mandag, februar 10, 2014

PÅ MIT TRAPPETRIN

P1070623

Jeg åbner døren og hører med det samme gæssenes skræppen, luften er dejlig frisk og indbyder til en tur ud i det fri, det må vente lidt. Når jeg kigger på himlen, kan jeg både se de mørke og de lyse udsigter. Og jeg bliver lidt småfilosofisk og tænker, at sådan er livet vel også, der er både mørke og lyse sider.

P1070624P1070625

På sådan en mandag morgen efter aftenvagtweekend er jeg altid småtræt og lidt melankolsk i humøret. Jeg prøver at være god ved mig selv og prøver også at være struktureret i min planlægning af mine to hverdagsfridage. Forude venter nemlig 2 arbejdsdage og så en forlænget weekend med gode planer, men først skal en masse hængepartier udryddes. Jeg er godt i gang, de arbejdsmæssige er taget først, nu gælder det landbrugets og hjemmets hængepartier. Bagefter skal jeg forberede mig, jeg har sagt ja til at fortælle alle vores læger om mit afgangsprojekt i morgen tidlig til deres undervisningskonference. Og lige nu har jeg fortrudt, ikke fordi jeg gerne vil fortælle om det, men fordi læger bare ikke er som sygeplejersker, så jeg er nervøs lige nu.

Næste weekends planer indebærer et besøg i hovedstaden for mig alene, jeg har taget fri, så jeg kan være med til ferniseringen på en ny udstilling. Den er åben for alle, så du er også hjertelig velkommen. Den foregår i Råhuset ved Kvægtorvet i København, det er de nys udklækkedede bachelorer fra Håndarbejdets Fremme, som udstiller deres afgangsprojekter. Jeg glæder mig.

Men først en uge med masser af dejlige ting på programmet. Og weekenden gik godt, jeg fik den ære bl.a. at passe to patienter, som var demente og som ikke havde apopleksi. Det var hyggeligt og sjovt og tålmodighedskrævende og sjovt og hyggeligt. Og jeg lagde venflon hele to gange, og det lykkedes! Jeg fik trænet i LOOP to gange og gået tur en gang, jeg fik lavet skulderøvelser hver dag, og da jeg snød lidt en aften efter arbejde og sad med musen herhjemme og surfede lidt, var der kontant afregning, ondt i hele armen og dårlig søvn, så kan jeg lære det.

Rigtig god mandag til dig, foråret er på vej, jeg kan mærke det.

P1070619

20 kommentarer:

  1. Hvor er det et dejligt billede i al sin enkelhed. Jeg kan næsten høre vingeslagene for mig.
    Heldige demente patienter, der fik dig i går. Jeg tror ikke, der er mange, der har din indstilling til demente medborgere. Jeg tænkte iøvrigt på dig, da jeg læste en kronik i Politiken d. 26. januar. Den har overskriften "Glemmer du, så glemmer jeg" Den er skrevet af Eva Mila Lindhardt og handler om hendes far, Jan Lindhardt, tidl. biskop i Roskilde, og hans demessygdom. En meget kærlig og vidende beskrivelse, som dine også er, når du skriver om din far.
    Jeg har også været meget nervøs for at holde foredrag for læger. De kan noget, og vi andre kan noget andet, der er ligeså værdifuldt. Vi har også lært noget om evidens og dokumentation, som er vigtigt i alle sammenhænge. Det skal nok gå godt for dig. Lægerne vil gerne høre om din viden.
    Spændende udstilling i København. Måske viser du billeder af din datters kreationer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, jeg tænkte på i weekenden om det var min fars demenssygdom, der gjorde at jeg havde det godt på stuen, men jeg synes nu egentlig jeg også tidligere har haft det sådan, så måske er det mine forældres lyse livssyn, der er årsag til det :-)
      Læger ser på tingene på en anden måde end os, og det er jo en kvalitativ undersøgelse, jeg skal fremlægge, og vores læger går mest op i kvantitative undersøgelser.
      Jeg skal nok forsøge at tage billeder.

      Slet
  2. Jeg forstår godt din nervøsitet for lægerne, men jeg er sikker på, at du har så meget styr på dine ting, at det kører som smurt og at du helt glemmer nervøsiteten, når bare du kommer i gang.
    Er det med vilje og dermed et ordspil, jeg ikke kan gennemskue, at de ikke kan stave til artefakter, mon? Det håber jeg ... :-)
    Rigtig god tur til 'Artefagterne' - uanset stavemåden, bliver det spændende at se :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, stavefejlen er med vilje, håber jeg da, lige nu går det op for mig, at jeg ikke fik spurgt :-)
      Jeg håber også at jeg glemmer nervøsiteten, men jeg har på fornemmelsen at nogle af dem vil synes det er tidsspilde at lytte til mig, og jeg er god til at aflæse kropssprog. Så måske skal jeg slet ikke kigge på de læger :-)

      Slet
  3. PS. Har set kreationen i linket ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg ville have skrevet det, men så tænkte jeg at billedet ikke yder det retfærdighed og slet ikke baggrunden for kreationen :-)

      Slet
  4. Her har vi den flotteste blå himmel og sol, det er koldt, men flot at se ud på.. :-)

    Nej læger er ikke som sygeplejersker, men de er jo stadig kollegaer og mennesker, jeg håber og tror de tager rigtig godt imod dit oplæg. :-)

    Spændende med udstilling i weekenden, det vil jeg lige have i baghovedet, hvis der skulle dukke et par fritimer op i løbet af dagene. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, vi har også haft høj sol og blå himmel noget af formiddagen :-) Jeg håber også at jeg kan abstrahere fra dem, der altid er lidt i opposition, for alle de andre plejer at være imødekommende :-)

      Slet
  5. Det kan godt være at vi ikke er helt som jer, men vi er altså flinke nok alligevel ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Laura, jeg ved I er flinke, så det vil jeg holde fast i :-)

      Slet
  6. Kære Lene, du er bare det mest fantastiske menneske og det skal du lige vide denne mandag eftermiddag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Liselotte, det er skønt at få at vide på en mandag eftermiddag :-)

      Slet
  7. Tak i lige måde, jeg håber din mandag har gjort dig godt. Min mandag har været fyldt med glæde, siden jeg slog øjnene op. Rigtig god fornøjelse med ferniseringen og udstillingen, når du når frem til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ilse, din dag lyder dejlig, min har også været god :-)

      Slet
  8. Lene, husk at kvantitative folk også lærer af kvalitative fortællinger. Som regel kan man godt se sine egne kvantitative gennemsnitstal eller outliers i de kvalitative fortællinger, der jo har mere kød og blod på end de tørre tal. Jeg er sikker på, at de tager godt imod. Du udviser bare den ro og venlige imødekommenhed, som du altid gør, så bliver stemningen også derefter :)
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, tak, jeg ved det godt, der er bare visse lærde folk, som kan se på en, som om man ikke er rigtig klog. Jeg kigger bare den anden vej og lægger mærke til alle de andre :-)

      Slet
  9. Det lyder som en spændende udstilling.

    Og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at det er sjovt med stillingsbetegnelser. Dengang jeg blev uddannet hed det stadig håndarbejdslærer, men nye betegnelser var på vej. Der blev diskuteret og talt om det ene og det andet navn.
    Jeg ville være håndarbejdslærer, så det står der på mit eksamensbevis. Men fordi damen på kontoret insisterede og det måske ikke i fremtiden ville være rentabelt, står der også tekstilformidler :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, hvor er det sjovt at du også har fået titlen med, og jeg glæder mig rigtig meget til at se udstillingen :-)

      Slet
  10. Du viser nogle smukke himmelbilleder - hvad enten de er lyse, mørke eller med fugle.
    Jeg håber, det gik godt (har ikke fået læst frem) over for lægerne - de er jo også bare mennesker :-)
    God tur til Hovedstaden - er det fredag, der er fernisering? Udstillingen kunne måske være et godt bud på en weekendbegivenhed til min tomme kalender ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, ja det er fredag ferniseringen er, og det er så der, at jeg skal se udstillingen, jeg glæder mig :-)

      Slet