lørdag, september 22, 2018

Nørrebro - Vildmosen

For ti år siden købte jeg kort over København. Datteren, som netop var flyttet til Nørrebro, blev træt af hele tiden at have sin mor på sms eller i røret. Derfor tjekkede jeg kortet, hver gang de rapporterede om skyderier på Nørrebro.

Denne gang havde jeg ikke fulgt med på kortet, og det havde nok heller hjulpet, for kan man forudsige, hvor dumme mennesker begynder at skyde? I aftes fik vi pr. telefon lov til at være med på sidelinjen. Datteren ringede til os, inden det overhovedet var nået ud i nyhedsmedierne. Derfor vidste vi, at hun havde første parket fra sin altan til en voldsom oplevelse med flere ramt af skud og massiv opbud af politi.

Underligt at jeg faktisk er mere rolig nu end for ti år siden, selv om det netop bliver mere og mere uforudsigelig. I går aftes var jo midt blandt mennesker på vej i byen, midt i det pulserende aftenweekendliv.

Dexter har endnu ikke lært at adlyde mig, men Ayla lægger sig pænt, når jeg siger dæk :-)

Så er der mere rolig på gården trods blæst og regn. Det er weekend og jeg har hængepartier herhjemme og i sommerhuset, der skal gøres. Samtidig med er jeg træt efter den lange vagt torsdag og gårsdagens dagvagt. Jeg fik lov til at få gået meget med tre kald til trombolyse og et møde udenfor sygehuset. Der var heldigvis roligt på afdelingen torsdag aften, så jeg fik lov til at eliminere hængepartier. Men med dem ude af billedet popper der nu nye hængepartier op, som jeg havde udskudt. For at få dem lagt på en hylde, hvor de kan hentes frem i næste uge, har jeg været nødt til at logge på min arbejdsplatform og få sendt mails og oprette opgaver i min kalender.



De to næste uger er jeg nærmest ikke på afdelingen. Vi skal have alle tværfaglige kolleger i sygeplejen og terapeutgruppen gennem et kompetenceløft angående Lejring i Neutralstilling (LiN) Jeg er kursusleder og satser på, at jeg kan arbejde med hængepartier undervejs i undervisningen.

blomstrende rhododendronbusk i september

Mens jeg skriver her, kommer jeg i tanke om en opgave, som skal gøres i dag. Den må jeg heller få klaret. Vi holder altid en kombination af social hyggeaften og kompetenceaften, når nogen har været ude i verdenen (alt udenfor vores afsnit) og har fået nyt med hjem. Den skal jeg have gjort reklame for på vores lukkede facebookside. Siden er ellers fyldt med skønne billeder af mine dejlige kolleger, som havde en skøn dag sammen. Temaet var OL, så de var delt op i seks lande, blev klædt ud undervejs og havde også flere discipliner, de skulle gennemføre ved de forskellige pit-stops. Og modsat studentertiden var alle hjemme igen inden midnat og ingen tømmermænd næste dag. Mange skulle jo på arbejde, så de var trætte, men glade.

Aftenhygge
Må du også have glæde i dit liv og god weekend til dig.

6 kommentarer:

  1. Vores yngste søn har boet i København, så nu kan jeg endelig finde rundt, tage metro, bus og tog. Jeg bliver urolig, når jeg hører om de uhyggelige skyderier, men især højresvingsulykker med cyklister, gør mig bange. Søn, svigerdatter og barnebarn færdes kun på cykel, men min søn er flink til at give besked om, hvor de er, hvis der sker noget.
    Fortsat god tiltrængt weekend til dig, håber du også får hvilet benene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der mangler, at sønnen har boet 18 år i København, man skulle måske læse lidt korrektur, inder der trykkes på udgiv.

      Slet
    2. Marianne, det er godt de tænker på dig, når der sker ting og sager i København. Og jeg genkender bekymringen. Og tak ☺️

      Slet
    3. og det der korrekturlæsning når jeg sjældent inden jeg får trykket på knappen :-)

      Slet
  2. Uha, det må ikke være rart for datteren og svigersønnen at have første parket til de skyderier. Jeg synes, man står helt magtesløs over for de bander. Og bliver måske bare nødt til at leve sit liv som altid for ikke at bukke under for frygten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, man bliver nødt til at leve sit liv og så håbe på at opmærksomhed og politiets indsats gør en forskel. Det blev jo bedre for ti år siden, nu er den så galt igen.

      Slet