onsdag, februar 05, 2014

FØJ FOR EN OMGANG

Lige nu ligger jeg i sofaen, jeg nyder min ostemad og venter på teen. Jeg er træt og svimmel, lettere groggy, undersøgelsen var dog ikke noget at regne. Det var en surrealistisk oplevelse at snakke med lægen, mens han sprøjtede sovemidlet ind i min åre og så vågne op halvanden time senere og det føltes blot som et minut. Men forberedelserne til undersøgelsen, føj. En ting er at skulle leve af A38 og suppe i to dage, noget andet er udrensningsprogrammet, føj for den lede. Men jeg er glad for, at jeg gjorde det. Min mor fik konstateret tarmkræft som 62, og det kun fordi en byld havde udviklet sig på kræftstedet, ellers kunne hun have gået med kræftsygdommen i flere år, inden den var opdaget. Heldigvis tog lægerne mig alvorligt denne gang, og alt ser normalt ud, og jeg er nu sat til kontrol hver femte år. Nu tager jeg mig en time eller to i sofaen med afslapning, og så må jeg have lavet landbrugets regnskab.

Når man er sygeplejerske, så er det faktisk berigende at opleve tingene som patient (når det er småting som det her). Jeg havde aldrig tænkt over, hvor generende et iltkateter er i næsen, og hvor underligt det føles med ilt ind i næsen. Venflonanlæggelsen havde jeg prøvet før, jeg lægger nemlig villigt hånd til, når mine kolleger skal prøve, men den her operationssygeplejerske var noget bedre end mine nybegynderkolleger ;-) Jeg blev behørigt overvåget, så da jeg vågnede, bad jeg om brillerne, så jeg kunne holde øje med blodtryk, iltmætning, hjerterytme og puls. Alt var i den fineste orden, mit blodtryk lå smukt nede omkring 106/ 71, så jeg tog den lidt med ro, da jeg satte mig op.

Vi betaler svimlende summer til Falck for landbruget, så for tredje gang i de 31 år, vi har haft landbrug, udnyttede jeg abonnementets tilbud om at blive hentet og bragt. Jeg måtte nemlig ikke selv køre efter at have fået sovemiddel. Nu vil jeg læne mig tilbage, nyde teen og se lidt fjernsyn, det er næsten som dengang jeg var barn og var syg, Så fik jeg lov til at ligge i stuen med dynen, få varme drikke og nye påklædningsdukker og var jeg rigtig heldig, havde bekendte til mine forældre fået nye blade med Flintstones, som de ofte gav til den børnerige familie. Er jeg heldig, kan jeg lokke landmanden til at tømme postkassen, der ligger forhåbentlig det nye Alt for Damer.
God onsdag til dig.

34 kommentarer:

  1. Tarmundersøgelserne er vist ikke det sjoveste der findes, jeg har et par kollegaer som jævnligt bliver undersøgt.
    Hyg du dig bare på sofaen så længe du gider, og når du ikke gider mere, så bliv liggende en time mere.. :-)
    God onsdag Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, næh sjovt er det absolut ikke, men nødvendigt hvis man virkelig vil screenes i følge lægen, og og det ville jeg :-) Og jeg har lige snuppet en time mere, for jeg kan alligevel ikke komme til sang i aften, så der kan jeg lave regnskab :-)

      Slet
  2. Det er en god beslutning, du har taget om at blive grundig undersøgt. Hyg dig på din lune sofa - selvfølgelig henter han dit nye blad, så du kan blive dig selv igen under dynen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, og jeg har tidligere taget beslutningen, men der var lægerne ikke enige med mig, det er jeg glad for at de er nu. Nu er jeg så også blevet ældre og nærmer mig min mors alder dengang hun fik konstateret kræft.
      Og bladet er hentet, så jeg nyder livet :-)

      Slet
  3. Det er altid godt at kunne føle sig tryg; så ofrer man gerne en smule bekvemmelighed på den konto.
    Nyd fortsat :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg nyder :-) Og mon ikke mine søskende følger efter nu hvor to af os er blevet tjekket og har fået samme besked om at man vil følge os pga vores mors sygdom. Nå ja måske også fordi man fandt polypper, men jeg satser på at mine heller ikke indeholder trælse celler :-)

      Slet
  4. Hvor er det godt, at det nu er vel overstået. Du må blive på sofaen, så længe du vil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, ja og med den her oplevelse er jeg ikke nervøs for at prøve igen. Min datters veninde gennemgik samme undersøgelse uden sovemidlet, det havde været så ubehagelig en oplevelse. Og sofaen er nødvendig som base, for jeg bliver lidt svimmel, hvis jeg fistrer for meget rundt :-)

      Slet
  5. Hvor er vi priviligerede i vores lille land , at der er sådanne tilbud om undersøgelse. jeg har lige modtaget brev om bryst kræft screening , jeg haaaaader det, synes det gør så pokkers ondt, men igen, et super tilbud at få.... aldrig om jeg ville sige nej tak (kender en der har valgt det fra ?????)
    Dejligt at du er på den side af det. Åh hvor godt med the og blad og ren rå hygge.

    Hilsen Joan M.

    P.S: Så for øvrigt et klip på tv om robot operation på Århus sygehus....det er da genialt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, jeg siger også ja tak til brystkræftscreening og livmoderhalskræftscreening. Og i år starter man screening for tyktarmskræft, jeg kunne bare ikke vente til mit nummer blev trukket ud :-)

      Slet
  6. Godt Lene, at du nu er kommet i et fast tjek forløb. Og godt du lige snupper et par timer på sofaen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det er jeg også glad for, kan jeg mærke her efterfølgende. Og sofaen og jeg hører sammen i dag :-)

      Slet
  7. Uf da! Men nu er det heldigvis godt overstået :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, ja og jeg nyder min mad i dag :-)

      Slet
  8. Blad og hygge samt glæden over at det er overstået. Og så landmanden ved din side.
    Nu har du så sandelig fortjent at slappe af, for undersøgelsen lyder slet ikke spor rar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, jeg mærkede ikke noget til undersøgelsen, det var mere det der gik forud :-) men jeg nyder at være på den anden side af det

      Slet
  9. Godt, du går til kontrol! Det er bare med at tage sine forholdsregler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg går ikke og bekymrer mig, men jeg tager de kontroller jeg kan få :-)

      Slet
  10. Ind i mellem må man lide lidt for at få ro i sjælen.
    Mon ikke det er sådan, at du ikke har tal på alle de gange, du har sat iltkateter på plads hos patienterne? Alle jeg kender har pillet det ud i tide og utide, eller fået skubbet det væk, hvis de ligger i en døs. Jeg synes vi har haft fast arbejde med at sætte det op igen på både mor og far, når de har været indlagt.
    Hyg dig med blad, sofa så længe du orker :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pia, den jeg prøvede i dag var en stor skumgummisvamp i det ene næsebor, vi bruger en iltbrille og jeg tror den er mindre ubehagelig.Selve det, at ilten kom ind, havde jeg ikke tænkt på, kunne føles ubehageligt :-)

      Slet
  11. Hej Lene.
    Pudsigt nok har jeg lige talt med en Falck mand i dag om undersøgelse af tarmene. Jeg synes nemlig at udrensningen af tarmene, var det der var værst. Jeg kan huske, jeg fik en pakke tilsendt med noget væske? Og så skulle jeg drikke mange liter vand, til kvalmegrænsen, foregår det også sådan nu? Jeg blev ikke bedøvet under undersøgelsen, men det gjorde heller ikke ondt var højst lidt ubehageligt. Det er så befriende, når den slags undersøgelser er vel overstået.
    Du må have gid bedring hilsen Kaja

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kaja, jeg er ovenpå nu :-) Jeg skulle tage drikke to gange pulver opløst i vand dagen før og drikke masser af vand, derudover skulle jeg tage to afføringspiller. Og så måtte jeg kun spise flydende kost. Jeg er glad for at jeg var sovende, for de brugte meget lang tid, fordi min tarm tilsyneladende ikke var helt ligetil :-)

      Slet
  12. Stell pent med deg selv.

    SvarSlet
  13. Uhha godt det er overstået, og jeg synes, at med din mors historie in mente, er det helt rigtigt at få det gjort.
    Sofaen og et godt ugeblad må man forkæle sig med i den situation.
    Kærlig hilseen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg kan mørke at det giver ro og sofaen blev brugt i går :-)

      Slet
  14. Må være rart at få det overstået og gjort.. og du må have en masse tanker i den forbindelse når det nu er noget der løber i familien.

    Og ja... det er vist altid godt at få "den anden side" med i sundhedssystemet. Og få et lille bitte glimt af den forvirring og angst patienter kommer med - og det ubehag der følger med de konkrete og fysiske ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, normalt bekymrer jeg mig ikke, men jeg kunne mærke at det fyldte efterhånden hvordan jeg sikrede mig at der ikke var noget i opløb. Det er altid godt at få et indblik i den anden side :-)

      Slet
  15. Det er vist godt, der var mulighed for at tage en slapper bagefter. Det lyder hyggeligt med Alt for damerne.... Jeg husker også fornemmelsen af et nyt blad som barn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg nød sofaen og bladet :-)

      Slet
  16. Dejlig at undersøgelsen viste at alt var ok, håber du fik slappet lidt mere af med dit blad. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, jeg fik slappet af :.-)

      Slet
  17. Det lyder ikke som nogen rar omgang, men jeg forstår godt, du går igennem den, når man tænker på din mor.
    Bliver det landsdækkende med tarmkræftscreening, eller kun hvis regionen vælger det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, sådan som jeg læser det skal alle over 50 inden for de næste fire år tilbydes screening. Problemet er at man kun finder 6 ud af 10, der har kræft. Det er dog bedre end nu hvor man først opdager det sent i forløbet. Screeningen er en afføringsprøve, men denne læge vurderede at jeg skulle have den store kikkertundersøgelse.

      Slet