mandag, april 27, 2015

Sanserne er vakt

20150426_211238

Rundt omkring i blogland ser man det, det ene billede efter det andet af forårets skønhed vises frem. Vi nyder hver en knop, der springer ud, vi drikker grådigt af sollyset, vi trækker vejret dybere, når fuglesangen lyder fra himlen og aftenen bliver lysere.  Vi smiler til folk, vi ikke kender, vores gang bliver lettere og hjertet hopper af fryd. Vi nyder og nyder og skønner på foråret, der tager over efter vinter. Senere hen bliver det hverdag, og vi glemmer det mirakel, det er, hver dag at kunne sanse og fornemme verdenen omkring os. Endnu er det koldt udenfor om morgenen, vi har stadig rimfrost på græsset, så agaverne bliver sat ud for at nyde dagslyset og kommer så ind i bag bygningernes beskyttende mure om natten. Fuglene nyder også, at landmanden stadig fodrer dem, der er livlig aktivitet i fugletræet og på foderbrættet.

P1020937

P1020940

God mandag til dig – husk at trække vejret dybt ned i maven og smil til verdenen.

P1020942P1020946

16 kommentarer:

  1. God nydelsesfuld mandag.
    At stoppe op midt i hverdagene og bare sanse livets gaver skulle være alle forundt, men ikke en evne alle har fået tildelt.
    Bøger og kurser i at leve mindfuldt er vel en måde at finde tilbage til den basale evne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, tak, næh nogen halser gennem livet uden at stoppe op. Det gør jeg også sommetider, men bloggen er blandt andet mit middel til at få øje på de skønne ting i hverdagen :-)

      Slet
  2. Enig i at det er vigtigt at stoppe op og nyde naturens mirakler, som der jo heldigvis er mange af i øjeblikket. Er det et tilsvarene mirakel når vi siden skal stoppe op og nyde efterårets farver og at bladene falder af? Det er dog forudsætningen for næste forårs mirakler.
    God mandag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jørgen, godt spørgsmål. Jeg tænker over når efteråret kommer, fordi jeg er vild med de skønne farver, og samtidig holder jeg også af at mørket sætter en ramme for hygge og mere rolige aftener. Men jeg har ikke tænkt på det som et mirakel, men det er det jo, at alt visner for at genopstå til foråret.

      Slet
  3. Tak for opfordringen :-) Og du har ret, det er som om, at vi glemmer at skønne på alt det grønne og frodige, når vi blot når en måned længere frem. Men lige nu nydes det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, selv tak, ja det nydes i fulde drag :-)

      Slet
  4. Jeg ELSKER simpelthen også denne årstid, hvor jeg følger alting grønnes og udvikle sig dag for dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og i år sker det ikke bare på en uge, vi får lov til at nyde det langsomme forår :-)

      Slet
  5. Det er SÅ dejligt at foråret i den grad har overtaget, jeg elsker det og smiler glad og gerne til dig.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, du får et smil tilbage :-)

      Slet
  6. Der er ingen tvivl om, at foråret gør en hel masse godt ved os! Dejlige billeder af fuglene hjemme hos jer. I dag købte jeg nye danske kartofler - bittesmå - ved Torvehallerne. Svært at lade være, det er forår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, håber de smagte godt, for de har helt sikkert været dyre :-)

      Slet
  7. Foråret gør noget godt for humøret - bare man så ikke lader sig påvirke negativt til vinter, men kan formå at se det smukke i alle årstider. Det er dog bare lettere at blive glad over foråret ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, foråret gør mig let om hjertet og glad, efterår og vinter får mig til at skønne på de nære ting indendørs, så som levende lys, ild i brændeovnen, en god te osv :-)

      Slet