mandag, november 05, 2012

HVAD, HVORFOR, HVORDAN

Dette modul i min videreuddannelse handler om formidlings - og undervisningspraksis, og gennem oplæg, gruppearbejde og læsning skulle vi gerne blive klogere på, hvad læring er, hvordan det foregår, hvorfor læring etableres og hvorfor det ikke gør det. Og sidst men ikke mindst hvordan vi så tilrettelægger formidling og undervisning, så de optimale betingelser for læring etableres. Lige nu er vi i gang med emnet refleksion. Da jeg lige for tiden er konstant bagud, er læsning af teoretikeres bud på refleksionens betydning for læring og handling blevet til nattelæsning. Så i skrivende stund overvejes nu, om min læring bedres ved, at jeg går i seng og så står tidligt op og læser færdig, eller om jeg snupper det sidste kapitel (som er på norsk), før jeg siger godnat.

Jeg er ikke gået på kompromis med min egen viden om min måde at lære på, så jeg har møjsommeligt forsøgt at skrive sammendrag ned af hvert kapitel - ikke fordi jeg egentlig læser det senere, men mere fordi at gennem skriveprocessen tvinger jeg min hjerne til at tænke over det læste. Jeg kan nemlig sagtens læse en masse og synes, jeg forstår det, men det når aldrig at blive til erkendelse. Refleksioner over det læste vil jeg ikke kalde det, men det ved jeg, at jeg får gennem det planlagte gruppearbejde i morgen og i overmorgen.

----

Nu en time senere er jeg færdig med den norske tekst, den var heldigvis ikke så "tung" som de første 100 sider, jeg læste. Jeg er spændt på dagens undervisning og gruppearbejdet. De første to undervisere har formået at trække eksempler ind fra vores hverdag og dermed få sat teorierne ind i en praksissammenhæng. Gruppens diskussioner er med til at få forvandlet teoriernes bud til noget, man kan bruge i hverdagens praksis. Alligevel er jeg spændt på, når jeg vender tilbage, for det er på mange måder en ny verden, jeg har bevæget mig ind i. Pædagogik og læring er ikke det, jeg mest har brændt for og alligevel elsker jeg at formidle og undervise, men har samtidig undret mig over, at det er så svært at få ting ændret. Måske findes et af svarene i, at jeg har taget udgangspunkt i det, jeg brænder for, men hvad brænder patienten, personalet eller de studerende for? Måske er det der, de nye veje findes for mig? Måske.

Men hvad der ikke er et måske, er, at det er sengetid for mig nu. Må din mandag give dig en god start på ugen.

P1050070

13 kommentarer:

  1. Det er nemlig rigtig spændende, hvordan man lærer fra sig....

    Og en god nats søvn er nødvendig både når man skal lære og være lærer:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og det sidste er så sandt, så sandt :-) Og jeg vil prøve at inddrage denne viden i min næste undervisningssituation.

      Slet
  2. Det er så spændende at lære nyt. Dejligt at man får lov. God uddannelsesdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne, vi er to, som skal afslutte til sommer, og vi vil så nødig stoppe, vi synes vi bliver beriget, men ligefrem dumpe er dog ikke i vores overvejelser :-)

      Slet
  3. Din uddannelse lyder rigtig spændende, og læring er noget vi har brug for gennem hele livet.

    Da jeg læste skulle jeg nå til 4. årsprøve før det gik op for mig hvordan jeg kunne lære det læste bedre. Jeg læste til eksamen sammen med en ældre studerende, og jeg forstod ikke at hun var så længe om at læse et kapitel i vores retslærebog. Det viste sig, at hun reflekterede, mens jeg bare skøjtede hen over siderne, og læste det alt for hurtigt, Man kan sige, at hun lærte mig at studere. Det er bare ærgerligt, at det ikke gik op for mig noget før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, men dejligt at hun lærte fra sig og at du var klar til ny læring :-)

      Slet
  4. Jeg kan rigtig godt lide din måde at læse og forstå på..
    Rigtig god mandag hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge :-) og forhåbentlig får I en god mandag trods ventetid og uafklarethed.

      Slet
  5. Sejt, men helt sikkert en givende måde at læse på, for man kan jo ikke skrive om noget, man ikke har forstået ...

    Hvor må det være svært at være en god formidler/underviser. - Selvfølgelig er man bedst til at formidle det, man brænder for. Men hvad nu hvis modtageren slet ikke brænder for det samme? Og hvordan bliver man god til at formidle det, som modtageren brænder for?? Spændende spændende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. fruen i midten, jeg synes også det er spændende :-)

      Slet
  6. Det er så vigtigt at have et godt flow. Og det er et arbejde, at lære at lære!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, og det spændende er hvordan det flow skabes :-)

      Slet
  7. Det er på tidspunkter som disse, at man næsten kan mærke "de små grå" snurre og summe, og det kan være lige før øjnene står på skrå, når man er i gang med at fatte noget nyt, man er ved at lære.
    Det er så spændende, alt det du skriver om dit studium. Faktisk især om sammenstødene mellem teori og praksis.

    SvarSlet