torsdag, april 19, 2018

Med døre og vinduer åbne ud til verden

En sidebemærkning: selv om jeg har læst og forstået, at det ikke hedder verdenen i bestemt form, kun når det er i sammensatte ord, så ser overskriften stadig forkert ud set fra min hjerne.

Det er rengøringsdag på gården, i hvert fald i stuehuset, og som den faste læser vil vide, så nyder jeg hver torsdag fødselsdagsgaven til mig selv fra mig selv. Det er nu 7½ år siden, at jeg hyrede et rengøringsfirma til at tage sig af stuehuset, både den private og den virksomhedsmæssige del. De rum, jeg selv skal sørge for, er kontoret, som jeg lige nu sidder på, og de tre værelser. Og jeg nyder det lige så højt som andre gør, når de ser på deres indkøb af garn, sko, tasker, brugskunst, havegrej osv. Det er ganske enkelt de bedste penge, jeg betaler hver måned.

I dag trængte der alvorligt til en oprydning før rengøring, alle tre beboere i huset har travlt i disse dage. Landmanden kommer helt krumbøjet ind hver aften tæt på midnat, mange timer i en traktor er ikke godt for en krop. Han nyder dog at sidde derude med ploven bag traktoren. Datteren har som alle andre, der skriver afsluttende opgaver, svært ved at give sig selv fri, så hun sidder også tit til langt ud på aftenen og skriver. Og jeg kæmper med at holder alle hatte på plads på hovedet. I dag er det fridag, og derfor var det skønt at kunne stå op senere end vanligt og så gå i gang med at rydde op. Vinduer blev åbnet, døren ligeså og jeg nød den friske forårsbrise, mens jeg fik sat tøjvask over, tømt opvaskemaskine, vasket op, ryddet op, tømt skraldespande og til sidst sætte mig med min morgenmad.

Må du få en dejlig dag med tid til det, du skønner på.

DSC_5355

PS til jer sprognørder: hedder det meningsfyldt at ændre livsstil eller meningsfuldt at ændre livsstil? (det var lige et hængeparti fra gårsdagens arbejde)

16 kommentarer:

  1. Fik du lakridserne med mælk på?? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, desværre blev de alle spist i lørdags, så jeg nøjedes med havregryn og mælk :-)

      Slet
  2. Jeg elskede også at få gjort rent, da jeg stadig arbejdede, men nu er det heldigvis ikke så slemt at gøre det selv - jeg har jo tiden til det.
    Meningsfyldt og meningsfuldt er vist 100 % synonyme, så jeg tror, du kan bruge det ord, du helst vil bruge. En korpussøgning giver heller ikke noget bud på en eventuel forskel; det ser ud som om de bruges i flæng og betyder præcis det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg kan slet ikke forestille mig at jeg opgiver rengøringen og går i haven, men hvad ved jeg ;-)
      Det kom jeg også frem til, da vi diskuterede det i min gruppe, men blev alligevel i tvivl. Tak

      Slet
    2. Jeg var spændt på Ellens svar - jeg vidste jo, at det ville være her ;) sproget er hendes kæphest (undskyld tankestregen). Jeg bruger vist ikke ordet ret meget, så jeg var i tvivl.

      Slet
    3. Helle, som du kan læse bliver jeg også i tvivl hver gang, men nu vil jeg holde fast i det, jeg synes lyder mest rigtig :-)

      Slet
  3. Sikke da en dejlig opsats:)

    Jeg tror faktisk altid, at jeg selv siger meningsfuld. Er meningsfyldt mon en nyere variant (som man kan bruge på lige fod)? Det kunne det godt se ud som, hvis man slår det op. Jeg er ved at være gammel......

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og den har jeg fået af Helle, som har kommenteret ovenfor. Hendes mand har lavet den af platter :-)
      Vi er ved at blive gammel, du er dog yngre end mig, men vi holder os godt :-)

      Slet
  4. Jeg undlader at kommentere som sprognørd. Jeg er lige modsat. ;-)

    Havde jeg al den plads du har, og samtidig lige så meget arbejde som du, ville jeg også give mig selv en rengøringshjælp.

    Nyder en fredag med sol og lune temp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, og så er det dejligt med sprognørder, som elsker at finde ud af ord :-)
      Jeg nyder min rengøringshjælp.
      jeg kan godt forstå du nyder, der er skønt udenfor.

      Slet
  5. Ellen har svaret det, som jeg også fandt frem til. Jeg har ingen præference selv, men kommer i tvivl, når jeg skal bruge ordet.
    Min løsning på ikke at kunne finde rengøringsnørden frem er mere langsigtet: Vi vil jo sælge huset, før vi går på pension - så jeg må leve med det kedelige arbejde og med den standard, som jeg selv kan præstere :)
    God fridag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, og tak for jeres svar, så kan jeg bedre forsvare mig, når vi diskuterer det :-)
      Spændende hvornår I så vælger at lade jer pensionere og sælge huset.
      Tak jeg nød den.

      Slet
  6. Jeg synes, du har givet dig selv den mest fantastiske fødselsdagsgave. Og den holder i årevis :-) Du har også fortjent den.
    Jeg var spændt på Ellens svar. Interessant at begge dele kan bruges. Jeg bruger mest meningsfuld fx "det er meningsfuldt". Men hvis jeg skulle sige "det er et meningsfyldt arbejde", så ville jeg nok bruge det med 'fyldt' Nej, nu synes jeg faktisk, det er lige meget. Nu da jeg sidder og skriver om det :-)
    Fik du lakridskonfekt til morgenmad? Det er en indbydende anretning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, det er skøn gave, som glæder mig hver uge :-)
      Lige nøjagtig som du beskriver det, har jeg det også. jeg vælger meningsfuldt og så bliver jeg i tvivl ;-)
      Ikke lakridskonfekt til morgenmad, jeg skulle finde et billede til indlægget og faldt over det fra min lørdagskomsammen

      Slet
  7. PS Lene, er din anretning med slik lavet af juleplatter? Har du fået den lavet? Eller kan den købes?

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, den er lavet af Helles mand og ganske rigtig af platter. Helle er den skønne kvinde, der kommenterer oppe under Ellens kommentar :-) Om man også kan købe dem, ved jeg ikke, men jeg nyder den og tænker på Helle hver gang jeg finder den frem :-)

      Slet