tirsdag, januar 14, 2014

FEEDBACK

= tilkendegivelse hvor en person el. gruppe vurderer el. giver udtryk for sin holdning til en anden persons el. gruppes præstation, ytringer e.l. (sproget.dk)

I dag sad jeg sammen med andre fra min afdeling og skulle agere reflekterende team. Dvs. vi skulle lytte til, hvad patienter og pårørende havde at sige om det at være indlagt hos os, vores informationsniveau, modtagelsen, udskrivelsen, og mange andre ting. De talte ikke til os, men talte sammen med hinanden og intervieweren. Faktisk sad de med ryggen til os. Da de havde talt sammen i ca 45 minutter, kunne de tage sig en kop kaffe og lidt frugt eller kransekage, mens de så lyttede til os. Vi måtte ikke tale til dem, men skulle fortælle en interviewer, hvad vi havde fået ud af at lytte til patienter og pårørende, hvilke ting, vi kunne tænke os at tage fat på osv. Det kan føles underligt ikke at tale med hinanden, men ved blot at skulle lytte får man en helt anden oplevelse. Jeg har prøvet det før, men sammen med sygeplejepersonale, så jeg var spændt. Det blev en rigtig god oplevelse for os, jeg håber også, at det var det for patienter og pårørende. Vi blev bekræftet i, at vi gør meget godt, men at vi også kan blive endnu bedre, og det var en skøn følelse at køre hjem på.

Og så må jeg endnu en gang konstatere, at kroppen glemmer nemt. Jeg var træt efter aftensmaden, jeg havde lovet mig selv en gåtur, og prøvede at argumentere med mig selv for at blive fritaget fra det løfte. Heldigvis lykkedes det ikke, så efter 3,5 km i mørket kunne jeg minde mig selv om (igen igen), hvor meget energi man får af en gåtur. Jeg fik taget opvasken fra i går og har nu sat mig ved computeren med en kop te. Landmanden skal se håndbold, jeg snupper en krimibog og satser på at kunne følge med i kampen gennem landmandens aktive deltagelse.

God aften til dig.

P1070566

12 kommentarer:

  1. Jeg har også været med til at arbejde i reflekterende teams engang. Man får forbavsende meget ud af det - det skal sikkert erfares.
    Hvor er du god til at overtale dig selv til at komme ud og motionere. Jeg kender det velvære, der kommer efter en tur i frisk luft og undrer mig tit over, det kan være svært at komme afsted. ;-)
    God aften til dig - med håndbold på sidelinjen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, reflekterende team skal helt sikkert prøves, før man finder ud af, hvor meget man får ud af det. Hvorfor vi ikke husker velværet, når vi skal ud, er underligt :-)

      Slet
  2. Det er næsten alting, der er godt, når det er overstået - gåture er ingen undtagelse, kan jeg se her :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, du må tro mig på mit ord, gåture er ingen undtagelse ;-)

      Slet
  3. Spændende måde at arbejde med feedback! Og smuk solnedgang! Jeg har løbet i mørke og gade- lampe-lys, men det kan også fungere:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, min elendige vej er ikke til løb i mørke, så jeg gad godt gadelampelys :-) Stærkt at du kommer af sted.

      Slet
  4. Det lyder som en spændende måde at få/give tilbagemeldinger på.
    Jeg valgte også en bog til håndboldkampen, - elsker at se håndbold, men det kan stjæle megen tid i denne periode, så man må gerne supplere med lidt andet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det var spændende og lærerigt :-)

      Slet
  5. Spændende! Det er er helt sikkert rigtigt mange andre faggrupper, der kunne få glæde af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg var positivt overrasket over forløbet :-)

      Slet
  6. Hvor må det være svært at holde mund undervejs, mens man skal lytte :-) Og svært bagefter ikke at tiltale de pårørende, for det er jo dem, der har sat tankerne i gang.
    Og god til at argumentere over for dig selv er du også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, vi fik så lov til sidst at tale til hinanden men kun for en kort bemærkning :-)

      Slet