mandag, juli 23, 2012

HVERDAG IGEN

Det er ren luksus at starte hverdagen med en fridag! Jeg skal arbejde næste weekend, så derfor drysses der med enkelte hverdagsfridage i arbejdsplanen. Arbejdsmailen har lukket sig selv ned, jeg kan ikke komme ind på den, formentlig fordi jeg skulle have skiftet kode her midt i ferien. Så jeg kan end ikke forberede mig og få læst de nyheder, der evt. måtte være.

Min far får besøg i dag, ikke af nogle af sine børn, men min moster og onkel, så jeg har ringet til plejehjemmet og bestilt kaffe og kage til dem. Det er dejligt, at det kan lade sig gøre. Vi er glade for, når nogle besøger ham, vi ved, at det er svært. Demente og ældre i øvrigt på plejehjem får sjældent besøg. Hvad skal man snakke med dem om? Det er bedre at dem, der er vant til at være omkring dem, tager sig af dem. Mon de overhovedet kan huske besøgene? OSV. der er mange forklaringer/undskyldninger.

En demenssygeplejerske sagde en gang til mig, at gode oplevelser sætter sig i kroppen, og kroppen glemmer ikke, så selv om den demente ikke kan huske besøget, så husker kroppen, at noget godt er sket.


Efter at min far er kommet på plejehjem, benytter vi børn os meget af at kunne køre en tur sammen med vores far. Det kan være svært at finde på noget i lejligheden, og vores far nyder at se på landskabet, himlen eller mennesker, der er omkring os. I fredags kørte vi på Borgvold og satte os ved legepladsen, mens vi spiste en is. Der var børn i alle aldre og deres forældre, som sammen legede på legepladsen, og min far nød at være der. Vi dansede også lidt i lejligheden, det er min søster, der har vist mig den mulighed for samvær med min far. Ikke blot får min far lidt gymnastik, men han mærker også et andet menneske fysisk, og vi deler musikken sammen på en anden måde, end når vi synger sammen. En skønne dag er det også slut, men lige nyder jeg, at min far kender os og at han kan spørge til børn og mand, omend han ikke kan sætte navne på. En af mine forældres gode venner, som er blevet enke, kommer en gang om ugen til min far. Hun er så glad for, at han bor tæt på hende, for hun er heller ikke helt rask, men en rask gåtur op til plejehjemmet klarer hun fint. Sammen dykker de ned i tiden, der var engang, og vi er taknemlige for, at hun tør og vil besøge vores far. I dag håber jeg, at min moster og onkel får en god dag sammen med min far.



Må din dag også blive god med oplevelser, som giver kroppen en god fornemmelse.

Oppe i Norge, 1957

Og det her billede giver mig en god fornemmelse. Jeg bliver glad af at se på mine morforældre, som i sølvbryllupsgave af hele deres familie fik en rejse til Norge med masser af gode oplevelser, mine forældre var chauffører. Min morfar havde i sine unge dage arbejdet som snedker i Norge. Jeg bliver glad af at se mine forældre, min smukke mor, 23 år og mor til en 4 måneder gammel pige og min far, som har sat kameraet til selvudløser og skyndt sig hen til familien. Hvor er jeg henne? Ja billedet siger også noget om tidernes skiften. Dengang havde man kun 6 ugers barselsorlov, måske derfor var det helt i orden at overlade mig til min dejlige moster, som var ung pige i huset hos mine forældre, mens mine forældre tog en uge til Norge med mine morforældre. Min moster havde dog støtte fra min mors faster. Mon ikke der ville blive rynket på næsen i dag, hvis forældre tog fra deres 4 måneder gammel barn i dag ;-) Jeg led ingen skade, jeg blev forkælet af en morbror og tre mostre i alderen 13 - 25 år samt min mors faster.


8 kommentarer:

  1. Et helt igennem skønt indlæg om de gamle forældre. Jeg er helt vild med billedet af dig og din far - det emmer af kærlighed.
    Og når jeg læser, at "de gamle" på norgesbilledet er på sølvbryllupstur, tænker jeg på, hvordan udseendet forandrer sig over tid, for så vi så gamle ud, da vi havde sølvbryllup :-) ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg er også faldet for det billede :-) Jeg har tænkt det samme om sølvbrudeparret. Faktisk er min bedstefar 60, men min mormor er kun 46, måske er det tøjet og forventningerne, der er anderledes.

      Slet
  2. Dejlig fortælling. Tak for den.

    SvarSlet
  3. Sikke da en skøn måde at starte på arbejde på :) altså med at have fri og så er du jo lovlig undskyldt for ikke at checke mails også ;-)

    Og en rigtig skøn fortælling om din familie ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tove, ja sådan en start på ugen kan jeg lige klare :-)

      Slet
  4. Ja, det er et dejligt billede af din far og dig! I dag havde forældrene nok taget barnet med på ferie - men det er faktisk vigtigt, at være hinandens kæreste og ikke kun at være forældre, så de har nok gjort det rigtige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg tror måske at da gaven til mine morforældre blev givet i 56 og planlagt til sommeren 57, var jeg ikke tænkt ind i billedet ;-) Jeg var absolut ikke planlagt, mine forældre skulle til at nyde livet uden læsning og eksamener som nyuddannede lærere, og så bankede jeg på :-)

      Slet