mandag, januar 06, 2020

Dans og tankevirksomhed i en skøn blanding

Jeg kom ud og gå i det skønneste vejr i lørdags, søndag var ikke så tiltrækkende, det småregnede indimellem og det var gråt. Lørdag var landmanden af sted et par timer i skumringstiden. Det udnyttede jeg, gardinerne blev rullet ned, musikken sat på og så dansede og sang jeg uden tanker for, om nogen nu så mig. Det var så dejligt.



I går var landmanden ude sammen med en kammerat, som har fået en metaldetektor i julegave. Vores marker har i tidernes morgen, før havet indtog området, været bosteder for jernalderbefolkningen. Måske er de heldige at finde noget, vi får indimellem ting med ind fra kartoffeloptageren. Det meste stammer nu fra de første år med opdyrkning af mosen. Men vi har også fundet et potteskår, en hank fra en krukke med tydeligt spor af tommeltottens tryk fra et jernaldermenneske. Det gav vi til Naturskolen, så hvor det befinder sig i dag, hvor Naturskolen er sparet væk, er jeg i tvivl om.

Imens fik jeg arbejdet lidt med mandagens oplæg og danset lidt. Senere hen da der var tørvejr, gik jeg en lang tur. Normalt går jeg frem og tilbage på vores vej. Men i går gik jeg ud på hovedvejen og rundt, til jeg kunne komme ind til vores vej igen. Det gav en tur på 8 km.

Imens fik jeg talt med min yngste lillesøster i mobil. Det passede lige til turens længde, og så var vi opdateret på hinandens liv.

Nu er det midt nat, indlægget blev aldrig skrevet færdigt i går, det kan jeg så passende gøre nu, hvor søvnen nægter at indfinde sig, efter jeg vågnede ved midnat.

Jeg føler mig lysvågen, så jeg tror det bliver en af de arbejdsdage med få timers søvn i bagagen. Pyt, jeg skal så mange spændende ting i dag, så det skal nok holde mig vågen.

De tolv juledage sluttede i går aftes med Helligtrekongers aften. Jeg havde ingen Helligtrekongers lys, men så tændte jeg lys i køkkenvinduet en sidste gang og havde gang i LED fyrfadslysene rundt omkring i huset. Det betyder så, at jeg i dag eller i morgen skal have fjernet julepynten og juletræet. Vi får se. Ellers overlever vi nok, hvis det først bliver i næste weekend. Juletræet står stadig smukt uden dryssende nåle. Min mor har da præsteret at have det stående til slut januar, fordi de skulle holde litteraturkredsens julefrokost på det tidspunkt.

God mandag til dig.





7 kommentarer:

  1. Det var godt nok en lang gåtur!
    Huset er så tomt og kedeligt at se på, når julepynten er taget ned igen, men det skal jo gøres - vores er nede nu, og der er kun vinterlysene tilbage ude i hækken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, lang men god :-)
      Pga. uforudsete hændelser har jeg stadig et julepyntet hus. Nu får vi at se om jeg når det i morgen. Men der er frygteligt tomt, jeg må gøre som andre, jeg følger, fylde huset med blomster :-)

      Slet
  2. Godt nytår herfra. Du lægger sandelig hårdt ud med så lang en travetur...det ku jeg vist lære noget af. Søndag aften var jeg til Hellig tre kongers gudstjeneste, i "min" kirke....ikke der hvor jeg bor, men hvor jeg er opvokset. Der sluttede de med at bære julen ud som præsten sagde...og så bar de juletræet ud.... Til slut var der kransekage og portvin i våbenhuset. En hyggelig måde at ønske godt nytår på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, det var så første gang jeg tog den rute, men det var godt.
      Hvor lyder det dejligt med sådan en gudstjeneste.

      Slet
  3. Hanne, det er fuldstændig rigtig, og som jeg skriver til Ellen, så må jeg fylde andet i stedet. Skønne farverige blomster tror jeg at der skal til.
    Ha, jamen jeg hyggede mig også med dansen :-)

    SvarSlet
  4. Der ser så hyggeligt ud hos dig. Sikke en lang og dejlig travetur! Vi har ikke holdt jule her i år og har derfor ikke noget juletræ i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. madame, tak. Det gjorde godt med den travetur.
      Jeg er spændt på hvad jeg gør, når vi en gang kommer til ikke at skulle holde jul herhjemme.

      Slet