søndag, maj 28, 2017

Man bruger ikke de samme muskler som havemand og sygeplejerske

Jeg siger det bare, så ved I det. Når nu vi ikke kunne være sammen med sønnen, så kunne vi være flittige i haven. Landmanden fik slået græs overalt og fik også tid til at træne Ayla lidt. Hun er endnu så lille, så det skal doseres i små doser. Men lige nu træner de at spore. Hvalpe går med næsen i jorden hele tiden, så det er den rette tid at træne det. I vores lille skov lægges spor ud med sporsko og sættes spor med små dråber af dyreblod fra den buk, der blev skudt i sidste uge. Ved enden af sporet lægges et dyreskind og ovenpå en godbid. Så sættes Ayla på sporet og hun er dygtig. Så det lover godt.

DSC_3991

Jeg gik derimod i krig med ukrudt, først var det gårdspladsen og det er mange buk, man gør. Indimellem satte jeg mig på hug, når der var meget, der skulle fjernes.

DSC_3995

Bagefter var det bedet ud mod vejen. Efter vi fjernede pilehækken, er der fri groplads for brændenælder, skvalderkål, kvikgræs, græs, rød tvetand og andre ubestemmelige ukrudtsarter. Greben kom frem, men der blev også brugt godt med muskelkraft. Især mine lårmuskler og musklerne bag på underbenet har været i brug, ligesom overarmsmusklerne (de sidste bruger jeg også som sygeplejerske, men ikke med samme kraft). På biledet nedenfor var alt det bare jord dækket af skvalderkål, rød tvetand og brændenælder, før jeg gik amok. Der mangler stadig en del, men det skal nok komme væk.

DSC_4008

DSC_4007

Det var varmt, meget varmt, men det ved I jo, for mon ikke det var sådan overalt i Danmark i går? Så jeg holdt pauser indenfor med masser af væskeindtag, og alligevel fik jeg det dårligt med hovedpine og utilpashed, så pauserne blev længere. Da der kom skygge mellem æbletræet og moreltræet og da vi stadig ikke har fået taget os sammen til at købe en parasol, blev det der, pauserne blev holdt om eftermiddagen. Og det hjalp sammen med paracetamol. Varmen var tung indenfor og udenfor, så der i skyggen svalede det. Jeg er bare ikke særlig god til temperaturer over 22 grader.

DSC_4004DSC_4005

Over aften gik landmanden og jeg en tur ned til søen, inden makkerparret skulle træne. Vi har fået udvidet søen og fået udjævnet jorden på den ene side og sået græs. Nu mangler vi at få udtyndet i de mange piletræer, der har slået rod ved kanten af søen. Der er et liv uden lige i søen, masser af haletudser, og på øen midt i søen holder vildænder til.

P1050488P1050490P1050491

Alt det fysiske arbejde gjorde mig træt, så klokken 21 måtte jeg kapitulere, jeg var stanghamrende træt. Det betød så også, at da Ayla peb i morges klokken seks for at få mad og komme ud, så var jeg ikke træt mere. Det var Ayla heller ikke, så da jeg lukkede døren fra køkken til bryggerset, men lod døren udtil stå åben, så hyggede hun sig med at dissekere en trækurv med forårsblomster. De var nu udtjente, jeg havde bare ikke tage mig sammen til at få løgene derfra sat i jorden. Det er så hermed gjort.

P1050493

Jeg har hygget mig med at dække søndagsmorgenbord, bage bananpandekager, anrette A38 i små glas med mysli og blåbær på bedste cafevis og lune grovboller i ovnen. Alt sammen er fortæret nu, landmanden slapper af med facebook og en kop te, jeg slapper af med bloggen og en kop te. Alt er som det skal være. Ha en god søndag.

14 kommentarer:

  1. Hvilken arbejdsiver din lørdag var fyldt op med, bare jeg havde haft den samme. Var lidt overtræt i går, dog nød jeg varmen, da det er dage som disse jeg har det allerbedst, ingen smerter overhovedet. Så har gigten det godt. Uanset hvor jeg var fulgte vanddunken mig, om det var på travetur, handle etc. Huskede at få skrevet på vandflasken da jeg var i Bilka, skulle jo nødig betale for vandet fra min vandhane :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, dejligt at gigten ter sig godt i varmen og væske må der til :-)

      Slet
  2. Vi opgav alting i varmen - her er det heller ikke nemt, når varmen bliver for vedholdende. Men nu er jeg ved at være klar til en tur i haven.
    Jeg er imponeret over hvor meget du nåede i varmen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, det forstår jeg godt I gjorde. Jeg arbejdede delvist i skygge, det hjalp :-)

      Slet
  3. Respekt for din store indsats i den varme. Jeg dur heller ikke til varme; lå syg lørdag eftermiddag😡
    Havearbejde aktiverer i hvert fald andre muskler end strikkearbejde! 😉
    Men man kommer vel i form... mange små intervaller giver også resultater og stor tilfredsstillelse, når man kan begynde med at om- og beplante... og ikke kun grave ukrudt. Jeg glæder mig til at komme videre nu😇

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne, og det var da irriterende, at du sådan skulle være syg. Håber du har det bedre :-)

      Slet
  4. Tillykke med din søns fødselsdag. Dit forrige indlæg var smukt og rørende i tekst og billeder.
    Jeg er imponeret over alt det, du fik gjort i varmen. Og så var det spændende at læse, hvordan Ayla trænes i at spore. Vil din landmand ikke altid kunne træne en hvalp op (af jagt-racen?) Eller kan nogle hvalpe mangle forudsætningerne? Jeg mener stadig jagthunde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Betty. Vi har haft hunde, hvor deres psyke har gjort, at de var sværere at træne op til virkelig gode jagthunde, men de var dejlige familiehunde :-)

      Slet
  5. Årh, tænk at have sin helt egen sø ...
    I har det da vist gevaldig varmt i Danmark? Uh, jeg håber virkelig min havepasser sørger for at få vandet, men han har lovet at være ekstra opmærksom hvis det bliver varmt og uden regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, i dag har der været omkring atten grader og lidt regn. Det passede mig bedre :-)

      Slet
  6. I bor et smukt sted.
    Kan du ikke køre plæneklipperen ind i bedet? Det har jeg tidligere gjort med stort held.Og det bliver man ikke helt så svedig af ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det har jeg også overvejet, men der står tre aflæggere fra mine forældres have af Dronningebusken, og de er druknet i træer, rododendronbuske og ukrudt, så nu skal de fri.

      Slet
  7. Tillykke med sønnens 3. runde dag.
    Uhhhh det ligner hårdt arbejde i varmen med alt det krudt og ukrudt, jeg kan godt huske hvordan det var at have have.. :-)
    God uge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Inge. Og nogle gange kunne jeg godt bruge en lejlighed ;-)

      Slet