En overskrift skal fange læseren, men samtidig skal den vel også give et praj om, hvad der er på færde i selve artiklen. Jeg husker ikke meget fra min gymnasietids lærdom, desværre. Hvor andre kan huske fantastiske oplevelser med litteratur eller andre højdepunkter, så husker jeg mest det sociale liv. Men et emne gjorde indtryk på mig, nemlig da vi i tysk og dansk havde om pressens lemfældige omgang med sandheden. Vi læste “Katharina Blums fortabte ære” på tysk og i dansk forholdt vi os kritiske til formiddagsaviserne især. Og fra den tid af husker jeg især den kritiske analyse af forholdet mellem overskrift og tekstindhold.
Jeg kom til at tænke på den her til morgen, da jeg læste nyhederne på nettet. For overskriften: “Landbruget har tjent kassen i 2012” fangede mig, måske er det min fordom/forforståelse for journalister, men i mine ører klinger den overskrift negativ. Måske er det, fordi jeg er vant til som hustru til en konventionel landmand, at vi her i Danmark ofte fremstilles som miljøsvin og pengegriske mennesker. Måske. Men for mig at se, hænger overskriften ikke sammen med de her linjer inde i artiklen: “De gyldne tider betyder, at landmændene og deres medhjælpende familier kan få en løn, der svarer til de timer, de arbejder, og det vil i så fald være første gang i dette århundrede.”
Forleden dag havde jeg en diskussion med min søster, som helst ville støtte de små landbrug og de små eks. mejerier. Jeg forstår hende, jeg er også tilbøjelig til at sidestille stort med skidt. Men hvis en ung landmand skal have ferie som andre, skal have fri som andre, så vil han/hun ofte være nødt til enten at gå sammen med andre eller at sørge for at have så stort et landbrug, at det kan bære at have flere ansatte end blot familien selv( og så skal de ansatte jo helst ikke blive syge)
I skriftlig formidling lærte vi om det journalistiske princip, hvor du skal kunne tage teksten og fjerne afsnit bagfra, og så skulle meningen med artiklen gerne stadig stå tilbage, når man kun har det første afsnit tilbage. Her ses bort fra overskriften. Mange af sygehusets vejledninger er absolut ikke skrevet ud fra det princip, de er tværtimod skrevet ud fra det kronologiske princip, hvor man tager tingene i fortløbende rækkefølge. Da vi blev spurgt om, hvad nye studerende var mest optaget af, når de kom på en afdeling, så lød svaret prompte fra de forskellige kliniske vejledere på afdelingerne: hvor de finder uniformerne. Det er så vigtigt for dem at føle sig som det “rigtige” personale. Men står det forrest i vejledningen til praktikafsnittet? Nej det står allersidst. For dem, der skriver vejledningen har nemlig ikke spurgt dem, der skal læse vejledningen om, hvad de gerne vil vide. Og pointen var, at hvis du ikke giver den viden, som efterspørges, så opfanges resten af teksten ikke, for man har travlt med at komme igennem teksten for at finde det, man vil vide.
Nu er det her indlæg heldigvis kun beregnet til, at jeg får skrevet om det, der fylder hos mig, så vi kom langt omkring fra gymnasietiden, over landbrugets gode år og til skriftlig information. I dag starter jeg på arbejde igen, jeg ved, hvor mine uniformer er, jeg ved, jeg har gode kolleger til at støtte mig, der er nemlig kommet nye elektroniske dokumentationskrav, mens jeg har været væk, og så ved jeg, at jeg er træt, når aftenvagten slutter. Inden aftenvagten smutter jeg af sted til en kop fødselsdagskaffe hos en kollega. Jeg har en skøn lang dag foran mig, det håber jeg også, du har. God weekend til dig.
Tak for opdatering. Jeg kendte ikke det journalistiske princip, men læser oftest aviser og blade bagfra - og tit konklusionen på en artikel først (og måske kun).
SvarSletVenskab med landmænd giver et mere nuanceret syn på mange ting i den offentlige debat. Men jeg handler stadig økologisk i stor stil og køber kun meget nødtvunget mælk fra det store mejeriselskab.
Charlotte, og enhver må jo handle som man selv vil, men konventionelle landmænd behandler også jorden med respekt og omhu, vi lever jo af den, så det nytter ikke at ødelægge den ;-)
SletNår man beskæftiger sig med kommunikation, er der en balance at finde mellem det, man gerne vil sige, og det læserne ønsker at få at vide. Det er slet ikke så nemt.
SvarSletFlotte billeder!
God weekend til dig også.
Tak Henny, det er faktisk ikke nemt, men jeg overvejer at skrive om patienters oplevelse af information om livsstilsfaktorers betydning på deres sygdom til afsluttende opgave, så det glæder jeg mig faktisk til :-)
SletDet er virkelig en fornøjelse at smutte indenom hos dig, Lene. Man får sat sine fordomme på prøve, man får set smukke billeder, man får andres input til fordomsbekæmpelsen, osv. osv.
SvarSletJeg håber, du havde en god første dag tilbage på arbejdet.
Tak Conny, jeg er glad for at høre, at du også synes det er skønt at få sine fordomme sat i spil :-) Jeg havde en travl men god dag :-)
SletIh hvor er jeg enig. I det hele :-)
SvarSlet'At tjene kassen' har en nret egativ klang, og i virkeligheden får de stakkels landmæng for første gang i 12 det, de har investeret i af arbejdskraft ...
Det med at trække en enkelt sætning ud og op i en overskrift, så meningen rent faktisk bliver den stik modsatte af virkeligheden, kender vi nok alle - den bliver meget flittigt brugt, især af sladderbladene.
Endelig det med afsender og modtager - det er altid vanskeligt, hvilket Henny bekræfter.
Ellen, det er jeg glad for at høre :-) overskrifter kan af og til være mere vildledende end vejledende :-)
SletHvad sker der lige her???
SvarSletDer skal selvfølgelig stå:
"... har en ret negativ klang, og i virkeligheden får de stakkels landmænd for første gang i 12 år ..."
Ellen, jeg giver altid iPaden skylden :-)
SletDet er spændende med afsender- modtagerforholdet og det foresvæver mig også at jeg lærte om det, da jeg gik på studenterkursus for snart en menneskealder siden, men jeg kan faktisk ikke huske noget af det mere.
SvarSletJeg tror ikke, at landmændene scorer kassen, og jeg tror på, at det er hårdt arbejde at være landmand. Selv køber jeg altid økologiske varer og gerne fra de små mejerier. Jeg håber ikke, det går ud over Landmanden.
Hanne, vi har som afsender tit fokus på budskabet, men glemmer tit hvem det er, vi skriver til :-)
SletMed hensyn til indkøbsvaner, så henviser jeg lige til min kommentar til Charlotte ;-)