søndag, januar 11, 2009

FULDMÅNENS SKYLD?


Mange kan fortælle om, hvordan deres krop påvirkes af fuldmånen. Jeg har aldrig lagt mærke til en sammenhæng.

Nu har jeg opgivet at få mere søvn, de sidste timer har jeg blot vendt og drejet mig, så jeg nyder, at computeren kan holde mig ved selskab.

Mange har undersøgt, om alle de myter, der er omkring fuldmåne, holder stik, og det gør de ikke, men alligevel bliver jordemødre ved at sige, at der er flere fødsler ved fuldmåne. Det lyder også mere romantisk, at det var fuldmånen, der satte fødslen i gang.

Og mine søvnproblemer er her jo ikke kun når der er fuldmåne.

Hvad er dine oplevelser omkring fuldmåne?

28 kommentarer:

  1. Jeg kan ikke selv mærke fuldmånen på anden måde, end at den er skøn at se på. Men at månen påvirker os, er jeg slet ikke i tvivl om. Den trækker jo i alt vand på jorden med ebbe og flod til følge - og vores cyklus på cirka 28 dage kunne måske også have noget måne over sig ...

    SvarSlet
  2. God morgen, Lene. Jeg bliver helt klart påvirket af fuldmånen og sover dårligere eller anderledes disse nætter. Også når jeg ikke ved, det er fuldmåne. Min mor havde det på samme måde, så jeg tror bestemt på, at fuldmånen "hiver" mere i os.
    Hvor ser det ellers hyggeligt ud i jeres lille hus :0)

    SvarSlet
  3. madame, det med vandet skulle så også være årsagen til at fødsler gik i gang :-) Jeg synes også den er skøn at skue :-)

    Nina, jeg kender flere, som har det som du og din mor. vi nyder også vores sommerhus :-)

    SvarSlet
  4. Fuldmånen påvirker mig meget. Jeg kan stort set aldrig sove ved fuldmåne og jeg har altid haft min første mensesdag ved fuldmåne - også efter fødslerne. Min datter er særdeles påvirket af fuldmånen. Hun bliver febrilsk og angsten bliver uregerlig og hun kan ikke sove og har det sært.
    Jeg synes ikke det er mærkeligt for hvad enten vi vil det eller ej, så er vi en del af den natur der omgiver os og selvfølgelig også bare en lille spillebrik i universet. Naturen har jo sine regler og måder at påvirke hvad enten vi tror på det eller ej eller menneskene har beskrevet det i fine teorier eller ej. Nogle af os er bare mere påvirkelige end andre på alle måder.

    SvarSlet
  5. Jeg har tit svært ved at sove når det er fuldmåne, men om det er fordi lyset holder mig vågen eller om månen trækker i mit vand ved jeg ikke.

    SvarSlet
  6. Jeg mærker fuldmånen tydeligt. Mange gange har jeg vendt og drejet mig uden søvn for så, at stå op og finde ud af det er fuldmåne.
    Engang var jeg vældig frustreret over ikke, at få min fulde nattesøvn, men efterhånden har jeg accepteret det og tænker, at jeg må jo så bare sove på et andet tidspunkt.
    Hvordan det rent videnskabeligt hænger sammen har jeg ingen viden om, men hold da op hvor er der mange der griner af mig når jeg fortæller om mine oplevelser.
    God søndag til dig.

    SvarSlet
  7. Jeg synes jeg sover ekstremt tungt ved fuldmåne. Kan have søvnløse nætter før, under og efter fuldmåne og tror ikke helt det har noget med det at gøre. Til gengæld drømmer jeg ekstremt meget når der er fuldmåne - og det er lige til en Oscar-statuette. Sikke nogle film, der kunne komme ud af mine drømme. :-D

    SvarSlet
  8. Hvor træls med den manglende nattesøvn. Mon ikke I har travet en lang tur i formiddags..... Ta' så en dram til frokostsilden, og læg dig på "divaneseren" foran brændeovnen med et tæppe over, så kommer "morfar" nok snigende.. PRØV DET, er det ikke det man siger ;)

    SvarSlet
  9. Jeg ved ikke, om det har noget med fuldmåne at gøre, det har jeg ikke holdt øje med. Men jeg har engang imellem et par nætter, hvor jeg vågner ved 3 tiden og er frisk. Så læser jeg et par timer, og sover til gengæld længe den formiddag. Jeg vil have anskaffet mig en lille radio, så jeg kan variere min nattebeskæftigelse ;-).
    Nu betyder det ikke så meget, men da jeg gik på arbejde, syntes jeg det var en rigtig træls ting at falde i dyb søvn kort tid før vækkeuret ringede.
    Men månen??

    SvarSlet
  10. Karin, jeg har hørt mange have det som dig, og lige netop søvnen er svær at lave undersøgelser på. :-)

    Marina, den første forklaring er nok den skeptikere vil hælde til :-)

    Tak i lige måde Oline :-) og det er godt at du kan acceptere søvnforandringerne, det har jeg lidt svært ved, jeg tror så også min ændrede søvnrytme skyldes alderen :-)

    frk. bibo, gid man kunne optage drømme ;-) du ville blive berømt :-)

    Jette, jeg krøb i seng igen ved 8.30 tiden og sov til kl. 11 !

    Betty, jeg vil glæde mig til, når jeg kan styre søvnrytmen på den måde :-)

    SvarSlet
  11. Jeg sover enten ikke eller alternativt ekstremt tungt med ustyrlige drømme når der er fuldmåne. Det holder altid stik og har altid gjort det. I går kunne jeg ikke sove... og sådan er der altid nogle nætter omkring den månetid, som bliver sådan helt tossede, men jeg har lært at leve med det og tager mig bare en lækkerlur, hvis det bliver behovet :-)

    SvarSlet
  12. Jeg oplever ikke fuldmånentiden som anderledes, men min mor, som var sygeplejeske og i mange år arbejdede på en røngentafdeling, sagde altid at der var flere ulykker og brækkede knogler ved fuldmåne :)

    SvarSlet
  13. Liselotte, jeg kan se at I er flere der har det problem, så er det godt med en lækkerlur :-)

    Pernille, spændende med din mors udsagn, så hun havde det måske som jordemødrene i linket, som rustede sig til travlhed ved fuldmåne :-)

    SvarSlet
  14. Jeg mærker "aller en ski" som de siger på Fyn ... men jeg er osse en gammel skeptisk logiker.

    Min datter og jeg har ikke engang mens samtidig. Men vi hygger os nu meget godt alligevel :)

    SvarSlet
  15. Lizelotte, dejligt at have dig på banen igen :-) og det med menstruation har heller aldrig været synkroniseret her i huset eller hjemme hvor vi var fire søstre :-)

    SvarSlet
  16. Jeg bliver ikke generet af fuldmånen hver måned, men engang imellem vågner jeg p.g.a. lyset ind gennem persiennerne - det har noget at gøre med, hvor på himlen månen befinder sig.

    M.h.t. menstruation, så lægger datterens fast p.g.a. p-piller, men min har det med at indordne sig hendes :)

    SvarSlet
  17. Hvor er det sjovt/godt at læse om andres månesyge. Jeg sover ikke ret meget i dagene op til fuldmåne. Og sådan er det.... så glor jeg tv, strikker eller læser i stedet, og glæder mig til at jeg snart igen kan sove uden problemer :-)

    SvarSlet
  18. Jeg mener ikke selv, at jeg er påvirket på nogen måde af fuldmånen, og min skepsis vedr. sådanne påvirkninger blev mangedoblet, da min svigerinde under en ferie prøvede at bortforklare sin ugidelighed og surhed med: "Jeg har altså lige fået min menses. Nu er det jo også fuldmåne, og dér får jeg altid menses".
    Jeg kiggede senere ud og op på himlen, og månen kunne ikke være mere ny...
    Jeg vil vove den påstand, at der i hvert fald i nogle tilfælde er lidt selvsuggestion med i billedet. Er man lige så "påvirket", hvis man blev udelukket fra visuelt at følge med i månefaserne?

    SvarSlet
  19. Helle,lyset kan også være det der generer mig :-) og du retter ind efter datteren ;-)

    Lise, ja når man ikke kan sove, så kan man lige så godt gøre sig det hyggeligt :-)

    Ellen, dine betragtninger bliver støttet af skeptikerne, og jeg mærker som sagt heller ikke at det er fuldmåne,men til gengæld får al dårligdom forklaringen overgangsalder ;-) og det tror jeg så heller ikke det alt er :-)

    SvarSlet
  20. Jeg har det altid lidt maerkeligt i min krop og sover meget let, naar det er fuldmaane, men er alligevel rimelig udhvilet. Jeg synes det er saa spaendende at mennesket kan paavirkes af elementerne paa den maade. :)

    SvarSlet
  21. Tina, jeg synes også det er spændende at høre alles fortællinger om hvad det gør og ikke gør ved dem :-)

    SvarSlet
  22. Ifølge den gamle folketro siges det, at hvis man er født ved fuldmåne kommer man ikke til at mangle noget. Og en sen fødsel betyder dovenskab. Meget mere om dette kan man læse om her http://www.amine.dk/horoskop/507/05b6841e09/show/foedsler_og_folketro.html?tx_ttnews[swords]=fuldm%E5ne

    SvarSlet
  23. Lone, velkommen her :-)
    Mon min fødsel var en sen fødsel ;-) Tak for linket.

    SvarSlet
  24. Når jeg ser fuldmånen falder jeg i staver med det samme...
    En dag var det fuldmåne og jeg var sammen med min bedste veninde pludselig niver hun mig og sagde " Hvorfor forsvandt du helt da du lagde mærke til fuldmånen?" Det var rimelig uhyggeligt

    SvarSlet
  25. Jeg ligger her og kigger på en stor rund fuldmåne og kan absolut ikke sove... Ved ikke om månen er årsag til, at jeg ikke kan falde i søvn igen, men tanken virker beroligende :) Har indimellem søvnproblemer, og når jeg tænker over det, kan jeg egentligt godt mindes, at når jeg til sidst er stået op og gået ud i stuen, har jeg kunnet se en stor flot fuldmåne... Mon der er noget om snakken?

    SvarSlet
  26. Hej anonym 1, det lyder faktisk lidt uhyggeligt, men måske er du bare god til at meditere og fuldmånen er dit fokuspunkt :-)

    Hej anonym 2, god pointe med at hvis det er fuldmånen, der er årsag til søvnløshed er det beroligende at tænke på, for så kommer søvnen jo igen. Jeg ved ikke om der er noget om snakken. Men i nat har jeg sovet godt :-)

    SvarSlet
  27. Jeg får slet ikke sovet når vi nærmer os en fuldmåne og ikke fordi jeg ikke vil sove men jeg kan ikke jeg ligger i minseng og bar kigger

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, fuldmånen er også et flot syn :-)

      Slet