onsdag, juli 24, 2019

Verdens villa, Villa Le Monde, motorcykelferie Ardennerne Belgien 2019

Når vi er på motorcykelferie, vælger vi luksusudgaven med hoteller. Vi har en enkelt gang lejet et mobilhome på en lækker campingplads ved St. Tropez, det nød vi også. Dette år ville vi bo fast et sted, hvor vi i mange år har kørt fra sted til sted hver dag. Sidste år prøvede vi i Harzen at bo to forskellige steder, tre nætter hvert sted. Det føltes rart ikke at skulle pakke ud og sammen hver aften og morgen. Så derfor gik jeg på jagt efter hoteller/B&B.

Det blå hus er Villa Le Monde

Byen La Roche-en-Ardennes blev valgt ud fra en beskrivelse fra en arrangør af motorcykelferier, selv samme arrangør som havde arrangeret vores skiscooterrejse i marts måned. Der blev byen beskrevet så indbydende, at vi blev enige om, at den skulle være det faste tilholdssted. Hurtigt fandt jeg Villa le Monde, Verdens villa, et bed and breakfast. Reklamefolk slår meget på, at man skal fortælle en historie, når man har et produkt, man gerne vil sælge. Købere vil gerne føle, at de kender de mennesker, som står bag f.eks vildmosekartofler osv. Det var også det, der solgte stedet til mig, Historien om familien, som bor i den flamsktalende del af Belgien, hvor børnene nu var voksne og studerede, hvor far havde et job, som indebar mange rejsedage og en mor, som i mange år havde været hjemmegående og længe havde haft en drøm om at have et Bed and Breakfast lød spændende. Den drøm førte de ud i livet, de fandt det lille hus på bjergsiden i udkanten af byen, faldt for stemningen i huset og købte det. Den tidligere ejer havde rejst meget i verden og fotograferet. Alle fem værelser havde navne efter musikere og en sangtitel, og så var der fotostater af alverdens folkeslag sat i dørfyldningerne.

Dette havde de nuværende ejere beholdt, ligesom de mange smukke landskabsfotografier rundt om i huset. Ejeren Caroline boede der fast i højsæsonen, og så kom familien på besøg i weekender eller ferie. Caroline var det skønneste hjertevarme menneske, nem at snakke med og så lavede hun lækker mad. Vi mødte hendes mand om søndagen, inden han drog hjem. Han var lige så nem at tale med og begge vidste meget om området.

De havde bygget nye terrasser med udsigt over byen og slotsruinen, ligesom de havde lavet nye badeværelser til værelserne. Vi havde fået familieværelset, det var skønt, for så kunne køjesengene rumme alle vores tasker, så vi ikke faldt over dem på gulvet.

På værelset var der en lille bakke med nescafe, tebreve og kiks samt en elkedel. Det blev fast rutine at lave en kop te om aftenen og så sidde ude på terrassen. To af dagene havde vi bestilt aftensmad hos Caroline, hun havde forslag til forskellige retter, men vi valgte at sige: surprise us, vi vil gerne smage noget belgisk mad. Det smagte lækkert. Den ene aften fik vi cassoulet med fritter og en lækker salat af nogle grøntsager, vi aldrig fandt ud hvad var. De var hvide og de groede nede i jorden. Måske pastinakker eller persillerod? Den anden aften fik vi en ovnret med røde pebre i bunden og derover kyllingestykker vendt i en sovs med ost. Rigtig velsmagende retter, som var nogle af Carolines yndlingsretter.

På hjemmesiden stod også at kom man på motorcykel, kunne man få den låst inde tæt på B&B. Vi har valgt hoteller fra af den årsag, at vi ikke kunne få den låst inde. Desværre er sådan et køretøj guf for tyve, men her havde Caroline en aftale med en blikkenslager, så vi kunne parkere motorcykel i hans bygning. Det kærvede lige en lille gåtur, men så fik vi os en lille morgen og aftentur. Jeg fulgte altid landmanden derned om morgenen, og så gik jeg hjem af en smutvej, mens han kørte på vejen gennem byen til B&B. Om aftenen tømte vi topboksen på motorcykelen, hvorefter jeg gik op med indholdet og min hjelm. Bagefter gik jeg landmanden i møde, det blev en lille hyggelig tradition.

Først op af en af indfaldsvejene til byen.

Så ned ad en lille sti

herefter langs bækken

hen til broen og så til venstre, hvor lagerbygningen stod
Hver morgen kom vi ned til et skønt morgenbord med nykøbt brød og kager fra bageren. Altid var der et stort smil og velkomst. Vi følte os så godt behandlet af Caroline, og skulle du have brug for et overnatningssted på vej ud i Europa, så er denne by og dette B&B helt klart værd at gæste.