mandag, december 17, 2012

BERIGENDE


Møder man nye mennesker, så får man mulighed for at blive beriget, hvis man får tid (og giver sig tid) til det. Ens voksne børn kan man ikke sige, man ikke har mødt, men den dag man giver slip på billedet af forældre/barn rollen, så åbner der sig en ny verden. Et menneske, som er så velkendt, og alligevel forundres man over de kvaliteter, ens voksne barn rummer. Måske er det fordi, at jeg ikke ser mine børn til hverdag, måske er det fordi, at de i disse år er i gang med en udvikling, igangsat af deres studier og de mennesker, de møder på deres vej. Men jeg nyder at se mine to børn som voksne mennesker, jeg elsker at være sammen med dem som de to skønne voksne mennesker, de er blevet.

smukke svaner

Weekendens besøg i København har efterladt mig med endnu en stor glæde, jeg er så glad for, at min svigerdatter er kommet ind i vores liv. Hun beriger mig, hun åbner mine øjne for områder, som jeg syntes, jeg i forvejen var opmærksom på, men alligevel ved så lidt om. Vores svigerdatter arbejder som frivillig i et projekt for illegale hjemløse. Dels er der et nødherberg i en frikirke, hvor de hjemløse kan sove, dels er der en morgencafe i tilslutning til kirken, hvor de hjemløse kan få morgenmad. Mange mennesker donerer penge og mad til cafeen, men uden de frivillige gik det ikke. De er limen, der får det hele til at hænge sammen, de er ildsjæle, og de er guld værd.

Jeg smiler ved tanken om de tre prægtige unge mennesker. Må din mandag give dig grund til at smile.

14 kommentarer:

  1. Du har meget at være taknemmelig over, - og du kan se det. Det er en stor gave.

    Hvor er det dejligt, når unge mennesker vælger at bruge deres overskud til gavn for andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, tak for dine ord, og det er skønt at se hvordan engagementet stråler :-)

      Slet
  2. Ja det må være berigende at lære sine børn at kende som voksne mennesker. Jeres svigerdatter lyder som en varm og rummelig kvinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, hun er en skøn ung kvinde :-)

      Slet
  3. Det lyder vel nok dejligt med dit weekendbesøg, Lene - og tillykke med så hjertevarm en svigerdattter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak madame, vi er rigtig glade for svigerdatteren og vi havde en dejlig tur :-)

      Slet
  4. Der ydes meget frivilligt arbejde i Danmark, og det er vigtigt at bakke om om det. Kirkerne er en stor aktør, når det gælder det frivillige arbejde, for der skal være nogen, der organiserer de frivilliges arbejde. I den kirke, hvor jeg kommer, er der også mange frivillige, og vi har mange arrangementer, der slet ikke ville komme i stand uden dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, kirkerne gør et stort stykke arbejde. Lederen af dette projekt har siden hun blev 18, og nu er hun 23, helliget sig det frivillige arbejde, er endnu ikke påbegyndt en uddannelse.

      Slet
  5. Det er så dejligt, når vore børn bliver til voksne mennesker, som vi rigtigt gerne vil være sammen med. Og når de danner familie med nye mennesker, som inddrager andre vinkler på tilværelsen!
    Mine forældre var leder og præst ved Metodistkirkens sociale arbejde i mange år, så jeg har haft meget at gøre med hjemløse-arbejdet. Det er bestem blevet endnu mere nødvendigt med årene. Det ville jeg ikke have troet - det burde ikke være sådan, men godt, at der stadigt er unge, som vil hjælpe som frivillige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg kunne tænke mig, at du har været tæt på det sociale arbejde. I dag er det mange fra østlandene og Afrika, der er de nye hjemløse.

      Slet
  6. Det er fantastisk at få store børn. Jeg glæder mig selv over det, selv om de alle er herhjemme endnu.

    SvarSlet
  7. Det er rigtig dejligt at følge ens voksne børn. Jeg kan godt forstå, du glæder dig over dine. Der bliver endnu større glæder, når de selv får børn. ;-)

    SvarSlet
  8. Ja når jeg ser på mine voksne børn, er jeg på samme tid forundret og lykkelig og stolt over, at det er mine børn, og også ydmyg.
    Og hvor er det vidunderligt, at der er mennesker, der bruger deres kræfter på at hjælpe mennesker i nød.
    Kærlige knus

    SvarSlet
  9. Det var en dejlig kærlighedserklæring til dine børn, Lene. Jeg håber, de læser med!
    Og jeg forstår så udmærket, hvad du mener.
    Skønt også, at svigerdatteren passer så godt ind i familien.
    Alt det frivillige arbejde er jo noget af det, der får Danmark til at hænge sammen. Det er dejligt at yde noget, fordi man føler for det, og ikke "bare" fordi man bliver betalt for det. Og svigerdatteren gør højst sandsynlig en stor forskel for de mennesker, hun møder der.

    SvarSlet