onsdag, februar 26, 2014

FORGÆNGELIGHED

Min datters afgangsprojekt handlede jo om forgængeligheden, tanker, der var opstået, da hun så aftryk på hud fra en bænk og derfra til andre aftryk på hud, og om dette kunne føres over i et tekstilt univers og om det kunne bruges i en udstillingssammenhæng. Forgængeligheden er også til stede i mit arbejde, vi mennesker er også forgængelige, den hverdag med den krop vi har, kan pludselig i morgen være ændret og på et eller andet tidspunkt skal vi dø. Forgængeligheden er hele tiden med os. Vi kan knytte os tæt til ting og nærmest gå i sorg over, når de forgår.

Datteren havde dels skrevet en rigtig flot opgave dels leveret en flot mundtlig præstation og et smukt tekstilt produkt. På udstillingen havde dimittenderne et rum, hvor inspirations og kreationsprocessen blev beskrevet i billeder og materiale. Her et uddrag af datterens proces:

P1070642

I kataloget havde de andre udstillere beskrevet deres opgaves ide, datteren havde valgt at beskrive sine tanker om forgængelighed.

P1070676

Turde besøgende på udstillingen forgribe sig på den smukke dragt?

IMG_6705

Se selv

IMG_6704

IMG_6749

Faktisk er det måske ikke så mærkeligt at datteren netop lader sit emne handle om forgængelighed, for hun har om nogen været meget knyttet til ting, da hun var yngre og ikke blot ting, men også hvordan noget plejer at være og bør være. Familiebesøg skal være sådan og sådan, bilen må ikke sælges, campingvognen ligeså, de er jo så fyldt med minder, og hun selv indså til sidst, at det hæmmede hende i at opleve nye ting. Og jeg er så stolt af den unge kvinde, jeg ser i dag, hun tør se forgængeligheden i øjnene, hun tør se sine dæmoner i øjnene og forsøge at udfordre dem.

IMG_6751

IMG_6753

Nu er det fremtiden, hun skal se i øjnene. Hun har valgt i første omgang at klare sig uden understøttelse og forsøger at finde jobs, som kan give til dagen og vejen, så resten af tiden er fri til at være kreativ og arbejde med projekter, som ikke her og nu giver penge. Siger man ja til understøttelse, siger man også ja til krav om kurser og jobsøgning, sådan er reglerne, så jeg tager hatten af for hende, at hun forsøger en anden vej.

Ja, du må gå din egen vej
ik’ træde i andres fodspor
så vil du stå ved egen kraft
vis bare dig selv du tør
Ja, du må gå din egen vej
selv om det tit blir ensomt
hvis du vil nå dine egne mål
kræver det af dig at du tør
gå ad den vej som ingen folk har gået før

Danser med Drenge: Gå din egen vej

Må du gå din egen vej i dag og må den gøre dig godt.

27 kommentarer:

  1. Fantastisk projekt og fantastisk datter. Hvor er hun modig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, tak, jeg synes også hun er modig :-)

      Slet
  2. Det er meget modigt af hende, at vælge forgænglighed som tema.

    Jeg sidder og tænker på en sommerfugl der går fra larvestadiet, via en tryg puppe som opløses, og ender som en smuk sommerfugl med vinger der kan bære.. :-)
    Dragtens form set bagfra og din fortælling om datterens behov for at intet ændres, gav mig denne association.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, tak fordi du deler din association, jeg kan fuldt ud følge dig :-)

      Slet
  3. Hun er for sej, er hun og jeg ønsker hende alt det bedste for fremtiden. Jeg bliver så glad, når jeg læser om hendes mod og insisteren. Hun er beundringsværdig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Liselotte, jeg beundrer hende også :-)

      Slet
  4. Associationen med puppen er rigtig god - det er flot af din datter, at hun kaster sig ud i det ukendte - det er sikkert et større hop for hende, end det måske er for andre, men det gør det kun endnu flottere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, den association rammer godt :-)

      Slet
  5. imponerende tanker og holdninger fra en ung kvinde - ja de unge, der vil noget kan sgu noget. Der fokuseres meget på de unge forkælede, og dem er der også mange af, men jeg synes, at vi skal fastholde blikket på de unge mennesker vi selv kender, der vil noget og er parat til at ofre som din datter der vil klare sig selv, og ikke ind under noget fastlåst system.Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, der er mange unge, der vil og kan noget :-)

      Slet
  6. Du har en stærk og modig datter; tænk at tage hul på forgængeligheden, når man har været så bundet af at ingenting måtte ændres.

    Det er også flot at ville klare sig uden understøttelse, men hun kan sikkert let få et lille job i Netto eller lignende - det er kun os "gamle" de ikke vil have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, tak, jeg synes også hun er modig :-)

      Slet
  7. Så var der nogen, der kunne nænne at sprøjte med vand på den flotte kreation, så vi kunne se, hvad der skete. Trist syn, synes jeg altså. Men det illustrerer jo til fulde forgængeligheden, så din datter var vel godt tilfreds? Flot af din datter på denne måde at tage sine dæmoner ved hornene. Du må være virkelig stolt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg er stolt, men det er jeg vist generelt af mine børn, for jeg bliver altid forbavset over så dejlige voksne mennesker, de er blevet og det på trods af alt det man gør galt som forældre :-)

      Slet
  8. Sikke en kærlighedserklæring til din datter!
    Det var sjovt at se før- og efter-billederne, og at få lov at se noget af hendes rapport og få indblik i processen.
    Hun er en modig og stærk person, og jeg ønsker hende alt det bedste!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg er også glad for at have fået lov til at være med i hele processen omkring opgaven :-)

      Slet
  9. Du har en klog og stærk datter, - respekt for, at hun vil finde sin egen vej uden offentlig støtte og masser mærkelige krav. Jeg håber det bedste for hende.

    SvarSlet
  10. Vi har i familien flere krestive personer - og de er altid blevet opfordret til at gå efter deres drøm. Det indebære også, at man til tider lever fra hånden til munden. Men sådan er den vej, og det er ok!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det er ok, men jeg kan godt mærke at jeg selv er gået den traditionelle vej med uddannelse til et job, og det skal jeg huske at lægge fra mig i mine tanker for mine børn :-)

      Slet
  11. Det er vidunderligt når springet tør tages. Når springet tages, og det bliver belønnet tør hun udvikle, se nye muligheder, og formidle det til en gruppe modtagere, der tør følge med, en gruppe der godt kan se det er unikt.
    Vi andre der falder i med alle andre, kan godt se mulighederne, det er bare ikke altid vi vælger at springe på.
    Hun har en dejlig måde at turde vove. Jeg er vild med tanken/ideerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Abildjyde, dejlige ord :-)

      Slet
  12. Hvor er det et fantastisk projekt din datter har lavet - mon ikke du er ved at revne af stolthed ;-)

    Med den vilje der ligger bag projektet er jeg sikker på hun nok skal finde hendes vej - held og lykke. Ha' en dejlig dag KH Anette

    SvarSlet
  13. En genial idé at forme denne dragt med hurtig forgængelighed indbygget. Fra indsigt til idé til udtryk i form. Flot ... også at hun slipper frygten og skaber rum for udfoldelse for sig selv med den vej hun vælger at gå. Til lykke til hende og til dig med hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ilse, dejligt at høre at du som kunstner kan lide ideen og udførelsen :-)

      Slet
  14. Jeg synes det lyder og ser ud som et spændende projekt - og lykke til hende fremover :)

    SvarSlet