torsdag, november 17, 2011

KAN MAN NU FORSTÅ DET?

Jeg læser med undren indlæg som dette her og dette her, og jeg undrer mig.

Vi tager lige en tur ned ad Memory Lane:

Hjemme står jeg ved komfuret, min mor står ved siden af, klar til at vejlede, hvis det bliver nødvendigt, men jeg har set processen så mange gange, så jeg kan det nærmest i søvne.En stor gryde med vand koger lystigt, ved siden af står litermålet med koldt vand, så tager jeg bollesprøjten, fylder den med dej, sætter træstempel i, støtter stemplet mod maven, tager med den anden hånd en kniv og dypper i det kogende vand. Langsomt presser jeg stemplet, og en fin oval dejstrimmel kommer frem, jeg snitter med kniven de fineste melboller, som dumper ned i det  kogende vand, vandet må ikke bulderkoge, det er der, det kolde vand har sin funktion. Med hulskeen tager jeg de færdige melboller op og lægger dem i en skål med koldt vand. Da jeg er færdig, står en stor skål fyldt med melboller, og jeg glæder mig til aftensmaden. Der er strikse retningslinjer, man fisker ikke i suppen, så selvom jeg helst vil undgå kødbollerne og grøntsagerne, så kommer de med over på tallerkenen. Jeg spiser først suppen, kødbollerne og græntsagerne, melbollerne får lov til at blive, en ny portion hældes op, og sådan bliver jeg ved, til jeg har en tallerkenfuld melboller tilbage, nu kommer det allerbedste, ren nydelse, blot at spise melboller. Nogle gange var jeg så mæt, at jeg ikke kunne spise melbollerne, men så kom de i køleskabet til senere på aftenen.

200PX-~1

200PX-~2

 

 

 

 

 

 

Jeg har aldrig fattet, at andre ikke kunne lide melboller, jeg kan finde på at spise af de halvfrosne melboller fra købeposen, mens jeg venter på, at suppen kommer i kog. Landmanden kogte suppe på benene fra krondyret forleden aften, 4 liter blev der ud af 5½ timers kogning (3 med ben og  2½ uden ben). I dag nyder jeg grøntsager, og der var rigtig mange grøntsager i suppen til at give den smag. I aften skal vi have suppe med gulerødder og pastinakker i små tern sammen med en frostpose med kød og melboller. Hjemmelavede melboller får vi ikke i aften, selvom jeg har en bollesprøjte, og æg, mel og smør findes i køleskabet, jeg skal nemlig bruge det sidste af eftermiddagen efter skoletid hos frisøren. Suppe med melboller og nyklippet hår, det kan kun blive en god dag ;-)

Håber din dag også bliver god, hvad mon der står på menuen hos dig i aften?

23 kommentarer:

  1. Hej Lene - god torsdag til dig.

    Hjemme hos os skal vi have lasagne - yngste har fødselsdag og det var hendes ønske

    kh Anette

    SvarSlet
  2. Vi må oprette en forening for melbolleelskere, Lene. Jeg ELSKER melboller og har altid gjort det. OG den kolde ris med rosiner i og "døde" gulerodsterninger udenom, som vi jyder også ynder at putte i den klare suppe.
    Heldigvis har jeg givet denne (for nogle åbenbart uforståelige) trang til melboller videre til min ældste datter. Min mor var rigtig glad for at kunne give barnebarnet en bollesprøjte i gave. Så nu imponerer hun (datteren altså) de ældre jyske familiemedlemmer med historier fra det frederikbergske ungdomskøkken, hvor der lystigt ploppes hjemmelavede melboller ud af bollesprøjten :-)

    SvarSlet
  3. Hahaha - dette beviser, hvor forskellig smag og behag er - jeg har ALTID afskyet melbollerne - også de 'gode' hjemmelavede, som min mor lavede. Jeg syntes, det var sjovt at være med til at fabrikere dem, og jeg smagte hver gang en, for smag ændrer sig jo med tiden, men altså ikke denne for mit vedkommende :-)

    Det er vist enten/eller: Enten hader man dem eller også elsker man dem - der er ikke nogen middelvej.

    SvarSlet
  4. PS: Menuen står på skovsvampe-risotto. Med bacon, citron, salvie og flere gode sager - en blanding af to opskrifter, men jeg satser :-)

    SvarSlet
  5. Uhhh nej da ;-) Måske er det fordi jeg aldrig har smagt en hjemmelavet. Men jeg kan ikke få det ned - og jeg er ellers ikke kræsen!

    Menuen i aften? Hjemmelavede hamburgere i fuldkornsboller.

    SvarSlet
  6. Melboller??elsker dem og får heldigvis dem der smutter i familiens tallerken...
    Menuén i aften??ved det ikke lige, da det ikke er mig der er kokken :)
    Men en god gang suppe med melboller ville ikke være tosset :)

    SvarSlet
  7. Hahahaaa... Ja hvor er det forskelligt hvad vi kan lide og spiser.. Jeg spiser både melboller og kødbollerne, men hvis jeg SKULLE undvære en af delene blev det melbollerne.. Hvis min mor har lavet dem selv, er det en helt anden sag.. Så skal jeg helt sikkert have begge slags boller.. For mig er det mindst lige så vigtigt at der er gode grøntsager i suppen, specielt selleri, vil jeg nødigt undvære. :-)
    Menuen bliver bestemt ved køledisken midt i ulvetimen sidst på eftermiddagen.

    SvarSlet
  8. Min mormor kunne lave melboller forrygende hurtigt. Hun supplerede familiens økonomi med at "køkse"(være kogekone til store fester) så hun var en sand mester i at bruge en bollesprøjte. Og ja jeg kan godt lide melboller, specielt hjemmelavede som jeg laver alt for sjældent. I aften er jeg alene hjemme, så menuen stårpå rester.

    SvarSlet
  9. En dejlig dag ønskes fra Middelfart - vi skal have æbleflæsk - KH Doris

    SvarSlet
  10. Jeg holdt meget af min farmors hjemmelavede melboller, mens jeg ikke er specielt vild med de købte.

    Til gengæld husker jeg stadig trillebollerne, der var et fast indslag i "farmorsuppen", den klare suppe, der i min barndom aldrig hed andet.
    Trillebollerne kom vist nok fra min farmors hjem på Fyn, og blev lavet af gammelt brød, en masse smør og noget andet, jeg ikke har styr på.
    Min farmor kunne trille to ad gangen, og når jeg spiste hendes gode suppe, var det trillebollerne, der blev gemt og nydt til sidst :)

    SvarSlet
  11. Jeg elsker melboller, og gør det samme som du - gemmer dem til allersidst.
    Hjemmelavede, har jeg aldrig fået, men finder jeg en dag en bollesprøjte, kunne det da være den skulle med hjem :-)

    I aften er der "Kjærstens Jyske Restaurant", hvor Kjærsten laver hakkebøffer. Mmm.

    SvarSlet
  12. I en klar hønsekød- eller oksekødssuppe skal der da være både kød- og melboller, og de hjemmelavede er allerbedst :-)
    Hjemmelavede melboller skal der også i hyldebærsuppen :-)
    Aftens menu stod Allan for. Vi fik gyros med ris og grønsager.

    SvarSlet
  13. Jeg må faktisk indrømme, at jeg aldrig har smagt hjemmelavede melboller. Hvem ved - måske bliver jeg ligefrem en fan, hvis jeg smager det?

    SvarSlet
  14. Mmm...elsker fersk suppe med boller som vi kaller det her i Norge.
    Ikke ofte jeg lager det selv. Men er en typisk høstrett.

    SvarSlet
  15. Jeg hører også til melbolle-elskerne. Det er for længe siden, jeg har lavet melboller.
    Min mor lavede en version med groft mosede kartofler i. De var bare lækre og store. De blev sat ned i det kogende vand med en ske.
    Jeg har fået gullasch suppe med lidt sambal olek (en chilipasta), så den varmede godt.

    SvarSlet
  16. Jeg elsker både mel og kødboller. Jeg laver mange dejlige supper, jeg synes det er en god måde at få lokket mad i gemalen, der ikke har den største appetit mere.
    Men jeg må indrømme, at jeg køber bollerne.
    Tak for hyggelig læsning.
    Kh Marianne

    SvarSlet
  17. Tak Anette, lasagne uhm :-)

    Conny, dejligt at møde en melbollefan :-) Og riskuglen er vist kun i sønderjylland, jeg har aldrig oplevet den i midt og nordjylland, men fik den til fester hos faster sydpå :-)

    Ellen, du har nok ret - ingen middelvej for melbollen ;-) Svamperisotto, lækkert

    Kong mor, som du kan læse ovenover, så kan Ellen heller ikke lide dem, selv om hun selv havde lavet dem :-) Burger med fuldkornsboller, fast lækker menu da vi havde hjemmeboende børn, jeg længes pludselig - efter både børn og burgere :-)

    Anne, jeg delte også med min søster, som helst ville ha kødboller :-) Tænk at have egen kok - heldige dig, men i går var vi to i køkkenet,så måske får jeg også min egen kok en dag :-)

    Inge, ja det her emne kan vi ikke opnå enighed om :-) Ulvediskmenu lyder spændende :-)

    Pollyanna, uhm suppe til fester med en god kogekone, det var kræs og stor skuffelse hos mig, hvis værten havde lavet om på menueen ;-)Det var jo før frostposer kom frem. Restemenu er en herlig opfindelse.

    Tak Doris og velkommen her :-) Æbleflæsk har jeg faktisk aldrig lavet, det er da vist en fejl.

    SvarSlet
  18. Pernille, hvis jeg smager efter, så er der jo ikke så meget smag ved købemelbollerne, men jeg elsker dem alligevel ;-) Trilleboller har jeg aldrig stødt på, gad vidst om det er en egnsret?

    Therese, godt med flere melbolleelskere, så er der garanti for at vi stadig kan finde dem i køledisken :-)
    Hold fast i den restaurant, det vil du nyde, når du bliver så gammel som mig :-)

    Pia, melboller i hyldebærsuppe har jeg aldrig prøvet, kun læst om :-) Også du har kok i huset, og så med græsk mad, lækkert :-)

    Imangelafbedre, jeg kan ikke love dig at du ændrer smag, men det kunne være sjovt at afprøve den hypotese :-)

    Elisabeth, du har ret, her er det også typisk efterår og vinter, den spises. Men jeg ønskede mig den altid til min fødselsdag i marts sammen med pandekager :-)

    Betty, altså den opskrift må du beskrive nærmere, den må jeg da prøve :-) Gullaschsuppe, uhm

    Selv tak Marianne, jeg laver også meget sjældent melbollerne selv, det andet er nemmere :-) Og suppe er en god spise, hvis man har mistet appetitten eller har svært ved at spise

    SvarSlet
  19. Klar hjemmegjort hønsekødsuppe, af egen høne(Kylling) med kød- og melboller er noget af det bedste. Og jeg kunne godt nøjes med melbollerne:)

    SvarSlet
  20. En ting er helt 100% sikker, staar jeg for madlavningen, saa kommer den aldrig til at bestaa af suppe, men mindre der er haeldt en hel del fyld i. Supper smager fortraeffeligt (isaer bollesuppe med baade koed og melboller), men det er og bliver en forret i mine oejne. Min elskede ELSKER suppe og han synes ikke der skal et helt maaltid i det - ergo er det yderst sjaeldent vi faar suppe. :)

    SvarSlet
  21. Ulal, vi kan vist godt finde nok til en fanklub :-)

    Tina, hvis blot man spiser længe nok, så bliver man mæt :-)

    SvarSlet
  22. Jeg er stor elsker af melbolle, de hjemmelavede, naturligvis.
    Jeg laver altid en ekstra stor portion, da jeg vil, at bollerne skal se perfekte ud. De boller, der er ukurante, må jeg spise. Det er utroligt, hvor mange der må spises. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, det er den bedste undskyldning, jeg længe har hørt :-)

      Slet