mandag, oktober 28, 2019

Og fyret står der stadig eller 31 skønne timer

Egentlig skulle vi have været i København denne weekend. Vi skulle have nydt vores børns selskab og få fyldt op på forældrekontoen af knus, kram og kærlighed. Men sådan blev det ikke, vi blev nødt til at melde afbud. Heldigvis havde søn og svigerdatter ikke andre planer for weekenden, så de hoppede på et tog lørdag morgen til Nordjylland.

Vi har nydt deres selskab, regnen gjorde, at vi alle fire slappede af indendørs. Mellem regnbyger fik de nydt hønseholdene, set hundene træne og fik krammet hunde. Vi fik tid til at se billeder fra deres Japantur i august. Japan har aldrig været et rejseønske for mig, men hold da op hvor så der bare skønt ud. Jeg er vild med, at de ikke blot havde undersøgt seværdigheder, de ville opleve, men også aktiviteter og mad, de ville prøve. De var i karaoke-bar, de var til musikfestivaler, de cyklede over masser af broer, som forbandt de små ører i Indlandshavet. De vandrede op ad bjerge og så templer en masse. De boede på airbnb, de boede på hoteller, de boede i små bokse. Det sjoveste videoklip var de nikkende dådyr. De var rubriceret som hellige og gik i en park, de havde lært, at når de nikkede med hovedet, så fik de godbidder. Så der stod et menneske og et dyr og nikkede høfligt den traditionelle japanske hilsen til hinanden, hvorefter dyret fik en godbid.

Søndag var en regnfuld dag, men indimellem skinnede solen, så vi besluttede os for at tage paraplyen med og køre til Rubjerg Knude for at se fyret på dets nye position. Vi var ikke de eneste, der trodsede regnvejret. Fyret stod smukt midt i sandbankerne, det er stadig hegnet inde. Oppe på toppen kunne vi godt mærke vejrets kraft, sandet hvirvlede af sted og det var vildt at tænke på, at om 40 år mener man, at fyret skal flyttes igen, så har havet og blæsten ændret strukturen og flyttet sandet og spist klitterne.

Vi var så heldige, at regnen først begyndte, da vi gik ned til bilen, men pga den stærke blæst blev vi meget våde på kort tid. Så var det skønt at komme hjem, tænde op i brændeovnen, få tørt tøj på og drikke varmt te.

Efter aftensmaden blev det unge par sat på et fly, 31 timer fik vi sammen med dem, og vi nød dem i fulde drag.

Jeg havde derefter fornøjelsen af at være vågen til klokken tre om natten. Ikke pga bekymringer for mine børn, men højst sandsynligt pga skift fra sommertid til vintertid. Heldigvis har jeg fri både i dag og i morgen, så jeg satser på bedre søvn i nat. Jeg har faktisk generelt fået knækket koden til en god nats søvn. Det sker sjældent nu, at jeg ikke får en god nats søvn.

I dag skulle være den aktive fridag, jeg ombestemmer mig og lader i morgen blive den aktive dag. I dag skal jeg til fysioterapeut og på biblioteket. Jeg skal vist finde en feelgood bog, som sammen med mine forældres gode stol og masser af te skal forkæle mig i dag.

1. Det bliver til et meget intensivt samvær, når man ved, man har kort tid sammen. Jeg elsker selvfølgelig at være sammen med min englændere en hel uge ad gangen, men vi er alle tilbøjelige til at tænke, at der jo er tid nok til at nå det hele - og det er der så lige pludselig ikke! :-)
    Jeg har heller ikke Japan øverst på listen, men dem jeg kender, der har været der, kan næsten ikke få hænderne ned igen ... jeg tror dog ikke, at vi når derover også.
    Så I så fyret vandre? Vi måtte nøjes med at se det i tv. Til gengæld kunne vi se det i hurtig gengivelse.

1. Nej fyret vandrede i sidste uge, vi så det blot på sin nuværende position.
      Ja nydningen er intens, når vi er sammen i kort tid

2. Det lyder meget spændende med turen til Japan. Radio24syv har haft en dejlig serie søndag morgen, hvor Kristian Ditlev Jensen har fortalt om landet, kulturen osv.
    Skiftet til normaltid er også noget, der påvirker mig. Hvor ville jeg ønske, at man droppede at stille på urene to gange om året.

1. Madame, det lyder som en høreværd oplevelse med Kristian Ditlev Jensen.
      Førhen har tidsskiftet ikke gjort mig noget, det har ændret sig.

3. Jeg var en tur forbi mine forældre (Støvring), og selvom det regnede hele lørdagen, så tog vi turen op over Gjøl, Gjøl-dæmningen, Øland, Aggersund og ned til Løgstør, hvor vi fik en god frokost, og så hjem over Nibe. Det var en rigtig hyggelig tur. Jeg tror ikke, jeg har set lige så mange fiskehejre i hele mit liv, som vi så på turen over dæmningen. Der var utroligt mange, som stod helt stille og fiskede :)
    Nåja, og så tog vi så lige lørdag aften på AUH lægevagt/skadestue, min far og jeg, men det var nu godt, at vi gjorde det. Så blev han jo udredt og fandt ud af, at det vist ikke bare heler af sig selv, sådan som det jo plejer, når han kommer galt afsted.
    Mette L

1. Mette, I har da rigtig været på udflugt. Øv hvor var det træls for jer og synd for din far, men godt at I kom af sted.

2. Det var en rigtig fin tur. Og han hyggede sig, fik sagt et par gange, at det jo er sådan noget, man skal gøre, hvis man ikke kan arbejde (sådan lidt for at prøve sig selv af, tror jeg :) Han arbejder jo stadig 3 timer hver formiddag man-torsdag, hvilket han jo ikke kan med en arm, der ikke kan ta' ved).
      Mette L

3. Mette, det er godt at afprøve det nye liv :-)

4. Det var så fint, med regnbuen - den gjorde også mig i godt humør :D

1. A+K, jeg bliver mere og mere glad for regnbuebilledet. Det er som om det indrammer det lyse vejr :-)

5. Det er nogle skønne billeder, du viser os. Hvor er det spændende, at det fyr kunne flyttes. I har været gode til at nyde de timer, I havde sammen.

1. Tak, Betty, jeg syntes også vi fik meget ud af samværet

6. Tak, Hanne, det billede er jeg også glad for. Jeg var faktisk på vej væk, da lyset kom, og så tog jeg hurtigt et billede.