lørdag, november 24, 2012

DET HAR JEG DA IKKE TID TIL !!

Hvis jeg og min gruppekammerat har stillet diagnosen rigtig, så skal min højre albue have ro. Den er meget øm, men ikke hævet,varm eller rød. Den skal have ro, men alligevel skal den bevæges, så jeg øver mig i at arbejde med venstre hånd, mens jeg bevæger højre arm igennem, og endelig sørger for, at den ikke hviler på bordet.

DSC06094

Morgenmaden er spist sammen med landmanden og en jagtkammerat, som skal på krondyrjagt her på matriklen, det bliver spændende, om de får held med sig. For år tilbage så vi aldrig krondyr her, nu har vi så mange, at de somme tider kan rasere et stykke af en kartoffelmark. Kartoflerne er i hus, så dyrene må finde anden føde. Her på gården findes der fodersteder rundt omkring i læhegnene, derudover har vi en lille mark med majs, som både dyr og fuglevildt nyder godt af. For landmanden er det ikke afgørende at få skudt noget, han nyder den rigdom, det er at kunne se dyr, fasaner, agerhøns og harer rundt omkring på gårdens marker. Og nu har jeg hørt en kronhjort brøle, en fantastisk lyd. I går aftes, da jeg kørte hjem, måtte jeg køre langsomt, for to rådyr skulle passere vejen, det ene var et lam, som ikke var så let til bens, da det skulle op ad den stejle grøftekant.

DSC06110

Landmanden har hentet brænde og tændt op i brændeovnen, jeg tror da godt, jeg kunne vænne mig til at skulle bede om at få ting gjort, men i længden går den nok ikke, Han er jo vant til, at jeg selv svinger 25 kilos kartoffelsække op på paller eller at jeg slæber brænde ind eller at jeg ordner andet hårdere manuelt arbejde. Arbejdsrytmen må ændres lidt i dag, jeg kan ikke holde til at skrive med en blyant, så computeren må være notesbog for en dag. Der skal læses op på teoretikere, for nu har jeg besluttet mig til en undervisningssituation, og da jeg har vendt op og ned på min sædvanlige måde at fyre undervisning af på, skal der nærlæses teoretikere, som kan underbygge den nye måde at undervise på. Jeg skal også flytte arbejdsplads, for jeg tror, det er netop stillingen ved bordet med en blyant konstant i hånden, der har udløst irritationen i slinmsækken ved albueleddet. Så jeg rykker tættere på brændeovnen, sætter mig i sofaen og mon så ikke det alt sammen går, det tror jeg.

God lørdag til dig.

DSC06098

Billederne er fra gårsdagens solopgang

20 kommentarer:

  1. Ojjj nogle farver du har fanget her Lene.
    Du skal lytte til din krop, og passe på dig selv, men tidspunket er ikke suverænt kan jeg godt se.
    Spændende om du skal have kronvildt i fryseren i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, der skydes, kan jeg høre, men da der er fællesjagt i højmosen, så behøves det ikke at være "mine" to jægere, der skyder :-)
      Himlen bød sig til, så det var bare om at trykke :-)

      Slet
  2. Vi har sjældent tid til kroppens svagheder..Men vi skal tage os tiden !
    Pas på dig selv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Miri, ja der er jo en årsag til at kroppen ofte brokker sig, når vi ikke har tid til det, vi har som regel ikke passet så godt på den :-)

      Slet
  3. Puster på din albue og synes det er godt, at du be'r om hjælp - god lørdag og god arbejdslyst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, jeg er nødt til at bede om hjælp ;-)

      Slet
  4. Nåh, hvordan gik jagten så?

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, de så ingen krondyr, men masser af rådyr. Det var så ikke dem, de ville have :-)

      Slet
    2. Sådan kan det gå!

      Slet
  5. Wow, for nogle solnedgangsfarver!
    Jeg kunne også godt vænne mig til at blive vartet op. Hmmmm, og nok alligevel ikke ...
    Jeg håber du klarer den hurtigt ved at respektere, at der skal ro på. Kuren lyder i hvert fald hyggelig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, farverne er smukke, omend det altså var solopgangen ;-)
      Armen har det meget bedre i dag, så opvartningen ophører nok snart :-)

      Slet
  6. Dårlig albue er der jo aldrig tid til. Men det er nok en god idé at passe godt på den, så det ikke bliver værre.

    Så må du nyde lidt opvartning en tid, til du selv er på banen igen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og albuen har det meget bedre i dag, dejligt :-)

      Slet
  7. Åh, det var træls - og så har du ikke engang spillet tennis:-) God bedring og godt du har landmanden til at slæbe og tænde op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, nej ikke tennis, men den form for irritation af slimsækken kaldes også the student's elbow ;-)

      Slet
  8. Så kjedelig å skade armen . Alt blir med en gang så tungvint når en ikke kan jobbe som en er vandt med. Håper den leges fort og greit.
    Håper din kjære hadde en flott jaktdag
    Ønsker deg en riktig god søndag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Astrid, han havde en god dag i går og er draget på jagt i dag også :-)

      Slet
  9. Øv hvor ærgeligt med din arm, sådanne slimsække kan godt irretere i lang tid, så pas nu på dig selv. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, smerterne er næsten væk i dag, det hjalp at komme til julefrokost i går ;-)

      Slet
  10. Det er da godt nok træls med sådan en albue. Og det går nok helt af sig selv med at holde den i ro, hvis den er øm.
    Dit indlæg gav et indblik i, at krondyr ikke bare er flotte, majestætiske dyr, vi kan nyde at betragte, men altså også kan finde på at rasere opdyrkede marker, når nu der tilsyneladende serveres kartofler lige for næsen af dem :-) Selvom mine forældre stammer fra landet, så er jeg så meget bymenneske, at jeg nogle gange er flov over min manglende viden om landbruget og den omgivende natur.
    Det har også været spændende at følge med i dine spekulationer over dit kursusfag - meget teoretisk for en praktiker som dig, lyder det til. Men her på bloggen har du jo gennem årene spekuleret meget over dit fag, så mon ikke du også for styr på eksamen, opgave etc.

    SvarSlet