mandag, juli 15, 2019

Tecklenburg, motorcykelferie Ardennerne, Belgien, dag 1

Som skrevet i første indlæg om vores motorcykelferie stod vi klokken halv ni om aftenen foran Die Drei Kronen i Tecklenburg og ventede på at blive anvist et værelse. Vores hjælper kom ind efter at have parkeret bilen og sikrede sig, at de havde styr på reserveringen. Det havde de. Vi blev guidet op ad flere hold trapper, den sidste var ganske stejl og jeg tænker ,om vi endte på et lille loftværelse. Vi endte på loftet, men i en lejlighed med dagligstue, spiseområde, køkken, bad og tre værelser. Vi kunne vælge hvilket værelse, vi ville have, og faktisk havde vi hele lejligheden for os selv. Vi benyttede os dog ikke af faciliteterne, vi var jo kun på gennemrejse.

Vi havde set mennesker spise inde på deres restaurant, men på på forespørgsel oplyste manden os om, at der nu var lukket for bestilling, men at der var flere spisesteder omkring hotellet. Lige overfor var et pizzeria, som så hyggeligt og indbydende ud. Først skulle vi dog have motorcyklen tømt og fundet hotellets parkeringsplads. Det gav pusten og varmen at bære fem tasker plus hjelme op på loftet. Derefter gik vi først ned til p-pladsen, for det gik stejlt ned, vejen var brosten, de var fugtige, så vi var begge lidt nervøse for, hvordan det ville gå landmanden med den tunge maskine. Han er dog så rutineret, så han trillede den forsigtig ned, drejede skarpt ind på pladsen og så var vi klar til aftensmad.

Tjeneren i pizzeriaet var en sød ung kvinde, som oprindeligt kom fra Polen. Hun havde lagt mærke til motorcyklen og var vældig imponeret over den. Hun kørte selv motorcykel. Vores valg denne aften blev ikke pizza, men derimod kartoffelklösschen i tomatsovs. Det smagte lækkert, og der var lige plads til dessert: en tiramisu til deling sammen med kaffen og teen.

De fleste motorcykelferier har været efter konceptet at overnatte nyt sted hver nat. På den måde kunne vi komme vidt omkring og få set meget på turen. Ofte er vi også ankommet sent til overnatningstedet, men ikke desto mindre har vi altid været gode til at gå en aftentur og mærke denne bys stemning. Det gjorde vi også denne aften. Tjeneren havde fortalt, at byen var kendt for sine store koncerter/musicals på en stor friluftsscene oppe ved en slotsruin. Vi gik nu ikke derop, for der skulle være 3000 tilhørere, som netop på det tidspunkt var ved at forlade koncertstedet. I stedet for gik vi en lille tur i inderbyen, som emmede af stemning og gamle bygninger. Vi nød, at regnen var stoppet og vi kunne gå rundt i byen.

Efter at have sat alt til opladning: hjelmenes samtaleanlæg, mobiltelefoner og kamera faldt vi hurtigt i søvn. Morgenmaden var først klokken 8.30, så vi ville have pakket motorcyklen inden da, så vi var klar til afgang, så snart maden var indtaget. Jeg elsker morgenmad, og især morgenmad, jeg ikke selv har stået for. Her var der alle mulige lækre ting, så vi forsynede os godt, inden vi hoppede på motorcyklen for at køre de sidste 350 kilometer til La Roche-en-Ardennes.