torsdag, februar 19, 2009

SNE, SMUTTUR, SKAGEN

Bilen drejede nordpå, landmanden havde lagt en rute ind i GPS’en (hun har desværre ikke fået navn som forgængeren), og den var rigtig god, store veje først, så mindre veje med striber i midten og så små veje uden striber, indtil vi ramte ind på skagensvej. Der er jo ligesom kun en vej til Skagen :-)

Frokosten og teen blev nydt ved havnen med udsigt til små og store både. Der er altid noget at se på ved en havn, og i dag holdt vi, så vi kunne se alle feriegæsterne køre hen til fiskebutikken og hente lækkerier til frokosten.


Turistkontoret var første stop, og det var et klogt træk, her var en kvinde, som kunne fortælle og vejlede os i, hvor vi skulle spise, hvad vi kunne se, og hvor vi skulle køre hen i Skagen til sommer. Nu har vi fået en bog med hjem om ferieliv gennem 100 år i Skagen. Hun fortalte og bladrede i bogen, så vi fik ganske enkelt lyst til selv at læse historien om Skagen som ferieby.


Bagefter inspicerede vi et spisested, det så spændende ud, og også her fik vi en bog med om historierne bag alle galionsfigurerne. Jeg kommer til at lyde som en klog historielærer til sommer, måske jeg skulle lade håret vokse, så jeg kan få knold i nakken ;-)


Når man er i Skagen, må man også ud på Grenen, så der endte vi, egentlig ville vi ikke være gået helt derud, men da vi stod oppe ved kompasrosen og så rundt, ændrede vi mening og i skarpt trav gik det ud til de to have.


En bunker skulle inspiceres, men benene var for små eller, også var det lysten der manglede ;-)


Uha som det var koldt, mine fingre frøs nærmest til is, mens jeg prøvede at tage billeder derude på den nordligste del af Danmark.


Vejret slog om, mens vi drak varm kakao og spiste hjemmebagt bolle med lækker ost, så vi drog hjemad. Vi fandt også veje af alle tre kategorier på vejen hjem.




Næste punkt bliver at prøvekøre turen på motorcykel, og da skal vi se Skagens museum, som jeg aldrig har set. Der åbner en Anna Ancher udstilling til april, som skulle være rigtig god, den glæder jeg mig til.

16 kommentarer:

  1. Tak for billederne. Jeg har Skagen til gode, der har jeg aldrig været :)

    SvarSlet
  2. Landmanden har da sans for at planlægge ture. Det ser ud til, at det var en dejlig tur, I har været på,
    Mvh.Vibeke

    SvarSlet
  3. Man kan somme tider blive en smule misundelig på jer, der bor i Jylland og "bare lige" kan snuppe en tur til Skagen.
    Det er ikke kun en eftermiddagstur, når man bor på Køgeegnen :-)
    Men vi skal nordenfjords til efteråret, og det glæder vi os meget til.

    SvarSlet
  4. Der er så skønt i Skagen - jeg har været der én gang, og skal på sommerferie i nordjylland, så der skal bestemt også tilbringes en dag i Skagen.

    SvarSlet
  5. Sikke en skøn tur, I har haft, Lene - og dine billeder er dejlige! Jeg ville også gerne opleve Skagens museum en dag, se alle Skagensmalerne :o)

    SvarSlet
  6. Ahh Skagen! Der har jeg baade holdt sommerferie og vinterferie :-)

    Den restaurant med galionsfigurerne ser rigtig spaendende ud. Hvilken en er det?

    SvarSlet
  7. Åh, hvor ville jeg gerne havde været med. jeg elsker Skagen og Anna ancher må du se- jeg er meget forlibet i Skagens malerne og i særdeleshed Anna Ancher. Hun var både kunstner og mor på en og samme tid. En af de første kvinder der kom på kunstakademiet....

    SvarSlet
  8. Sidst vi var i Skagen var alt lukket og slukket, så det var der ikke meget sjov ved. Men I har nok været heldige at det var ferietid! Men skønt er der og tak for turen. Knuz fra vest....

    SvarSlet
  9. Som du kan inspirere. Jeg tror måske en tur til Skagen står for. Vi var der i sommer, men ikke på Skagens Museum. Sønnen er kyndig ud i Skagens malerne, efter et projekt i skolen, så mon ikke at det også lige er noget for ham,

    SvarSlet
  10. Det er dejlige billeder du har taget, på jeres tur til Skagen Skagens Museum har jeg set flere gange og jeg synes oplevelsen er lige stor hver gang.Den Anna Ancher udstilling vil jeg gerne se.
    Kan du have en rigtig god weekend

    SvarSlet
  11. Pernille, jeg har været ude på grenen, men fordybelse i Skagen by har jeg endnu til gode :-)

    Vibeke, og det bliver endnu dejligere til sommer :-)

    Ellen, men hvem kommer der sjældent ;-)

    Anette, det er ikke uden grund at mange drager nordpå :-)

    Madame, det museum glæder jeg mig også til :-)

    Fisker, det hedder Pakhuset, jeg har endnu ikke spist der :-)

    Marianne, jeg kan høre at du er godt inde i historien om Anna Ancher, kvinden vi talte med sagde, at Anna Ancher og mand var foregangsmænd på mange måder, så jeg glæder mig til at blive lidt klogere på hende :-)

    fru koch, vi var så heller ikke så mange steder henne :-) men ja vinterferien gjorde sit til at der var lidt gang i den :-)

    Helle, I må da afsted igen :-)

    SvarSlet
  12. Tak i lige måde Conny, dejligt at høre I har set det flere gange, det vidner jo om at det er værd at besøge :-)

    SvarSlet
  13. Sikken en dejlig tur. Jeg ELSKER bare Skagen. Var der for foerste gang nogensinde i August 2000 og har vaeret helt forgabt i stedet lige siden. Jeg kunne holde ferie der hvert evigt eneste aar uden at blive traet af det!

    SvarSlet
  14. Tina, godt så er jeg ikke den eneste nordlige jyde, som først opdager stedet i voksen alder :-)

    SvarSlet
  15. Nemlig! Jeg har ogsaa haft fat i mine foraeldre, for jeg synes helt aerligt det er et manglende led i min opdragelse! :)

    SvarSlet