mandag, januar 06, 2014

EN RODSAMMENBUTIK

At den lille landsby, som min barndomsby er, ændrede det, kunne jeg forstå.

At min børns skoleby med 5-6000 indbyggere ændrede det, fik mig til at undre mig.

At Brønderslev med mange flere indbyggere også hoppede med på trenden, fik mig til at stoppe op i dyb forundring.

I dag var jeg i Aalborg efter arbejde for at købe fødselsdagsgave til datteren, og jeg kom til en mørk bygning med en lukket dør og et skilt på døren, som fortalte mig, at jeg kunne gå til et af to store supermarkeder. Det kan jeg slet ikke forstå, men måske sender vi ikke så megen post mere og al giroindbetaling er overgået til netbank (og hvis ikke bliver man snart ruineret – 40 kr. for et indbetalingskort!), så måske kan jeg godt forstå det alligevel. Men det er altså ikke så hyggeligt og rart at stå mellem Føtex’ kunder for at få sendt en gave.

22 kommentarer:

  1. Næh, det er noget andet end det gamle posthus - vi var i Kvickly i Køge for at sende pakker i dag.
    Det har været sådan i Sverige siden f'ør ødegården blev købt i 1996, så vi kan nok lige så godt vænne os til det. Der er vist slet ingen tilbage af den gamle slags, er der?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, der er nok ikke posthuse som i gamle dage mere, jeg opdagede det bare først i går :-)

      Slet
  2. Tænk, efter først lige at have vænnet mig til det, synes jeg faktisk, det er dejligt at kunne klare både posthus og indkøb med et stop :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, mon ikke også jeg vænner mig til det :-)

      Slet
  3. Jeg finder det også lidt kedeligt. Især er jeg irriteret over, at der kun er åbent fra 13-17. Men selvfølgelig er det forståeligt. Jeg kommer jo heller ikke selv og betaler regninger hver de 1. Husker i køen, der var omkring d. 1. i hver måned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Folehave, her var det så til min fordel, i det de havde længere åbent end posthuset normalt havde tidligere :-)

      Slet
  4. Jeg synes faktisk, det fungerer fint - alternativet kunne være en endnu længere køretur, så jeg går gerne i Føtex for at sende en pakke. Det er vigtigt at bevare nogle muligheder rundt omkring, hvor folk færdes, ikke alle har jo bil. Men jeg savner vores landsbykøbmand med postekspedtion, nu er ikke engang postkassen tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, åh ja landposten brugte jeg meget tidligere, da jeg arbejdede hjemme, men det er også en saga blot :-)

      Slet
  5. Jeg har sjældent ærinde på posthuset - nu i Kvickly. Men det er lettere og tættere at handle i Kvickly og ordne postsager samme sted.
    Jeg kan godt følge dig i, at det er vemodigt, at postvæsenet langsomt forsvinder. Her i byen har der været mange postkasser. Nu er der kun få tilbage. Måske går det som med telefonboksene - de er helt væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, og gæt hvad jeg ledte efter i går? En telefon, fordi min egen var gået død. Til sidst var der en sød servicedame i Føtex, der lånte mig hendes :-)

      Slet
  6. Ja, ting ændre sig...i Sorø har vi stadig et posthus, men med reducerede åbningstider. Jeg elsker dog, at de pakker jeg bla modtager fra Gug, dem kan jeg afhente hos 7-11...lige rundt om hjørnet, stort set alle døgnets timer, liiige når det passer mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, og sådan bliver det jo, at vi kan hente og aflevere ting, når det passer os :-)

      Slet
  7. Man skal nok lige vænne sig til at posthuset ser anderledes ud, men det er rart ikke at skulle stå i kø for at betale regninger, der er netbank en god ting. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, netbank er en herlig opfindelse, især når man som os har mange regninger der skal betales på forskellige tidspunkter af måneden :-)

      Slet
  8. Vi skal i den lokale Kvickly og da det er personal fra posthuset, der er flyttet med der over, er servicen lige så ringe som den var på posthuset, i lørdags tog det en af medarbejderne en halv at finde ud af, at hun ikke kunne finde min pakke, selv om postbudet havde lagt en seddel i vores postkasse, og begge de to gange jeg skulle sende en pakke før jul, betalte jeg det korrekte beløb selv om der blev sat for lidt porto på pakken ... jeg er ved at være rigtigt godt træt af Post Danmark, så når det kan lade sig gøre, får jeg ting sendt med GLS og så henter jeg det hos Shell.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tine, hvor træls, at du har oplevet dårlig service, det har jeg så ikke. Vores lokale postservice er altid gode, og i går lige så.

      Slet
  9. Jeg kan huske min barndoms fascination af postdamen og hendes evne til at håndtere stemplet, når hun kørte en hel stak girokort igennem. I vores lille lokale samfund har postdanmark valgt den lokale legetøjsbutik til posthus. Der er åbent hele dagen, og det er ganske hyggeligt at komme der ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, mon ikke børnene synes at en tur til "posthuset" i dag også er spændende hos jer :-)

      Slet
  10. Jeg synes også det er trist, at posthusene lukker. Lige for nylig er det gået ud over vores ellers fine lille posthus her i Hvidovre. Nu kan jeg hente mine pakker nede i den lokal sportsbutik. POstdanmark er blevet alt for dyre, der går man kun ind, hvis man har råd - 4 kr. for en giro er simelthen det rene røveri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, 40 kr er røveri, enig :-)

      Slet
  11. I princippet synes jeg også, det er sørgeligt, at posthusene forsvinder. Men hos os har det betydet, at vi har lettere ved at "komme på posthuset", da åbningstiden er blevet bedre, og det er søde mennesker, der gerne vil hjælpe, der er kommet til. Dog lykkes det dem ikke altid at give den helt rigtige besked. Inde på arbejdet bruger vi stort set ikke PostDanmark til at sende pakker og fragt, for TNT klarer det hurtigere, lettere og billigere. Som regel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det er jo dejligt med bedre åbningstider og med firmaer, der gør det bedre, så er det jo klart at postvæsenet må gå nye veje :-)

      Slet