torsdag, december 13, 2012

SAMMEN KAN VI ALT

Når andre sukker dybt over møder, gruppearbejde, fælles arbejdsdage og lignende, så trives jeg. Ja ikke kedelige langtrukne møder, men møder, hvor der diskuteres og besluttes. Jeg arbejder udpræget bedst sammen med andre, og derfor får jeg også ind imellem dyk humørmæssigt, når jeg går alene på gården. Jeg er ikke god til at arbejde alene, og det var en af grundene til, at jeg i tidernes morgen måtte stå skoleret hos den daværende viceforstander for sygeplejen på Aalborg sygehus. Jeg havde hele mit liv planlagt, jeg skulle være sundhedsplejerske, så først ansættelse på to forskellige børneafdelinger henholdsvis 1 og 2 år (tjek!), dernæst et vikariat i hjemmesygeplejen (tjek), søge om optagelse på Danmarks sygeplejerskehøjskole (det hed det vist), jeg blev optaget (tjek!). Så søge om orlov med løn fra sygehuset (tjek!), dernæst søge om kollegiebolig i Århus (tjek). Der var bare det lille aber dabei, at da jeg kom ud i hjemmeplejen, fandt jeg ud af ovenstående, jeg savnede mine kolleger, jeg savnede det at være på en afdeling, jeg trivedes ikke med at køre alene. Jeg savnede mine kolleger så meget, så jeg af og til lagde mine frokostpauser hos dem, og da de hørte, hvordan jeg havde det, og da de manglede en sygeplejerske, ja så tog de fat i oversygeplejersken.


Oversygeplejersken indkaldte mig til samtale, hun var selv gammel sundhedsplejerske, så hun skulle i den grad sætte sin forforståelse til side og høre på min forståelse af situationen. Da hun havde sikret sig, at det ikke bare var en dille hos en ung, usikker sygeplejerske, så lagde hun en plan. Vi skulle sammen tage ud til viceforstanderen, jeg skulle holde min mund, hun skulle nok føre ordet. Han var kendt for at støtte unge ambitiøse, karriereorienterede sygeplejersker, så sådan en som mig ville han ikke kigge på med milde øjne, jeg var jo årsag til, at Nordjylland det år fik en sundhedsplejerske mindre. Og oversygeplejersken var sikker på, at han godt kunne finde på at sige, at der ikke var plads til sådan en som mig på sygehuset.Vi drog af sted.

Jeg holdt min mund, lod chefen føre ordet, og da vi tog af sted derfra, var jeg ansat på min gamle børneafdeling igen. Resten af sommerferievikariatet i hjemmesygeplejen gik som en leg. Jeg var overbevist om, at jeg resten af mit arbejdsliv skulle være på børneafdelingen, jeg elskede mit job. Sådan gik det som bekendt ikke. Jeg ville ned i arbejdstid, da jeg fik datteren. Det kunne jeg ikke få på børneafdelingen, og så gik mit liv i en helt anden retning.



Men jeg er stadig bedst til at arbejde i grupper, jeg får helt vildt meget fra hånden, hvis jeg arbejder sammen med andre. Jeg får energi og glæde ud af samarbejdet. Hvorimod jeg nemt kan dykke, når jeg går alene. Udenfor er der den smukkeste solopgang, jeg har bestilt togbillet til København, for jeg skal være sammen med mine børn i weekenden, huset er rengjort, vinduerne pudset. Nede på sønnens værelse står alle julekasserne, der skal vist findes lidt julemusik på computeren. Jeg læste forleden dag om en hjemmeside med nonstop julemusik, gad vide om jeg kan finde det blad igen? Der meldes om tøvejr, det gider jeg ikke, jeg er vild med mit snelandskab. Ikke mere snak, der skal arbejdes. God dag til dig, hvad mon du fylder i din dag?

12 kommentarer:

  1. Sådan er vi jo forskellige. Selv kan jeg rigtig godt lide at arbejde alene, selv om man selvfølgelig aldrig er alene i en undervisningssituation. Men forberedelsen vil jeg gerne lave alene, men selvfølgelig har man sine elever ind over i hovedet hele tiden. Man forsøger jo at lave noget, der rammer plet.

    Flotte billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Henny. Og jeg ville stortrives i en skole med teams :-) Jeg kan nu også godt arbejde alene.

      Slet
  2. Det er godt, at være bevidst om sine styrker og svagheder i samarbejde og at kunne udnytte dem konstruktivt. Jeg elsker, at arbejde sammen med andre og jeg får energi og masser af gode ideer i samarbejdet, men når der virkelig skal " noget fra hånden" så trives jeg bedst alene. Heldigvis har jeg mulighed for begge samarbejdformer i mit nuværende job. Da jeg var leder var det meget alene arbejde og jeg savnede muligheden for at sparre og få ideer sammen med andre. Selvfølgelig brugte jeg medarbejderne meget, men det er jo ikke alt der kan vendes med medarbejder og specielt ikke i idefasen.
    God tur gennem landet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anja, jeg kan også arbejde alene, men sparringen, idefasen osv den holder jeg meget af at have sammen med andre :-) Dejligt at have dig tilbage, jeg har blot ikke nået at kommentere hos dig :-)

      Slet
  3. Jeg forstår til fulde dine synspunkter om det at arbejde sammen. I mange år bildte jeg mig selv ind, at jeg trivedes bedst med at arbejde alene, men jo ældre jeg bliver (snart 50), jo mere mere kan jeg se kvaliteten i samarbejdet; jeg elsker at lade mig inspirere af de andre i en gruppe og jeg elsker at diskutere forskellige løsningsforslag til et opstået problem.

    Jeg skal snart være med i en ny arbejdsgruppe om et program, der hedder TNG, der bruges til at præsentere slægtsforskning på nettet. Jeg glæder mig rigtig meget til gruppen starter i januar, og jeg er sikker på, at jeg kan lære rigtig meget af de andre i gruppen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, du beskriver rigtig godt fordelene ved grupper, jeg håber det bliver spændenden og lærerigt i din nye arbejdsgruppe :-)

      Slet
  4. Jeg ville aldrig kunne trives i et alene job, jeg nyder samarbejdet, den ping pong og dynamik der er når man er flere om at løfte.. Jeg kan sagtens løse opgaver alene, men jeg elsker at der er nogen at læsse af på undervejs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg kan kun sige ja og amen :-)

      Slet
  5. Jeg håber, du nyder din københavnerweekend. Mht. julemusik hører jeg Radio Soft, både i radioen og på internettet. Julemusik 24/7 - dog med reklamer indlagt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg har nydt :-) Jeg prøvede at finde radio soft, men det lykkedes ikke.

      Slet
    2. Det er en del af Radio 100 (http://radiosoft.dk/) - og jeg kommer til at tænke på, om det er noget sjællandsk og ikke jysk? Men på nettet må du kunne høre det i hvert fald. Hvis du orker.

      Slet
    3. Conny, jeg har været inde på deres hjemmeside, men kunne ikke finde ud af at få åbnet for musikken ;-)

      Slet