lørdag, april 22, 2017

En stille morgen

  • Solen skinner ind af vinduerne, jeg nyder hver en solstråle. Der er helt stille, når jeg ser bort fra opvaskemaskinens snurren, de unge mennesker sover stadig og landmanden sidder på/i sin traktor og pløjer. Vi har lige drukket te sammen i hans formiddagspause, han og Ayla har været i gang længe. Nu må Ayla blive herinde,og selv om hun peb lidt, så er hun allerede faldet i søvn på bryggersgulvet.

DSC_3828

  • Jeg faldt i søvn på sofaen i nat, jeg var så træt, at jeg ikke orkede at slæbe mig ned i sengen. Arbejdsdagen blev utroligt travl, og jeg har ondt i benene, som om jeg har løbet ti kilometer. De høje herrer/damer længere oppe i ledelseslaget (ikke dem der er tæt på os på gulvet) vil højst sandsynlig løfte øjenbrynene over overarbejdstimerne, der røg på i går aftes. Vi måtte kalde en nattevagt ind tre timer før hendes vagt, derudover havde dagvagterne allerede vurderet, at vi havde brug for en ekstra mand på gulvet, og vi havde ovenikøbet også en fast vagt hos en patient.
  • Og alligevel knoklede vi løs, konstant med følelsen af at vi var bagud, bagud med medicin, bagud med at give mad, bagud med alle kontroller af blodtryk, bagud med vurderinger af bevidsthedsniveau og funktionsevne. Men vi var der, vi så vores patienter og pårørende i øjenene, jeg er helt sikker på, at de følte sig godt behandlet og plejet. Jeg er så stolt af mine kolleger, man kan meget nemt ændre sig, når travlheden konstant er en faktor, som presser en.  Beretninger om sygeplejersker, som ikke lytter, ikke ser patienten og pårørende, eller som er arrogante og opleves som kolde og ligeglade, hører man jo om. Man hører også om, at sygeplejen har trange kår, at den gode basale sygepleje smutter, når travlheden og gøremålene øges. Det oplever jeg ikke hos mine kolleger.
  • Jeg udskrev en patient, tog tiden til at gå i dybden med informationen, så de kunne få en god weekend hjemme. Jeg snakkede med pårørende, som var i krise, og som følte sig mødt og hørt. Jeg talte med utallige pårørende i telefonen. Jeg modtog en patient. Jeg talte med patienter om planen for de næste dage. Jeg gik stuegang (som hos os varer fra klokken ni om morgenen til ni om aftenen, og nogle gange længere). Jeg følte konstant, at jeg burde kunne gøre mere for at hjælpe mine kolleger, som knoklede. Så jeg valgte at sidde hos en dement kvinde med en bærbar computer, så jeg kunne dokumentere, mens jeg samtidig kunne snakke med hende i håb om, at hun kunne falde i søvn/til ro. Og så kunne jeg også holde øje med sondemadsindgift hos medpatienten.
  • Vores to trombolysesygeplejersker var konstant ude af afdelingen, fra vi mødte til vi gik. Den ene blev endda på overtid, da der blev kaldt til trombolyse i vagtskiftet, det gav luft for til nattevagterne, så de kunne komme godt i gang med vagten. Jeg blev der en time ekstra for at få dokumenteret alt det, jeg havde gjort og det, der var besluttet på stuegang. Og så fik den ansvarshavende nattevagt og jeg som ansvarshavende aftenvagt også mulighed for at sparre om nogle af de patienter, som havde det dårligt.

DSC_3827

  • Nu vil jeg nyde, at jeg har byttet min vagt i dag, så jeg kan være sammen med sønnen og kæresten. Lige nu er jeg glad for, at de sover længe, for jeg har brug for denne morgentid alene. Lidt lige som den gang jeg havde små børn, og nydelsen af den første gang de sov på samme tid om dagen (der er 16 måneders forskel på dem). Til forskel fra den gang har jeg valgt ikke at være praktisk i den stille time, men at skrive mig ud af trætheden. Må du få en god lørdag.

28 kommentarer:

  1. Også rigtig god lørdag til dig med familie og hygge. Jeg bliver som altid forpustet og fuld af beundring, når jeg læser dine beretninger fra dit arbejde. Jeg synes, I skulle invitere en af dem fra de højere kontorer med på sådan en nattevagt, og se hvor mange timer hun/han kunne klare.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marianne, åh ja det kunne være sjovt, men det sker nok ikke. Og jeg ved at nogle af de højere lag seriøst mener, at man kun skal lægge arbejdsplan efter patientens behov og glemme sygeplejerskens behov for familieliv og familieplanlægning. Vi prøver at få det til at gå op i en højere enhed.

      Slet
  2. God ide Marianne kom med, men det bliver nok svært ...
    Du er særdeles heldig med dine kolleger. Min nyuddannede sygeplejerskeniece og min medicinstuderende niece taler om helt unge sygeplejersker, der bliver syge og går ned med stress - andre stopper med sygeplejegerningen næsten inden de er kommet rigtigt i gang, fordi det er alt for hårdt for dem. Det er altså ikke helt i orden, at betingelserne er så ringe, og at de skal være så underbemandede. Jeg har svært ved at forestille mig, at de er nogle sarte mimoser alle sammen :-)
    Men nyd nu dine børn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ideen er god, men kan nok ikke lade sig gøre i praksis.
      Jeg er meget heldig, og jeg er enig med dine niecer, det er et alt for hårdt miljø at være nyuddannet i. Vores afsnit får ros for af vores nye kolleger, at der er plads til at være ny og at de må spørge om alt og føler sig trygge. Det tror jeg er med til at holde stress væk, men jeg har haft to unge kolleger med stress-symptomer, som blev sygemeldt, så lederen og en selv skal virkelig være opmærksom på dette.

      Slet
  3. Elsker de stille morgener med guld i mund!... Det lyder som om din stille morgen var tiltrængt! God lørdag til dig! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Maude, jeg trænger altid til rolige morgener efter en aftenvagt :)

      Slet
  4. Håber, at din fridag bliver dejlig og giver mulighed for afslapning - med sådan en arbejdsdag bag dig har du mere end fortjent at få lidt ro :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Randi, selv om der arbejdes på gården, både landmand og søn på traktorer og svigerdatteren på computeren, så skal jeg blot være der og træde til indimellem og så sørge for mad, det passer lige til mig i dag :-)

      Slet
  5. Håber lørdagen har været god.
    Det så skønt at der er sygeplejeske som dig, der tager sig tid, så må dem på chefgangen fatte behovet når de ser antal overarbejdsbetaling timer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, jeg havde en dejlig lørdag, tak :-) Tjah, de ser nok ikke på behovet men mere på at de presses af politikere til at holde et budget.

      Slet
    2. Ja desværre, må håbe at blog indlæg som dette kan råbe dem op... dem højt nok til at der skriver noget godt.

      Slet
  6. Puha, hvor er Danmark bare heldig at ha' sådan nogle gode sygeplejersker som jer (her tager jeg lige alle sygeplejersker med i et hug). Vid at der er mange herude, der værdsætter det.
    Men når jeg så læser, at de unge stopper med at være sygeplejersker efter få år, samtidig med at jeg ved at socialrådgivere, lærere og pædagoger gør det samme, fordi hverdagen på deres arbejdspladser er blevet ulidelig, så bli'r jeg lidt ked af det på Danmarks vegne, for det er altså en falliterklæring at alt skal være så forbandet presset :(
    Mette L (og nu kan jeg slet ikke finde ud af at kommentere på din fantastiske, dejlige og stille morgenstart, men det var dig vel undt, Lene)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, tag du bare dem alle med, og jeg er enig, jeg synes det er trist at så mange springer fra jobbet som lærer, socialrådgiver, pædagog og sygeplejerske. Det er spild af ressourcer og også svært for dem, der opgiver jobbet, måske med følelsen af, at det var dem, der ikke slog til. Og det er det ikke, det er jo den måde, det hele er skruet sammen på. Hvordan kan man tro, at man kan skære 2 % ned hvert år eller at der skal effektiviseres svarende til det?

      Slet
  7. Sikke da en arbejdsdag du har haft. Den kunne vist tage pippet fra de fleste. Jeg håber, du har haft en god lørdag med afslapning og hygge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, tak, det har jeg og ja det var noget af en vagt, og jeg håber den bliver mere rolig i aften

      Slet
  8. Håber det har været en dejlig lørdag. Det er vanvittig at I skal løbe så stærkt her i vores velfærdsland - jeg begriber det ikke KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, det har været en dejlig dag. Velfærdlandet kræver ganske enkelt meget af sygehusvæsenet, og det må det også gerne, men der skal mennesker til, og så må velfærdslandet betale mere.

      Slet
  9. Et stort skulderklap til dig og dine kollegaer. I gør en kæmpe indsats. TAK.

    SvarSlet
  10. Jeg kan sagtens sætte mig ind i dit behov for en stille stund at starte dagen på.
    Vi ser i øjeblikket et stor tendens til at kolleger går på deltid. Ikke så godt for arbejdspladsen (det er svært at samarbejde i teams med en eller flere på deltid som lærer), men nødvendigt for den enkelte. Så arbejdspresset er blevet til individuelle løsninger for dem, der har råd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg har jo altid været på deltid, fordi det passede bedst til vores liv, hvor jeg også står for regnskab og kontor på gården.Faktisk er der rigtig mange hos os, der er det, men det er da tankevækkende, at det ofte sker, fordi folk synes det er for hårdt at være på fuldtid. Og trods nyuddannet, nye boliger og små børn, så prioriterer familierne dette. Et eller andet sted siger det måske mere om hvor hårdt det er. Til gengæld kan mine kolleger så vælge at arbejde hver 3. weekend i stedet for hver 2. weekend, fordi vi er flere hoveder, pga mange på deltid, til at dække weekender, og fordi nogen hellere vil arbejde hver anden weekend og så have flere hverdagsfridage.

      Slet
  11. Huh, det lyder altså alt for hårdt. Godt, der var en stille morgen til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, og heldigvis var vagten i fredags en af dem, der var ekstra hårde, og derfor ikke som de normale travle vagter. Jeg håber vi får en normal travl vagt.

      Slet
  12. Hold nu op - sikke en vagt! Der sker da noget. Håber at lørdagen var god og søndagen lige så.

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, tak, lørdagen var dejlig og jeg håber søndagens vagt er god ved mig :-)

      Slet
  13. Skulderklap herfra også! Igen må jeg sige, at jeg ville ønske at bo i Nordjylland, hvis jeg bliver syg.
    Jeg er rigtig glad for mit kontorarbejde, hvor der (ikke endnu) er stress på. Vi har præcis det rigtige antal kontoransatte, og det sætter jeg stor pris på.
    Jeg håber, din weekend blev god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, weekenden blev god, men igen meget travl på arbejde med 1½ times overarbejde, så jeg er træt i dag :-)

      Slet
  14. Hanne, og denne weekend overgår hvad vi ellers har været ude for, så vi er alle trætte, men der knokles videre.

    SvarSlet