torsdag, december 06, 2018

En rynket hund

Hver gang jeg så mig selv i et spejl i dag, fik jeg en forskrækkelse. Jeg syntes, det var en ti år ældre udgave af mig selv, jeg så. Min leder var nu så sød og sagde, at hun ikke kunne se det. En anden kollega sagde dog, at hun godt kunne se, at jeg slet ikke var på toppen. Jeg var træt med ekstra lag træthed ovenpå. Jeg gik på arbejde med 3 1/2 times søvn i rygsækken. Der er dage, hvor jeg er som cirkushesten, der med det samme kan præstere på trods. I dag var ikke en af dem, så jeg sørgede for at lave noget, som ikke oversteg min evne. Så nu har jeg fået kigget 370 titler i en litteratursøgning om pårørende igennem. Næste skridt er at kigge nærmere på dem, som umiddelbart lyder til at rumme lidt af det, vi søger. Det bliver dog først i næste uge, jeg har nemlig fire fridage nu.

I går prøvede jeg mit nye koncept af, jeg har haft svært ved at knække koden til, hvordan vi får gennemført en anden måde at dokumentere på. Nu forsøger jeg med timer, hvor jeg sætter mig ved kolleger, der er ved at dokumentere og snakker med dem om deres sygepleje. I går blev det ikke så meget dokumentationen, der fyldte, men derimod undrende spørgsmål, som jeg så hjalp med at få besvaret. For mig selv gav det en skøn arbejdsglæde og jeg håber kollegerne også kommer til at sætte pris på denne form for bedsideundervisning.

Et lille trick, jeg er begyndt at bruge overfor mig selv, er at fortælle en kollega, at jeg overvejer at køre omkring LOOP på vej hjem, men at der skal overtalelse til hele vejen hjem fra arbejde for ikke blot at køre forbi og hjem til gården. Indtil nu har det virket, for når jeg har sagt det højt og min kollega støtter mig og siger, at hun vil spørge til det næste dag, så bliver jeg stædig. Så selv om det burde være glæde nok i sig selv at få trænet. så ansporer det mig mere, at jeg kan fortælle det til en anden.

I dag var nu ikke LOOPdag, det var i går. Jeg ville gerne have gået en tur, men regnen var heftig, da jeg kørte hjem. I stedet for snuppede jeg en lille powernap og så var jeg klar til litteraturkreds, hvor vi diskuterede Grøndals bog Før vi siger Farvel. Der var mange meninger, og mange brød sig ikke om bogen. Det gjorde jeg som tidligere beskrevet. Jeg skal helt sikkert være med i forårsrunden, jeg glæder mig til at blive udfordret.








10 kommentarer:

  1. Du skal huske at klappe den rynkede hund og forkæle den lidt. Den skal ikke kun piskes rundt i manegen....
    Det er spændende, at du læser litteratur sammen med andre og at I diskuterer det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg forkæler hunden, den får masser af gløgg og julefilm ;-)
      Jeg nyder at høre andres oplevelse af bogen.

      Slet
  2. Så er det godt for den rynkede hund, at der lige forude venter en tur til Staden med masser af hygge og forkælelse. Mon ikke det kan glatte et par af rynkerne lidt ud? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det satser jeg på, og jeg har taget en langsom start i dag :-)

      Slet
  3. Jeg forstår så godt det med, at du anspores af at kunne fortælle om motionen til andre.
    Jeg har en gruppe på messenger med to veninder. Hver gang vi har motioneret på den ene eller anden måde, skriver vi det ind.
    Når vi til sammen når til 100 ganges motion, tager vi på tur - udstilling, konditori eller andet.
    Det virker, både tilfredsstillelsen ved at skrive sin egen indsats ind og så skubbet, når man er gået lidt i stå og ser, at de andre finder tid og ork til at bevæge sig.
    Mange hilsener Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, skøn ide med at motivere hinanden og at gøre noget sammen.

      Slet
  4. Jeg sover også helt forfærdeligt for tiden. Eller, det gør jeg nok generelt bare, lige for tiden er det blot en lille smule mere ekstremt end det plejer. I går købte jeg baldriandråber, men lige meget hjalp det. Jeg håber snart du kommer ovenpå igen, Lene! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, jeg håber snart dit søvnmønster ændrer sig. Det er hårdt at skulle være mor, kollega, hustru og sig selv, når man konstant er i søvnunderskud. Jeg ved du slet ikke er i nærheden af overgangsalderen, men da jeg var 47, da det skete og med søvnproblmer som det helt store problem. Jeg fik et råd om Melbrosia, det hjalp faktisk
      Og tak, jeg har sovet godt og endda taget en lille powernap uden at det gik ud over nattesøvnen.

      Slet
  5. Det hjælper også mig at involvere andre i de tiltag, jeg gerne vil springe over. Det er så motiverende, når andre spørger ind til det. Godt, du gjorde det. Sejt at du klarede din arbejdsdag efter så lidt søvn. Jeg håber, du får en lang, god nat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty, det er min egen skyld at det ikke blev til de syv timer, for vi hyggede os i byen i går aftes :-)

      Slet