tirsdag, februar 19, 2019

På eventyr

En uge er gået, siden jeg kom hjem fra København. Jeg nåede meget på de tre dage.

• Jeg fløj derover og hvor jeg før kun fløj, fordi det tog kortere tid, så kan jeg mærke, at nu kan jeg også finde eventyret i det. Før hen var det togturen, der gav mig den følelse af eventyr og ferie.
gråvej på jorden

solskin ovenover skyerne
  • Jeg landede i lufthavnen lørdag 11.30 og frem til 14.30, hvor min onkel hentede mig ved S-togsstationen, nåede jeg at hoppe af metroen ved Nørreport, gå ned til sønnens arbejdsplads og kramme ham og få et tilgodehavende bevis til en skøn butik. På gåturen derned huskede jeg at se op og se ud og se til siden og sugede til mig af sjove, finurlige mennesker på min vej.
Jeg sad sammen med børnene forrest i metroen, de "styrede" og jeg nød turen
  • Så gik jeg tilbage, hoppede på metroen, steg af ved Forum og gik hen til mit hotel. Her kunne jeg heldigvis godt tjekke ind før tid. Mine børn vil gerne have mig boende, men nogle gange er en del af eventyret det at kunne være alene på et hotelværelse.
  • Børn og svigerbørn havde givet mig en trøje til jul, som jeg i første omgang troede passede, men efterfølgende fandt jeg ud af, at den form ville jeg ikke blive glad for. Nu begav jeg mig, lettet for noget af min bagage, og med min skønne vandrerygsæk på ryggen kunne jeg trave til. Roselil hedder den lille butik på Frederiksberg, og nu havde jeg travlt. Bussen skulle nås, så min onkel ikke skulle vente forgæves. Jeg fik prøvet kjoler og trøje og endte med at købe to kjoler og en trøje. Det er med at slå til, når jeg endelig finder noget, der gør mig glad.
King Louie og Roselils eget design
  • Bagefter var det ned til blomsterbutikken og købe blomster og hen til bageren og købe kage. Så var jeg klar til at begive mig til barndommens land. Min moster og onkel har jeg besøgt så mange gange som teenager og ung, men det er godt nok mange år siden, at jeg har været hos dem. Det var skønt og godt, og jeg var glad for, at de havde tid til at se mig med kort varsel. Vi nåede også at se kunstudstillingen i deres sognegård, inden de kørte mig tilbage til hotellet.
  • Om aftenen gik jeg op til Spise/bar 15 på Rolighedsvej, hvor sønnen og jeg skulle spise sammen. Svigerdatteren er ude og rejse lige for tiden. Vi nød delemad, seks forskellige retter, og vi grinte højt over, at vi to hurtigspisere havde valgt den rette menu, for ellers havde vi været færdig på 5 minutter. Vi fik snakket godt om mangt og meget, også da vi nød te og turkisk slik tilbage i deres lejlighed.
to af de seks retter

• Sønnen ville følge mig til metroen, men jeg var på eventyr og gik hjem i stedet for. Mine børn har jo altid sagt, at de føler sig tryg om aftenen i hovedstadens gader, så kunne jeg vel også føle mig tryg. Og jeg sms'ede, som jeg var blevet bedt om, da jeg var hjemme på hotellet.
  • Søndag startede med en gåtur omkring to af søerne, mens jeg ventede på, at brunchtid på københavnsk skulle oprinde. Herefter tog min yngste lillesøster mig med til Brønshøj til en sjov cafe, hvor vi nød hinandens selskab.
en lille kirke midt på Frederiksberg

Cafe Stålvand

• Jeg blev sat af ved datterens lejlighed og så nød datteren og jeg hinandens selskab med veganske fastelavnsboller (man er vel på eventyr), mens vi så Danmarks bedste portrætmaler
  • Siden hen stødte sønnen til på Sebastopol på Sankt Hans torv. Vi fik rigtig lækker mad, jeg kunne godt mærke, at jeg skulle have valgt noget lettere end tre retters rustik fransk mad. Igen fik vi snakket rigtig meget.
Farseret vagtel med lækker rodfrugtmos og svampe

• Eventyret fortsatte, for hvor jeg før er blevet rådet til en taxa, så valgte jeg denne gang at tage bussen fra Nørrebro til hotellet. Masser af mennesker var med bussen på denne lørdag aften, hvor man måske lige havde set den første aftenforestilling i biografen eller som jeg havde spist ude og var på vej hjem.
  • Mandag mødtes jeg med svigersønnen, hvor vi fik set på regnskab og snakket om mangt og meget.

Hotbox ved foodmarket

kage ved Lagkagehuset
  • Jeg havde egentlig ikke lyst til at se mere, vejret var ikke det bedste, så jeg tog metroen ud til lufthaven, hvor jeg havde tre timer at gå på opdagelse i. Når man ikke er interesseret i at shoppe, så blev det hurtigt til gode steder at sidde, hvor jeg kunne spise lidt lækkert, drikke te og surfe på nettet.
  • Og nu har jeg lyst til en tur igen, men heldigvis kommer søn og svigerdatter hjem i weekenden. Det glæder jeg mig til og bagefter har jeg ferie. Den skal nu tilbringes herhjemme, landmanden har ikke ferie. Men så må jeg finde eventyret i hverdagen.
Når man får ondt i sin arm af at lægge kabale på mobilen, så må man finde kortene frem.
God aften til dig.

1. Du fik da også lige nået en masse på dine københavnerdage :-)
    Det er dejligt med sådan en miniferie midt i vintermørket. Vi tager en om 1½ uge. I Odder ...
    Lufthavnsventetid bliver brugt i en lounge, for vi gider heller ikke shoppe - det er jo ikke engang billigt, fordi det er de dyreste, dyreste mærker, man serverer for os sådan et sted.

1. Ellen, det var så dejligt at få alle dem, der fylder i mine tanker, at se :-)
      Jeg tænkte over hvor de forskellige lounge er. Vi har faktisk et mastercard , der giver adgang til lounge, men det har vi endnu ikke brugt.

2. Vi har også adgang via Mastercard, og det er skønt! Selv seks timer, som vi et par gange har haft i forbindelse med transfer, flyver nærmest afsted. Det føles i hvert fald ikke som en belastning, så det kan jeg kun anbefale, at I benytter jer af.

3. Du kan få en app på telefonen, hvor 'din' lounges beliggenhed i en hvilken som helst lufthavn er angivet.

4. Ellen, jeg skal vist have kigget på det kort :-)

5. og have fundet app'en, selv om jeg jo ikke er så international som dig :-)

2. Hold nu op, hvor du har nået meget! Og spist meget ... forskelligt ;-)

1. Conny, utroligt meget, og kroppen havde brug for askese bagefter :-)

3. Nøj, du nåede meget. Og nu har jeg ikke så dårlig samvittighed over, at jeg ikke meldte mig på banen og mødtes med dig. Jeg brugte hele weekenden som katten om den varme grød for at få lavet det oplæg til Island. Uden at det blev færdigt selvfølgelig.
    Mette L

1. Mette, det kunne være så hyggeligt at ses, men tiden kunne ikke presses mere. Du overlevede jo dit oplæg og jeg er helt sikkert på at det gik godt :-)

4. Sikke en masse skønne oplevelser.
    Jeg kom hjem søndag aften fra en tur, der næsten lignede din. 4 dage i Kbh i airbnb-lejlighed for en gangs skyld, masser af gåture og busture og hygge med børn og børnebørn, teater m.m. Dejligt eventyr.

1. Eva, det var dejligt, og du nåede teatertur også, skønt. Var du glad for airbnb-lejligheden?

2. Det var helt perfekt! En lille toer lige ved siden af min søn på Vesterbro. Og dejligt at have sit eget, - køkken så jeg kunne lave min morgenkaffe kl 5, - prisen var også fin. Det kan jeg anbefale.

3. Eva, det må jeg prøve en gang, hvis jeg da tør :-)

5. Dejlige dage du har haft. Og eventyr i bus, metro og gåture. Der ligger mange oplevelser, når man som du har øje for det.

1. Betty, jeg elsker at færdes i bymiljøet, der er så meget at se på :-)

6. Det var det skønneste eventyr du har været på.
    Og fået skøn mad og knus og kram - se det er et rigtigt eventyr :-)

1. Kisser, det var nemlig lige som et rigtigt eventyr :-)

7. Det er da det dejligste eventyr du har været på, og hvor har du nået meget. Det gør godt at komme lidt væk, jeg foretrækker også et hotelværelse, så man kan trække sig tilbage og tænke på dagens oplevelser.

1. Marianne, man får lige frisk energi til hverdagen igen :-)

8. Det er herligt sådan at allokere et par dage til ren nydelse.

1. Eric, det skal der til for at skabe lidt kontrast til hverdagen.