fredag, januar 23, 2009

ROSER

Regnskabet er færdig, min farm-assistent slæbte mapper ud til bilen, men hvor var det godt, at hun var her. Jeg havde siddet inde på kontoret endnu, hvis jeg havde været alene. Selvom jeg kan alle konti, ved noget om hvor hvad skal konteres, så er et nyt program med nye genvejstaster ikke så nemt at huske. Jeg havde i hvert fald glemt meget af det, vi lavede i december. Og vi blev også enige om, at jeg vist de næste måneder skal lave regnskab hver måned, og ikke som vanligt hvert kvartal, for netop at få rutinen i programmet.

Vores farm-assistent er god til at lære fra sig og er en guldgrube af viden, og hun fik også at vide, hvor glad jeg var for, at hun kunne få tid til at køre herud.

Bagefter skulle jeg lige tjekke min arbejdsmail, og så lå der roser fra min afdelingssygeplejerske. Med få ord gjorde hun mig så glad, hun ved, at jeg har været ked af en episode, hvor jeg ikke følte, jeg levede op til min erfarne rolle som ekspertisesygeplejerske. Og så satte hun ord på min sygepleje i går, ord som gør mig glad og stolt, men som også gør mig så glad over at have en leder, som giver sig tid til efter arbejde at skrive en mail til mig.

Vi skal alle blive bedre til at se og især at sige højt det gode vi ser andre gøre. Det betyder så meget for arbejdsglæden og lysten til at videreudvikle sig.


Og egentlig skulle overskriften være anerkendende kommunikation og ikke roser, for ros er stillestående, ”hvor er du en god sygeplejerske” ”Tak” og hvad så?

Men ”jeg så, at du gjorde det og det, det, tænkte jeg, betød det og det for patient og pårørende”. Så tænker man over det sagte, får måske ideer til at gøre noget bedre eller ændre noget.

8 kommentarer:

  1. Du har helt ret i dine refleksioner over ros. Nogle gange kan ros være svært at modtage - men som du formulerer det bliver det meget nemmere at tage det ind. Jeg tror du har en rigtig god chef, det er ikke det værste at have :-)

    God weekend.

    SvarSlet
  2. Lige inden jeg stoppede på job havde vi et kursusforløb med anerkendende kommunikation, og hold da op hvor har jeg lært meget. Ting der kan bruges i alle livets sammenhænge og det er så dejligt når specielt ledere gør brug af det. At du så helt bestemt havde fortjent anerkendelse er der nok ikke nogen der er i tvivl om;-) God week-end til jer i vildmosen og kram

    SvarSlet
  3. Stine, jeg har en god chef, og hende beholder jeg heldigvis efter vi er flyttet :-)

    Tak fru koch, vi skal have en halv temadag inden vi flytter, hvor netop anerkendende kommunikation er i højsæde :-)
    Må I også få en dejlig weekend.

    SvarSlet
  4. Hvor skønt at modtage sådan en mail fra ens chef.Håber du får en rigtig god week-end.

    SvarSlet
  5. Du er meget heldig med din chef, men hun lader nu ogsaa til at vaere temmelig heldig med dig!

    SvarSlet
  6. Tak Anette :-)

    Tina, vi har de samme mål og værdier for sygeplejen, det gør meget :-)

    SvarSlet
  7. ingen grund til at skrive det samme som de øvrige, for hvor er jeg dog enig...vi er vist ikke så gode til at give den gode anerkendende respons til vore kollegaer og andre i vores nærhed...vi må øve os...
    Nyd din weekend med en del af din familie samlet :-)

    SvarSlet
  8. Tak Anne, og ja det kræver øvelse at finde den vinkel, så jeg skal også i gang :-)

    SvarSlet