mandag, december 24, 2018

Midt i mørket

Juleaftensdag starter med irritation, og jeg skal virkelig arbejde med mig selv for at få den til at gå væk. Sådan er det også at være gift, at man tænder meget nemt på de små ting, der irriterer, så man helt kan glemme det store, taknemligheden over at dele julen med det menneske, man har fulgtes med igennem 35 år.

Landmanden husker aldrig at slå sin alarm fra, når han holder fri. Med det resultat at den eneste, der sover videre her til morgen, er landmanden. Hundene hører mobilen som et signal til, at nu er huset vågen, og landmandskonen vågner så meget op, at hun  hører hundenes insisterende piben og søvnen nægter at indfinde sig igen, fordi jeg ved at den piben går over i voldsom leg i bryggerset, hvis ikke de bliver fodret.

Nu er der helt stille i huset igen, der er mørkt udover julens lysglimt; adventsstjernen i køkkenet og troldhaslens lys, der skinner på engle og stjerner i stuen, kirkens lys på skænken og julekrybben omgivet af lys i gangen. Juletræet kommer først ind i dag, når landmanden er vågnet og pyntes, når datteren er vågnet.

Jeg burde prøve at sove igen, for juleaftensdag er en lang dag. I stedet for læser jeg gode artikler, der sætter tanker i gang, blandt andet hvad julefred betyder for forskellige mennesker. Og de her ord vækker genklang hos mig og gør mig glad:
"Her findes nogle meget fine mosaikker, blandt andet en med julens scene med barnet i krybben, englene, der giver besked til hyrderne på marken, Maria og Josef. Josef sidder i sine egne tanker og funderer over, om det nu også er hans barn, og hvad der skal ske. Kort efter sætter kong Herodes barnemordet i gang. Den scene julenat er for mig billedet på, hvordan der bag den julefred, der indfinder sig julenat, også er en uro, der ulmer. For julefred i verden er ikke noget statisk, men er et glimt af fred i en ellers urolig verden. Julefred er en ro i verdens larm, et lys i verdens mørke" (Elof  Westergaard, biskop Ribe)
Min søster og jeg snakkede forleden dag om alle de mennesker, for hvem julen bliver svær. De har mistet nogle af deres kære og skal nu forsøge at finde livet midt i sorgen. Julen er en tid, hvor vi mindes, hvor vi kigger på vores liv, hvor vi gerne vil rykke tættere sammen, og så mærkes det, at der mangler nogen. Sorgen kan også skyldes, at man må erkende, at den fremtid, man troede skulle ske, ikke kommer til at ske. At livet ikke blev som man troede. Og ved juletid bliver man mindet om det. Så er det godt, hvis man har nogen, man kan græde sammen med og glæde sig sammen over, at livet er her, lige nu, og at håbet lever.

"Juledag, når jeg sidder i kirken og synger ’Velkommen igen, Guds engle små’, så mærker jeg virkelig, at julefreden er indtruffet. Julens tekster er dejlige, og især Juleevangeliet hører jeg på en anden måde juledag end selve juleaften, fordi den får en anden dybde, når man tænker på vores urolige verden. Hyrderne blev sendt tilbage til deres får og marker, ligesom vi alle sammen skal tilbage til det travle liv, vi lever. Men netop den dag er det, som om verden trækker vejret. Det giver plads til at tænke på, at der kom et kolossalt håb og lys ind i verden julenat.
Julefreden betyder jo, at vi bliver ved at holde håbet og længslen levende. Det gør vi, fordi Gud selv kom til verden i form af et lille barn. Det er en ny begyndelse hvert år, hvor vi besinder os på, at selvom verden kan se mørk ud, så er der alligevel håb og kærlighed i den. Jeg kan slet ikke forestille mig en verden, hvor det håb ikke er." (Lisbeth Smedegaard Andersen, salmedigter)
Må du og dine få en dejlig juleaften, som bærer håbet ind i hverdagen. Glædelig jul.








12 kommentarer:

  1. Glædelig jul til dig, Lene og din familie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kisser og må I få en dejlig juleaften sammen.

      Slet
  2. Du må snige en blund ind i programmet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eric, jeg slapper af med bloglæsning og julemusik lige nu :-)

      Slet
  3. Tak for gode tanker. Måtte du få en på øjet på et tidspunkt, og husk i øvrigt at slå alarmen fra i gemalens mobil, hvis du ikke skal op i morgen tidlig.
    Glædelig jul til jer alle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Jørgen og ja, du kan tro den bliver slået fra. Han bedyrede højlydt at det ikke kunne passe, til jeg mindede ham om at det var mandag, og på mobilen en ganske almindelig hverdag :-)

      Slet
    2. Kære Lene jeg sidder med et lille smil for jeg var meget tæt på at glemme at slå alarmen fra på min mobil - jeg kan sagtens sove igen dog er det rarest uden afbrydelse. Håber du få et powernap i dagens løb så du har energi til at nyde dagen. Jul og sorg ja det er en svær cocktail der skal være plads til det hele - det har mange gange hjulpet mig at tænke på at dem der mangler ville ønske at vi glædes over livet og sørger for at være god ved sig selv og sine kære
      Glædelig jul Anette

      Slet
    3. Anette, tak og godt du huskede det. Ingen powernap til mig, men nu er alarmen slået fra :-)

      Slet
  4. Glædelig jul til dig og dine kære.
    Hvornår julefreden rammer her ændre sig har jeg mærket. Det alt efter hvordan og hvorledes julen markeres.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karin. Håber at julefreden har sænket sig hos dig :-)

      Slet
  5. Det med alarmen kender jeg fra vores teen.

    En af mine nye favorit julesange (næsten salme) er Luk Julefredagen ind.. det er så smuk - tekst og melodi og noget for alle aldre

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, i dag sov vi længe uden alarmer til at forstyrre :-)
      Den sang holder jeg også af, vi har sunget den i mit kor.

      Slet