torsdag, april 27, 2017

Torsdagstom

Jeg er træt, min hjerne prøver at komme sig efter endnu en travl dag på jobbet. Sygdom og ferieafvikling gør os sårbare, så vi knokler det bedste vi har lært. Masser af mennesker bliver desværre ramt af en blodprop eller blødning i hjernen i denne tid, og de bliver hårdt ramt. Det sætter sit præg på et akut afsnit. Vi er første skridt i vejen tilbage til det liv, der var eller i hvert fald til et liv med livskvalitet. Næste skridt er enten at blive udskrevet med en genoptræningsplan eller at blive overflyttet til et rehabiliteringsafsnit. Problemet er, at når man er så hårdt ramt, så er man jo ikke bare lige klar  i løbet af få uger til tredje skridt, som er hjem med yderlig genoptræning. Det betyder så, at vores patienter venter hos os på at komme videre, og da mennesker stadig bliver ramt, så vokser antallet af patienter hos os. I sidste weekend sendte jeg patienter på patienthotel og på orlov, så jeg havde fysiske pladser på afsnittet. De kom så alle tilbage mandag for at blive færdigudredt og udskrevet.

DSC_3865

Jeg er spændt på den kommende weekend, hvor jeg skal være ansvarshavende i dagvagt (har selv byttet mig til to weekender i træk og syv arbejdsdage i rap fra på lørdag). I dag havde vi sygdom, så jeg måtte erkende, at det jeg skulle have nået i dag, måtte vente. I stedet for tog jeg koordinatorkasketten på og halvdelen af dagafsnitskasketten på. Nu sidder jeg her og ved godt, at jeg er nødt til at arbejde i aften, for vi har et implementeringsprojekt, der går i gang på mandag, og det kan og skal vi ikke afblæse. Men jeg mangler at planlægge alt det praktiske med hvornår hvem skal have undervisning og hvilken information kollegerne skal have. Det skal være tilpas og ikke for meget. Jeg har fri i morgen, der skal jeg have bil på værksted og håret skal klippes, så jeg vil helst have det færdig i dag, så min leder kan godkende det i morgen. Hun får nu også travlt, for hun overtager den tjans, jeg havde i dag og har aflyst alle møder. Det vigtigste er patienterne, så må vi tage hjemmearbejde, for de andre ting skal også fungere.

DSC_3867

Nok om det, om lidt kommer landmanden og medarbejderen ind til aftensmad. Jeg har valgt den nemme løsning, Føtex havde broccolissalat, flødekartofler og kyllinge cordon bleu, det er klar og holder sig varm i ovnen. Imens ovnen har gjort sit arbejde, har jeg drukket te, set serier og nydt at rengøringsselskabet har været her. Nu er hjernen vist klar til et par timers indsats.God aften til dig.

DSC_3853

PS dagens forslag: hvad med at forvandle en time til 80 minutter og så stadig have otte timers arbejdsdag?

12 kommentarer:

  1. Jeg synes altså, at du og dine kolleger har for travlt. Men jeg ved godt, at I ikke kan planlægge jer ud af sygdom og spidsbelastninger. Hurra for jer, der finder ud af det.
    Og hurra for mad, der er forberedt i Føtex, så du kunne få en velfortjent pause.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, vi har for travlt, men det her er svært at planlægge sig ud af.
      det er skønt at der er muligheder ud over grillbaren og en pizza :-)

      Slet
  2. Jeg tror ikke vi er klar til 80-minutters timer. Det bliver vi bare mere trætte af, vi kan ikke nå mere. Vi må nok nøjes. Ligesom alle de der ekstra torsdage i fremtidens uger nok heller ikke kommer :)
    Mette L

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, du har nok ret, måske skulle vi så ønske os mere energi sammen med de ekstra torsdage og længere timer :-)

      Slet
  3. Milde himmel, hvor I knokler.
    Tak for nem aftensmad og rengøringshjælp til dig.
    Jeg håber, du vågner og er fredagsfrisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg føler mig frisk og har nydt dagens tempo, mens kolleger har knoklet inde på afsnittet.

      Slet
  4. Uha da, hvor har i bare meget at se til. Det er flot i kan bevare overblikket. Et klap på skulderen til jer alle.
    I dag fylder ældste barnebarnet 10 år, jeg skal hente tidligt fra skole da far er på job og mor på kursus...så min hemmelige plan er at vi skal hygge og derefter besøge udgravningen af : Vikingen fra Fregerslev. (skulle være helt fantastisk) og det kunne være en optakt til vores familie tur til Moesgård om en måned hvor vi skal se Røde orm... alt drejer sig vist om vikinger i år. Go dag og go weekend herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Joan, det lyder som spændende ture I har planlagt, og en god weekend til jer også :-)

      Slet
  5. Det lyder som arbejdet er mere end rigeligt krævende. Skal det forstås sådan at der pt. er en slags blodpropforøgelse? I givet fald hvorfor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, hvorfor der er tider, hvor der kommer flere med blodpropper og blødninger hjernen, vides ikke. Der er en vis variation i det. At vi får flere indlagte til vurdering og også finder flere med blodpropper skyldes helt sikkert, at folk bliver mere opmærksom på de lette symptomer og reagerer. I dag tager man en forbipasserende blodprop (TIA/TCI) lige så alvorligt som en blodprop (apopleksi), det gjorde man ikke for ti år siden.

      Slet
  6. Jeg arbejder jo selv på neurologisk bosted, og synes også ind i mellem dårligdom kommer i ryk - om det er indbildning eller ej, ved jeg ikke (:
    Jeg snupper ens arbejdsweekend, og håber det bliver en af den gode slags (:
    God fredag.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, tak og i lige måde. Vi skal jo så arbejde begge to i denne weekend.

      Slet