søndag, februar 23, 2014

SØNDAGSPLANER

Søndagen starter langsomt, jeg må godt nok være i underskud med søvn. De sidste to nætter og aftener har jeg sovet sammenlagt hver nat over ni timer. Da morgenmaden var nydt sammen med landmanden, blev computeren fundet frem, sommerferiestarten skulle planlægges. Det er dyrt at tage biltoget ned gennem Tyskland, til gengæld sparer vi en dag på det. Det er hårdt at køre på motorvej på motorcykel ned gennem Tyskland, til gengæld sparer vi en del penge på det. Diskussionen, ja egentlig var det ikke en diskussion, for vi var enige, vi orker ikke de mange kilometer på motorveje begge veje. Så nu er biltoget bestilt, vi håber det er den rette beslutning, men det ved vi først til sommer.

I går hentede vi en kvart kvart ko til fryseren, og da jeg de sidste par år fuldstændig har mistet lysten til at lave mad, ja så var der stadig kød i fryseren, som burde have været brugt. Nu står der kødben på køkkenbordet, som skal forvandles til suppe, der ligger kød i køleskabet, som skal forvandles til saltkød, og aftensmaden i går aftes bestod af en lykkepose. Jeg anede ikke, hvad der var i den, men den trængte til at blive brugt. Det viste sig at være oksefars, så det blev til en bolognese, som blev ledsaget af naanbrød og salat. I dag kan resterne få selskab af kartoffelmos og salat. Og så får landmanden forbud mod at bestille flere køer, når han samtidig også fylder fryseren med lækkert vildtkød. Han må først den dag, han overtager madlavningen på gården i mosen. Godt vi har to unge mennesker i hovedstaden, som elsker at få fryseren fyldt med godt kød.

Først vil jeg dog tage til træning og samtidig få handlet ind til madplanerne. I gamle dage havde jeg lagt en dej til fastelavnsboller og lavet en creme af de æg, der også trænger til at blive brugt. Jeg håber, træningen giver energi til alle planerne for søndagen, jeg må da være udhvilet nu. Håber du er klar til en søndag med lys og luft, god søndag til dig.

1. Uff, hvor jeg kender den der fornemmelse af ikke at gide at lave mad. Jeg har heldigvis ikke en fryser med en masse kød, der bør laves, men jeg pisker mig selv hver anden uge med en måltidskasse fra Årstiderne med 3x aftensmad til 4 personer, leveret mandag morgen før en vis en får sko på. Så nu sidder jeg og surfer efter det bedste tilbud på en 'juicer', der kan tage livet af alle de slatne grønsager og frugter, der ligger i mit køleskab og som ingen vil spise. Det må man da kunne få en god og vitaminrig juice ud af.
    Go' træning, jeg tror jeg skal en tur rundt om engen senere i dag (den eng, der ligger nærmest Christiansborg, når man kommer vest fra ;o) ).
    Sommerferieplaner? Så langt er jeg ikke endnu, men jeg ved godt, at man skal i gang nu for at få det, man vil ha'.
    Mette

1. Mette, pøj pøj med at finde en juicer :-) Jeg viger tilbage fra sådan en kasse, for jeg er meget lystbetonet hvad angår mad. Og god sommerferieplanlægning, når du en gang når dertil. Med dit rejsetempo til hverdag skal du vist bare slappe af i ferien ;-)

2. Ja, lige nu, så har jeg mest lyst til bare at ligge 4 uger i hængekøjen i baghaven, men der er ikke helt enighed i familien om, at det er go' ferie :)
      Mette

3. Mette, det tænkte jeg nok at resten af familien ikke var med på :-)

2. Sommerferieplanerne er vi slet ikke kommet til endnu. Jeg kan altså godt forstå at I ikke gider de tyske motorveje, der må være helvede for motorcyklister.. larm og stank.. Men har I aldrig overvejet at tage de store hovedveje i stedet? Man ser mere, der er mindre trafik og man kommer næsten lige så hurtigt afsted. Og overnatning og forplejning er ubetinget billigere og hyggeligere...

1. Overleveren, problemet er at vi kun har 10 dage og gerne vil hurtigt ned til alperne i sydfrankrig og Italien, så vi vil helst ikke bruge for mange dage i Tyskland :-)

3. Det er dejligt at lægge planer for en god ferie, - drømmene forlænger jo på en måde ferieglæderne.

Jeg har en lille (og alligevel) helt uoverskuelig kummefryser, som jeg da vist burde kigge nærmere i.... God fornøjelse med madplanerne.

1. Tak Eva, selv en lille fryser kan gemme på ting, man ikke vidste man havde :-)

4. Planlægningen af en ferie er en del af ferien i sig selv. Så kan man rigtig begynde at glæde sig.

Det må nu være skønt med en fryser fyldt med godt oksekød. Jeg har bare en lille skabsfryser, men den rummer nu alligevel en del (men ikke en ½ ko), og ind imellem tager jeg "et raid" og får spist mig igennem alt det, der er havnet der.

1. Hanne, vi skal også på et "raid" nu, jeg vil have bund i fryseren, jeg vælger nemlig altid de lette løsninger og så ligger al det mad, der tager tid at lave, tilbage :-) Planlægningen er i høj grad en del af ferien og jeg glæder mig til at dykke ned i planlægningen.

5. Det er rigtigt, at det koster maaaange penge at tage den togtur. Til gengæld er den alle pengene værd. Vi har prøvet det en enkelt gang, og startede ferien med hygge i toget og noget, der lignede en nattesøvn. Planlægning af ferien er dejligt. Så er forventningens glæde skudt igang. God søndag til dig..

1. Tak Susanne, vi nød det også sidste år, men sov ikke særlig godt. Så i år har vi bestilt en anden type, men til samme pris, det er vi spændt på :-)

6. Jeg er sikker på, at det biltog er det helt rigtige for jer, når nu jeres ferier er så korte, som de er.
    Sommerferieplaner er herlige - det er guld værd, alle de drømme, der bliver arbejdet med, inden man kommer af sted.
    Her i huset er det ikke noget problem at få lavet mad, men det er et problem at få brugt det, der ligger i fryseren ;-)

1. Ellen, vi var heller ikke længe om at vurdere at de penge var givet godt ud :-) Øv så hjælper det altså ikke at have lyst til madlavning ;-)

7. Nå er jeg altså så glad for at dere skal ta biltoget, for da kan jeg få vite alt om det etterpå. Hvor dyrt er det egentlig? Var det praktisk? Vi har nemlig tenkt på det der i årevis, men aldri gjort det. Jeg elsker å ha med egen bil på ferie, for da kan jeg fylle den med alt mulig rart jeg finner på min vei, og ta halve Europa med meg hjem igjen.

Og så kjenner jeg igjen det der med arkeologiske utgravinger i fryseren. Jeg har en liten frysebok, og der skriver jeg ned alt vi har i boksen. I går hentet jeg opp to mørbradbiffer fra juratiden. De måtte beskjæres før jeg stekte dem, men godt var det faktisk.

Ha ei god arbeidsuke.

1. Tak Hege, man kan vælge en kupe sammen med andre, men vi har valgt at have vores egen kupe (tror vi nok) og det koster ca 4000 kr for en motorcykel. Hvis du går ind på dbautozug.de vil du kunne se rejsemål og priserne. Der er et badeværelse på vognen, men vi valgte nu en let vask den morgen. Vi fik morgenmad på toget, det var udemærket. Vi skulle være i Hamburg kl 19.30. Toget kørte kl 21.30 og kl 8 holdt vi Lörrach. Kl. ni kørte vi derfra. Men du får en mere udførlig beretning til sommer :-)

8. Det er godt nok en ordentlig slat penge for det biltog, men det er jo en afvejning af fordele og ulemper, som du også har beskrevet. Vi har aldrig kørt så langt, så vi har overvejet toget; det kan være, det kommer en dag.
    ½ ko er vist rigtig meget kød, er det ikke? Jeg ville gå i stå allerede ved nedpakningen, tror jeg. Men der er jo rigtig meget dejlig mad også, så pøj pøj med lysten til at få lavet nogle lækre retter. Suppe, saltkød og bolognese lyder vældig lækkert.

1. Conny, jeg kan da ikke regne, så vi fik altså kun 1/4 ko :-) Men de mange penge til biltoget er god nok, det er for 10 timers togtur for en kupe for os selv og en motorcykel + morgenmad. Vi kunne have valgt at dele kupe med andre, men det vil vi så godt betale ekstra for ikke at skulle :-) Den dag vi kan holde tre ugers ferie sammen, så kan vi jo tage alle de små veje, indtil da gør vi sådan her :-)