onsdag, februar 01, 2017

Fodarbejde

= bevægelse af benene; hårdt arbejde i følge sproget.dk

Det har været hårdt arbejde på arbejde i dag, fordi min fod har drillet. Jeg sku lige løbe gennem kartoffelhuset ud til en ekstra fryser og overså, at en truck har altså to truckgafler foran sig. Av sagde jeg, da jeg vrikkede om på foden, men trods ømhed kunne jeg sagtens gå videre, og landmanden og jeg fik plads til krondyret i fryseren, og alt var godt.

Der var dog stadig en snert af ømhed, så jeg tænkte, at nu måtte jeg hellere få den lille nys indkøbte massagebold til fodsål indviet. Det var ikke behageligt, men min fys. sagde jo, at min fod generelt var helt spændt op, så det ville være godt for foden. Det skal gøre ondt, før det gør godt, tænkte den kloge sygeplejerske (ha). Så fik jeg for alvor ondt i foden, jeg kunne i den grad mærke, at foden består af mange små muskler, for hver og en forsøgte at trække sig sammen og gøre sig spændt og hård på en gang. Til sidst måtte jeg tage smertestillende og gå i seng i håb om at sove mig fra det (ha). 4½ time blev det til, og så havde foden det bedre, stadig øm, men ikke i en sammentrukket tilstand. Klog sygeplejerske tog derfor på arbejde, hvor det ret hurtigt viste sig, at jeg formentlig har fået en lille forstuvning af nogle af de mange led i foden. Det var i hvert fald tydeligt, at gang ikke gjorde noget godt for foden. Og hvem blev nødt til at gå en del i dag?

Nu slapper jeg af, inden jeg er nødt til at tage til kor, for det er min tur til at komme med te. Det bliver kun en kort omgang for mit vedkommende, for jeg SKAL på arbejde i morgen, så der skal hviles i aften. Vi har projektdag og heldigvis kan jeg så få lov til at sidde stille med foden, mens jeg sammen med mine to dejlige kolleger skal til det sjove.

Først transskriberede vi alle 11 interviews, dvs. at vi skrev ordret ned, hvad der blev sagt. Bagefter så vi på det skrevne, tog passager ud, hvor vi syntes, at det var noget af det meningsbærende i teksten. Herefter kondenserede vi disse enheder til en sætning, formuleret af os, men tro mod det sagte. Og nu skal vi til at se på alle disse sætninger, se om der er noget fælles over dem, om vi kan danne kategorier og undergrupper. Så vi får brug for gule post-it sedler i morgen. Der skal flyttes rundt på sedler og på tankerne i vores hjerne, og pludselig, forhåbentlig, har vi fået alle disse sætninger samlet til noget, der giver mening. Noget der kan besvare vores ønske om at vide, hvordan patienter med apopleksi oplever overgangen fra en hurtig indlæggelse (under 72 timer) til at være hjemme. Det bliver hårdt, men sjovt (tror jeg da)

Og så er det d. 1. februar i dag, min fars fødselsdag. Og jeg smiler, når jeg ser billedet og husker, hvor meget vi grinte den dag for et år siden. Jeg siger, at jeg ikke savner, det gør jeg heller ikke, for det var godt, at min far fik fred. Jeg græder dog lidt lige nu ved synet af billedet og af glæde over, at den skønne mand blev min far. Mens min far levede og efter vores mor døde, skrev vi fem søskende utroligt meget sammen på mails. Nu vil jeg sende dette billede til mine søskende og vide, at de hver især også vil mindes et dejligt menneske. Jeg håber, at du har mennesker i dit liv, som har betydet noget godt for dig. God aften til dig på denne første dag i den sidste vintermåned.

DSC_0548

18 kommentarer:

  1. Husk vandrestøvler næste gang du skal gennem kartoffelhuset! Håber det går over hurtigt, bøvlet i foden.
    Jeg forstår meget godt du sender en lille tåre i din fars retning, når du mindes hans sidste fødselsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, ja det må jeg vist til :-)
      Ja det er lidt vemodigt.

      Slet
  2. Det kan så hurtigt gå galt - jeg har stadig 'slipsmerter' efter mit fald ned ad trappen. Heldigvis er det normalt kun, når jeg skal op og stå fra siddende stilling, at det gør ondt. Håber du kan komme til at hvile din fod, når det føles nødvendigt.
    Gode minder er dejlige at have og tage frem efter behov.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er utroligt, at det kan blive ved med at gøre ondt, men det var da også et grimt fald.Kom du nogen sinde til lægen?
      Gode minder er skønne at have

      Slet
  3. Det var uheldigt, du slog din fod. Synd for dig. Du ved sikkert, at hvis en del af kroppen har fået et slag, så skal der hvile og aflastning til i begyndelsen. (begyndelsen er måske et par dage - afhængig af skadens omfang) Og kuldeomslag i et kvarter af gangen. Når nu du absolut skal afsted, så ville jeg lægge et elastisk bind omkring foden, i den tid du skal gå. Jeg håber, du klarer de ting, du skal og at din fod heler godt.
    Sikke dejlige minder du og dine søstre kan dele om jeres far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, uheldigt, men hvis man behandler det korrekt, som du beskriver og ikke som jeg gjorde, så går det heldigvis hurtigt over.

      Slet
  4. Stort tillykke med din far i går; og sikke et skønt billede! Jeg synes du så fint har beskrevet det hvordan det føles omkring at han ikke mere er. Hvor er det dejligt, at du føler, du havde den helt rigtig far! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Skøreliv. Jeg føler mig meget heldige med mine forældre.

      Slet
  5. Et skønt og glad billede af din far. Selvfølgelig bliver man vemodig, men det er et godt billede at mindes ham ved, synes jeg.
    Jeg håber, din fod hurtigt får det bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Conny, foden er i bedring. Og jeg holder meget af det billede, fordi han var sådan i hopla den dag.

      Slet
  6. Øv! God bedring - prøv nu at skåne dig selv lidt. #løftetpegefinger. De der gafler kan være lumske. Som halvstor pige ødelagde jeg (alt for) mange gummistøvler, fordi jeg åbenbart ikke kunne finde ud af at løfte fødderne, når jeg skule forbi frontlæsseren på den parkerede traktor. Hyggeligt billede. Hvor var det godt, du huskede at tage det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, fruen i midten og jeg forholder mig i ro.
      Vi tog så mange billeder den dag og film, fordi vores far grinte og havde en skøn dag.

      Slet
  7. Lene - du skal se dig for ;) godt du har styr på det og ved, hvordan du klarer dig på sygehuset i dag.

    Dejligt billede af din far - og historien er hjertelig - især for mig, som ikke havde et tæt forhold til min mor. Min mand er min faste klippe og ham jeg taler med og ham jeg elsker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, vel skal jeg det, det er jo altid når man vil være hurtig, at det går galt.
      Hvor er det dejligt at læse om dig og din mands forhold. Det er tydeligt at I er hinandens støtter.

      Slet
  8. Håber foden har det bedre - på med noget is - når den bliver træt. Det lyder som en spændende proces med jeres interviews. Jeg synes godt om måden som du har dine forældre med i dit liv, de har tydeligvis sat gode spor hos dig og dine søskende. KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette, foden har det meget bedre efter ro, elevation og forbinding.
      Mine forældre har sat dybe spor i os.

      Slet
    2. Hvad er det for en massagebold du har til dine fødder - det tror jeg godt min fødder kunne bruge KH Anette

      Slet
    3. Anette, jeg har købt den i Matas :-)

      Slet