeg havde ledt efter en cafe til en kop eftermiddagste før koncerten og jeg spurgte så, om den der Wedo var noget. Problemet var, at jeg ikke havde fanget/ikke vidste, at det stod for We Do Food (kunne ikke se det sidste Food på skiltet), så jeg udtalte det på jysk som vedo med bred v og langtrukken o. Kort efter så jeg så en anden cafe, som jeg kaldte jagger, lige som det staves, altså j som i jagt. Så kiggede folk på os, for min datter knækkede sammen af grin og med det samme ændrede jeg udtalen til Jagger som i Mick Jagger. Hvor skulle jeg dog vide det fra (sæt selv en morlille, som ryster på hovedet mens hun siger tsk tsk, ind)




Søndag startede langsomt med tid til mor-datter hygge, inden vi mødtes med svigerdatteren ved Tivolis indgang. Det blev en skøn aften! Vi travede Tivoli tyndt, var i alle boder, fik købt lidt af hvert og jeg fik endda lokket de unge kvinder op i ballongyngerne. Her lærte vi svigerdatteren den gamle sang Du og jeg er forelsket i København , og andre i ballongyngerne har nok tænkt deres, men vi havde det sjovt. Sønnen stødte igen til, da vi skulle spise. Vi valgte Færgekroen og fik igen lækker mad, mens snakken gik. Aftenen sluttede af med lysshow til musikken fra Nøddeknækkeren. Nu er jeg tanket op med knus og kram.



en alternativ adventskrans
 Mandag morgen vendte jeg næsen hjemad, nu med en albue, der gjorde mere og mere ondt, og som stjal en del af min nattesøvn, indtil jeg ordinerede smertestillende, som hjalp. Diagnosen fra sygeplejersken lyder på bursitis, olecrani, eller på dansk betændelse i albuens slimsæk. Dagen er holdt gående på smertestillende, og i aften skal det også være natcocktailen, for jeg trænger til en god nats søvn. Og nej, jeg har ikke den fjerneste ide om hvorfor jeg pludselig får sådan en albue. Men nu er det snart tolv timer, siden jeg sidst tog smertestillende, så alt tyder på, at smerterne er ved at gå i sig selv. (sæt selv glad kvinde ind - nå nej hun er jo lige nedenfor ;-)
en glad kvinde i ballongyngerne
 God decemberaften/nat/dag til dig.




16 kommentarer:

  1. Åh, hvor er du heldig. Jeg er lidt misundelig, for jeg har ikke haft min juletur til København i år.
    Man kan hurtigt blive til grin, selvom man selv synes, at man følger godt med. Der er jo så meget nyt hele tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg føler mig også heldig. Håber du får den næste år :-)
      Man kan nemlig hurtigt blive til grin.

      Slet
  2. Sikke dejlige, stemningsfulde billeder fra din dejlige Københavner-tur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Randi, det var en skøn tur :-)

      Slet
  3. Det lyder som en fantastisk skøn weekend med dine kære i København. Man kan nemt komme galt afsted med udtaler. Der er kommet så mange fremmedord ind i vores daglige sprog. Og nok især i København. Men bare man kan have sjov og grine ad det.
    Jeg håber din albue er i bedring. Du bruger dine arme/albuer meget. Jeg opdagede det, da jeg havde en tendinit. Det er jo hele tiden, man rækker en arm ud eller gør noget med hånden. God bedring.
    Jeg nyder dine flotte billeder fra Tivoli, incl. den glade Lene. Det ser meget stemningsfuldt ud med alle de mange lys.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, det var lige så skøn som jeg havde håbet på.
      Tak, det hjalp med en kombination af pamol og ipren og så aflastning.
      Jeg er vild med julebelysning og Tivolis var ganske stemningsfuldt

      Slet
  4. Hvor er det skønne billeder fra et lysende Tivoli. Og hvor lyder det til, at I har hygget jer. Det er et udsædvanligt flot sjal, du har på; er det hjemmestrikket?
    For mit eget vedkommende har det været svært i år mentalt at få sat tid af til julehygge, så nu glæder jeg mig til fredag aften/lørdag, hvor mine unger kommer og holder før-jul, inden vi spredes for alle vinde. I år er nemlig "ude-julen", dog med yngstedatteren hjemme - de begynder nemlig først at holde jul sammen til næste år, hvor bebsen er kommet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, tak, vi hyggede os virkelig. Sjalet er et Parrot sjal, som jeg har strikket :-)
      Jeg håber du snart kommer i julestemning og dejligt at børnene kommer hjem før jul. Tak for din hilsen gennem min svigersøn :-)

      Slet
  5. Sådan en københavner weekend sammen med børn og svigerbørn, det er bare guld værd. Det tæller bare så meget på glædes kontoen, billedet viser da også bare en rigtig glad mor.
    Det med sproget bliver bare sværere, men bare vi prøver at følge med, er det vel også godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, moderen var rigtig glad og nød det hele :-)

      Slet
  6. Skønt billede af dig - ingen tvivl om, at glæden er ægte :-)
    Jeg måtte smile højt af dine sprogvanskeligheder ... jeg ville helt automatisk have udtalt dem på engelsk fra starten, men det skyldes nok en kronisk erhvervsskade.
    Det var virkelig en alternativ adventskrans ... spiser man så en fjerdedel af den hver søndag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ellen. og ja havde jeg tænkt mig om, så havde jeg nok tænkt engelsk, det er jo overalt :-)
      Adventskransen stod i en butik i Tivoli, popcorn var limet på en krans, så nej den kunne ikke spises :-)

      Slet
  7. Lyder som den dejligste weekend - skønne oplevelser. På min arbejdsplads har 2 kollegaer taget initiativ til morgensang hver dag her i december. Des luftes til at spille på vores flygel og i dag sang vi min yndlingssang “Det kimer nu til julefest” og i morgen skal vi slutte med din yndlingssang. KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, god morgensang til jer. Den sang elsker jeg også, den valgte min far altid som indledning til juleaften, når vi stod spændt udenfor døren til stuen og alt lys blev slukket. (så det var med at kunne den udenad)

      Slet
  8. Tak - vi var rigtig mange med i dag det var så smukt - glædelig solhverv KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. tak, Anette og i lige måde

      Slet