tirsdag, januar 21, 2014

FERIEPLANLÆGNING

Det er et større puslespil, der skal lægges, når et akut sengeafsnit skal afholde ferie. Der er ikke noget med at lukke senge ned, så hvor mange kan undværes i det daglige arbejde uden at det er forsvarligt uforsvarligt? (tak Ellen ) Kan man få bevilget ferieafløsere til at dække nogle af vagterne? Udgangspunktet var at i højferieperioden 26 – 36 skulle alle have 2 ugers sammenhængende ferie, og allerhelst skal der også afvikles tredje ferieuge, men tre ugers sammenhængende ferie kan ingen formentlig få i år. Med seks ugers ferie til alle og et afsnit, der skal fungere døgnets 24 timer og årets 365 dage kræver det, at der faktisk konstant skal være nogen på ferie året rundt.

Nu er de to første to uger fastlagt i sommerperioden, og alle fik vist mere eller mindre det, de havde ønsket. Landmanden og jeg hopper på motorcyklen igen, der er nogle Tour de France pas i Frankrig over mod Italien og Schweiz, som skal udforskes. Måske skal Monaco genses og Saint Tropez opleves. Nu kan detailplanlægningen begynde, jeg glæder mig til denne proces. Har du lagt planer for sommerens ferie?

P1060391

18 kommentarer:

  1. Ferieplanlægning kan være noget af et puslespil, at få til at gå op. Fedt hvis det er lykkedes jer alle at få det I ønskede.
    Vi har ikke startet ferieplanlægning endnu, fra 1. maj er det kun mig der skal vælge ferie, Hasse har fri hele tiden. Hvilken vej vi kører har jeg ingen anelse om endnu, men jeg vil tro Sverige er et godt bud.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, Sverige er da også et rigtig godt bud :-) Ja det var en god fornemmelse at gå hjem med.

      Slet
  2. Du mener sikkert Uforsvarligt i linje to? ;-)
    Jeg håber, alle dine kolleger er lige så flinke som du, for det er jeres uigendrivelige ret at kunne afholde tre ugers sammenhængende ferie - ulempen er dog, at arbejdsgiveren har lov til at bestemme, hvornår de skal afholdes mellem 1. maj og 30. september, og hvem gider have tre uger sidst i september?
    Jeg kan sagtens se jeres problem, men jeg ville være blevet skidesur, hvis nogen havde fortalt mig, at jeg kun kunne holde 14 dages ferie :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, fejlen er rettet :-)
      Det er så ret, vi kan ikke holde tre ugers sammenhængende ferie i de uger. Så hænger tingene ikke sammen og vi er nogle, der har prøvet at man gik på kompromis med antal på arbejde, og det er den værste sommer nogensinde! Jeg har kolleger der gerne vil sidst i september, men ingen gider i maj og først i juni, for så har man en travl arbejdssommer bagefter, så man trænger til ferie igen :-)
      Og i sygehusverdenen er det en realitet overalt, det er de færreste blandt plejepersonale og jordemødre, der kan holde tre ugers sammenhængende ferie i børnenes sommerferie.

      Slet
  3. Det lyder til at være en vanskelig planlægningsmanøvre, I er midt i. Maj kan rent vejrmæssigt ofte være den bedste måned at holde ferie i.

    Jeg har ingen ferieplaner, for mig gælder det om at finde et job, så alle tanker om ferie må forkastes i år, men jeg var jo altså også to gange i Grækenland i sommer, så jeg kan på ingen måde tillade mig at pive.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, maj måned kan være god, men hvis man bagefter skal knokle juli -august fordi det er her vi er færrest på arbejde, så trænger man til ferie igen :-) Jeg håber det lykkes dig at finde et job og at sommeren herhjemme bliver god, så fritiden kan nydes udenfor.

      Slet
  4. Jeg planlægger, at sommeren i DK bliver lige så god som sidste år, for jeg meddelte ungerne (dem, der er 16 og 20 nu) at næste sommer (altså i år) skal vi ikke uden for DKs grænser. Vi kan ta' storbyferier uden for sommersæsonen, men sommeren holdes herhjemme :) Om det så er sommerhus, familiebesøg eller egen hængekøje, det må tiden vise.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, vi må krydse fingre for en god sommer, så vi kan få ladet batterierne op :-)

      Slet
  5. Vi var godt i gang med at planlægge ferie i august, for vi kan godt lide at holde den lidt sent, men så gik det op for os at vi har en pige som skal starte i skole, så nu og de næste mange år er sidste feriedag fastlagt udefra. (Selvom jeg selvfølgelig er nødt til at have fri den første skoleuge også, så jeg kan komme med ned på skolen den første dag og blive helt rørstrømsk over hvor stor hun pludselig er blevet)

    SvarSlet
    Svar
    1. Laura, ja når først man får skolebørn, så kan man ikke planlægge ferier frit mere :-)

      Slet
  6. Det er da virkelig et puslespil af de større I har gang i der... og alle kolleger har jo garanteret familie og ægtefæller og hvad ved jeg der osse skal passes ind... uha uha...

    Vi har slet ikke tænkt ferietanker endnu, men mon ikke det kommer i løbet af et par måneder. Vi regner med at få et par af yderugerne, da det gør det betydelig nemmere at få overnatning og køre på motorveje i europa.

    Vi retter normalt ind efter de kolleger der har børn og har større behov for samlet ferie med dem.

    .... og så har vi aldrig prøvet 3 ugers ferie som Ellen snakker om... det må være rart... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, 3 ugers ferie er bare helt fantastisk fordi man der virkelig kommer ned i ferietempo. Min mand kan kun holde en uges ferie, og det skal være inden kartoflerne er klar til at blive taget op, og efter at de er sat i jorden og er kommet godt i gang, så ingen ferie i yderperioderne til os :-)

      Slet
  7. Her har Gemalen også allerede skullet melde ferieønske ud, så der blev ønsket ud fra den optimistiske overbevisning om, at hvis jeg bare sørger for at passe mit job, så kan jeg få ferie nogenlunde, som det passer mig. På den baggrund er vi begyndt at kigge lidt på et mtb-o-arrangement i Sverige. - Og især på, hvad vi kan kombinere det med. Så jeg skal i gang med at læse. Hvilket er en VIRKELIG dejlig ting at kunne beskæftige mit vintertrætte hoved med. Bare tanken om sol og sommer og ferieplanlægning er jo, som du skriver i dit sidste indlæg, herlig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg har også haft indtryk af at det er dig der læser og planlægger og gemalen der cykler :-) God ferieplanlægning til jer

      Slet
  8. Vi holder ikke ferie om sommeren.
    Det er nu i januar-februar, at vi kan tage væk, uden at jeg dag to eller tre får så dårlig samvittighed over at være af sted fra markerne, at jeg tager hjem.
    Jeg har, tilbage i start-firserne, præsteret at pakke bilen fra en campinghytte Holland, vække fruen, og være på vej hjem kl. 5 om morgenen på 3.-dagen af en uges sommerferie.
    Dér blev vores forhold virkelig holdbarhedstestet!

    Om vinteren er det ikke et problem. De seneste 3 uger i Brasilien har ikke givet mig ét minuts dårlig samvittighed.
    -Og efter min ringe mening er det også i disse måneder med korte og solfattige dage, at DK virkelig trænger til lidt udskiftning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og min mand kan ikke holde ferie om vinteren, han kan kun holde 10 dage om sommeren :-) Jeg ville ønske vi kunne tage af sted også om vinteren, men som landmandskone må man jo acceptere at gården og afgrøderne skal passes :-)

      Slet
  9. Det må virkelig være hårdt for alle parter at få sådan en sommerferieplanlægning til at gå op. Efterhånden er vi skåret ned til to sekretærer, og vi er begge forholdsvis fleksible, så det skal nok gå. Også selvom hun nu er blevet skolebarnsmor med deraf følgende begrænsninger.
    I år skal vi måske på kanotur med døtrene og svigersønnen. Husbonden fylder 60, så der får pengene nok nogle ben at gå på. Min mor vil også gerne have os med i sommerhus, så ferien skal nok blive brugt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, kanotur og vandreture som I bruger, lyder som skønne ferieformer for mig. En skønne dag skal jeg nok komme på vandretur, jeg gad godt Caminoen. Og vi følges ad, min mand bliver dog først 60 næste år :-)

      Slet