torsdag, august 03, 2017

Humørskift–vejrskift

Mit humør skifter i dag, lige som vejret skifter. Når det er mørkt udenfor pga. regnen og overskyethed, så trækker mine tanker til den mørke side. Det er der, jeg slår mig på døre og stole og får fingrene i klemme i skuffen. Så jeg varer min mund, for jeg kunne meget nemt blive bidsk og hård i tonen over for landmanden. Og han er jo, som han plejer at være, det er bare mig, der ikke er. Nu har solen fået magt bag skyerne, fordi regnen trækker sig, og så lysner det også inde i mit sind.

DSC_4360

Jeg har regnskabsdag, jeg nørder med bilag, jeg leger detektiv, når nogle mangler, eller vi ikke kan regne ud, hvad en postering på kontoudtoget kan dække. Når jeg selv skal sige det, så er jeg faktisk ret skrap til det her. Men jeg har også mange års træning i det, og jeg valgte at blive oplært af vores farmassistent, da vi gik over til computerprogrammer og jeg selv ville stå for bogføring og kontering. Indtil da sad jeg og skrev kasseark, hed det vist, og så sørgede vores farmassistent for at kontere det de rigtige steder inklusiv dobbelt bogføring ved momsperiodernes afslutning. Jeg kan godt lide det, der er en lille bogholder gemt i mig, som slår sig løs de dage.

DSC_4358

Landmanden kørte til sent i går aftes for at forebygge skimmelsvamp i kartoflerne, så han tager sig en velfortjent middagslur. Medarbejderen har fået fri her til frokost, der er ikke så meget, der skal gøres lige nu. Græsset nåede at blive slået, inden regnen satte ind. Kartoffeloptagningen er ikke gået i gang endnu, de første kartofler er ikke klar til at forlade jorden, de skal først være fast i skindet.

DSC_4359

I går da jeg kom hjem efter indkøb, havde fugletræet fået besøg. Der var et leben af fasaner, som mæskede sig med det, som fuglene havde skubbet ned fra foderbræt og mejsekugleholderne. Fasankyllingerne er nu så store, at de er sluppet ud i en engelsk voliere. Det betyder, at et stort område med beplantning af pil og store træer er hegnet ind, men med så lavt hegn, at de kan flyve over det. De kan også flyve ind igen eller vælge de små sluser, der står rundt omkring. Der er trukket strømførende hegn omkring det hele, så de får fred fra rævene. Nu skal de lære at klare sig selv, og nogle havde så fundet om til græsplænen. Det måtte de ikke, så jeg gik stille og roligt hen mod dem, og så fortrak de sig om til bagsiden af gården.

DSC_4356

Hønsene lægger æg i lange baner, så jeg har rigeligt til alle mine kagebunde, som jeg er i gang med at bage i disse dage. I dag vil jeg nu ofre et æg på mig selv til frokost, jeg har fået lyst til spejlæg. Jeg snupper lige en frokostpause. God torsdag til dig.

15 kommentarer:

  1. Og nu fik jeg helt lyst til pandekager med al den snak om æg!.... Håber vejret og humøret arter sig resten af dagen, og at både landmand og regninger retter ind! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Maude, alle har rettet sig ind :-)Og nu giver du mig lyst til pandekager

      Slet
  2. Ikke den bedste dag at have et humør, der svinger med vejret. Her har det hældt ned hele dagen :-( Håber på opklaring, både hvad angår vejr og humør.

    Hvorfor må fasankyllingerne ikke komme i haven. De er da ellers ret søde??

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, lige nu er der lyst udenfor, om lidt skal der tændes lys igen, det er godt nok svingende. Mit humør er heldigvis ved at stabilisere sig. Det er vist den almindelige sommerblues, når jeg flytter hjem til gården ;-)
      Fasanerne hører til ude i naturen, de skal gerne lære at begå sig der, og hvis de får alle de andre med på ideen, så har vi 200 fasaner på græsplænen :-)

      Slet
  3. Tænkte som fruen i midten... men kan godt se det et problem med 200 fasaner i haven..

    Vejret er bare så vådt og gråt og i dag tordnede det.... ingen her på matrikelnummer er helt tilfredse med det våde vejr

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, det har godt nok regnet meget her, både i forgårs og i dag.

      Slet
  4. Jeg synes, det er en svær overgang med svindende lys, mængder af regn, fuld gang i arbejde igen. Går helt i stå, når jeg kommer hjem. Men man må vel hive sig selv lidt op, - vejret KAN vi jo ikke gøre noget ved.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg har ingen problemer med at starte med at arbejde, fordi jeg stadig bor i sommerhuset på det tidspunkt, men jeg har svært ved at flytte hjem igen. Og regnen og deraf mindre lys gør sit til skubbe humøret. Og vi bliver nødt til at hive os selv op, for vi kan jo netop ikke gøre noget ved vejret :-)

      Slet
  5. Kønne fuldfjerede kyllinger! De skal nok klare sig, hvis I kan holde rovtøjet fra døren.
    Dejligt, at der bliver gjort lidt for fasanerne mod nord i Jylland.
    I 70-erne var jeg årligt med på en jagt ved Nibe, hvor det var en hel sensation at se en fasan, skønt biotoperne var ideelle; men jeg plejede at starte aftenen før med at skyde 5-10 krager og skader lige omme bag laden. De var overalt, og ingen gjorde tilsyneladende noget ved det, og der lugtede af ræv i samtlige remiser. Dejligt, hvis det har ændret sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, de tre jagtkammerater, som er gået sammen om jagten på vores jord, er ude hver aften på jagt efter ræve. I går så vi en ræv inde i vores have, der er blevet en del flere af dem over de seneste år. Min mand har også tidligere haft fælder til kragerne, så vi håber selvfølgelig, at det hjælper fasanerne.

      Slet
    2. Det hjælper!
      De jordrugende arter samt harer er helt afhængige af, at ræve, krager og skader optræder i begrænset antal.
      Samtidig er alle tre arter i stand til at klare vinteren -hvor de ellers ville blive reduceret naturligt- igennem på vort smidvæk- og overflodssamfunds efterladenskaber.

      Slet
    3. Ja vi gør det let for dem at overleve.

      Slet
    4. Du rammer lige min status, altså den indre bogholder. Finde de manglende bilag, den dobbelte bogføring, så moms afregningen er langt lettere end dengang kassekladden var på på papir, dog husker jeg hvordan min far havde en god bog, hvor leverandørfakt. blev indskrevet, og hver mdr. blev sammentalt inden momsen skulle indberettes, det var det første jeg lærte, var ikke særlig gammel :-) Selvfølgelig sad min far ved siden af og holdt øje, den daglige kassekladde fik jeg først lov til lidt senere.

      Slet
    5. Abildjyde, det synes jeg er hyggeligt, at du var med til at afstemme og føre kassekladde :-)

      Slet
  6. Det med regnskab kender jeg alt for godt! Altså, det med at bøvle med det, hehe. Jeg har siddet så mange timer med det, og jeg bliver lige frustreret hver gang. Hvis det hele bliver for meget, kan du altid kontakte www.pro-account.dk, det gjorde jeg i hvert fald. Det er uforpligtende, og man får et gratis tilbud.

    SvarSlet