lørdag, maj 13, 2017

Elastikkens spændstighed

er måske ikke den bedste lige nu, elastikken er lidt for udstrakt hele tiden. Så jeg kigger på ting, der ikke behøver at ske nu, jeg kigger på ting, andre kan overtage og jeg lægger planer for de ting, jeg skal have lavet; vel og mærke realistiske planer. Det gælder både arbejdsmæssigt og privat.

Jeg er god til at slappe af og ikke lave noget. Den sætning vil min familie (mine børn og mine søskende) grine af, men det er jeg, bare ikke når de er her, for så går der en eller anden mekanisme i gang, så jeg hele tiden skal sørge for, at alle har det godt. Men når jeg er alene efter arbejde, som jeg er langt de fleste dage lige for tiden, så slapper jeg af med; ja jeg må indrømme at jeg griner lidt af mig selv, men TVCharlie har programmer, som ikke er særlig sindsoprivende og dermed får mig til at slappe af. Så først så jeg Alan Titchmarsh’ haveprogrammer, nu er det Bjerglægen. Jeg griner forundret over en praktiserende læge, som både passer sin praksis, kører rundt i alperne på lægebesøg og samtidig lige håndterer at diagnosticere alle sine patienter på sygehuset med de mest specielle diagnoser, han kan sågar også operere. Sikke en alsidighed. Pyt, det er ren og skær afslapning og ser jeg ikke et afsnit, så går jeg ikke glip af noget.

Jeg har påtaget mig en opgave privat, som i den grad udfordrer mig, men jeg kaster ikke håndklædet i ringen, i stedet forsøger jeg at holde fast i, at det, der udfordrer min hjerne, er godt. Jeg skal blot ikke lade det gå ud over søvn og motion. Morgenen er startet langsomt; efter te var brygget og Ayla og landmand var gået ud, lagde jeg mig på sofaen, fandt you tube videoer med smagsprøver på Kristen Meditation frem og brugte tyve minutter på vejrtrækning og afslapning.

P1050454

Nu sidder jeg her med min morgenmad og blogskrivning, og jeg som aldrig hører musik som baggrundsbelægning, har nu fundet gregoriansk munkemusik frem. Det minder mig om mine to retræter hos Charlotte. Charlotte brugte ofte netop gregoriansk musik som underlægningsmusik til spisestunderne. For det var typisk der, det føltes sværest at være i stilheden sammen med fremmede mennesker, fordi man blev meget bevidst om lydene i forbindelse med spisning. Jeg længes efter at komme på en retræte i stilhed igen, det er livgivende, hårdt og skønt på samme tid.

P1050453

I hverdagen har stilheden trange kår, for selv om jeg f.eks i de her dage ikke taler særligt meget med nogen, så er jeg sjældent til stede i stilheden. Jeg er alene det meste af tiden fra syv morgen til ti aften, men jeg spiser, mens jeg skriver indlæg eller læser blogge, jeg ser serier, når jeg ikke arbejder ved computeren; jeg surfer på nettet, jeg laver mad, mens mine tanker drøner rundt med motorvejshastighed.

Det gør godt at starte dagen på denne måde, kan jeg mærke. Jeg er klar til endnu en arbejdsdag ved computeren. I dag skal den dog krydres med bevægelse, har jeg bestemt. Elastikken har brug for bevægelighed og afslapning. I tirsdags måtte jeg holde fri for at lavet regnskab færdig og komme til fys. Nu snupper jeg en hjemmearbejdsdag og får programmet og power points gjort færdig til vores årlige brush up dage for al personale.

P1050452

Alle kommer af sted, tre enslydende dage sikrer, at alle får opdateret deres viden på udvalgte områder. Alle hjælper med fra morgenstunden med at dosere medicin, give sondemad eller at hjælpe patienter med at blive vasket, og klokken halv ni går kursusdeltagerne så fra til 6½ times inspiration og undervisning. Det fungerer rigtig godt og har været en fast tradition, siden vi blev et selvstændigt sengeafsnit. Det giver plads til gode snakke og diskussioner om sygeplejen på vores afsnit. I og med alle kommer af sted, kan vi godt leve med, at de timer skal afspadseres på et senere tidspunkt, og dermed er vi færre på arbejde der.

P1050452

Og jeg lever også med, at 2017 så heller ikke blev året, hvor rododendronbuskene udenfor blev beskåret. Lige for tiden er det hvidt uden for mit stuevindue. Det tager lyset til stuen, men det ser flot ud. Må du få en lørdag med plads til vejrtrækning, lys, nærvær og samvær.

14 kommentarer:

  1. Super-skønt indlæg, Lene! Jeg kender det meste af det (dog ikke sygeplejedelen, selvfølgelig!) - god lørdag til dig også! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Maude, det var godt at høre :-)

      Slet
  2. Endnu et indlæg med stof til eftertanke, pas nu på den elastik. Hvorfor skal vi på det nærmeste undskylde, når vi ser noget let fordøjeligt for at slappe af? Jeg nyder serier, hvor det ikke gør noget, at man mister et afsnit. Fortsat god lørdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marianne, ja selv når vi slapper af, skal det være med kvalitet (hvad det så end er) :-)

      Slet
  3. Alan Titchmarsh er nærmest en guru i England inden for haveviden ... han har desværre undgået min opmærksomhed på Charlie, så det må jeg lige have tjekket ...
    At 'lave noget' er ikke nødvendigvis det samme som at 'udrette noget', men nu forstår jeg bedre hvorfor du undrede dig, da jeg hævdede, at jeg aldrig laver ingenting. Sådan er det også (i min terminologi), men det sker forholdsvis tit, at jeg ikke udretter noget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, min svigersøn kunne også fortælle om Ats bøger og programmer. Den her serie, som kører i gentagelse lige nu, handler om at anlægge haver for nogen, der har det svært eller har gjort meget for andre. Det er virkelig godt, også fordi det ikke bare handler om haver, men også om mennesker, og så elsker jeg konceptet med at andre kommer og forvandler ens have til drømmehaven :-). Jeg har også set andre programmer af ham, hvor haven og tips til haven er i fokus og dem gider jeg ikke se ;-)

      Slet
  4. Hvis elastik er spændt for længe, så går elasticiteten efterhånden fløjten. Så du må hellere slække lidt på spændingen.
    Får du motioneret hver dag? Jeg har de bedste intentioner, men det går ikke helt som håbet i virkeligheden. Det diskuterer jeg en del med mig selv om ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg forsøger at slække spændingen, men det er som om jeg har sat lidt rigeligt med både i søen, og nu skal de altså hjem eller omdirigeres :-)
      Nej, jeg får ikke motioneret hver dag og det er dumt, for det er netop det, som hjælper mig i hverdagen.

      Slet
  5. Sikke en god start på din lørdag morgen. Håber resten af din dag også blev godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, den blev god og måske skulle jeg forsøge at gøre det samme i dag :-)

      Slet
  6. Bare jeg kunne huske motionen hver dag, søvnen, skal jeg nok få husket.
    Denne elastik du omtaler, den kan også blive spændt ud med forkerte valg, derfor er det vigtigt at tilvælge det der fungere, og få kasseret det der unødvendigt.
    For mig vil den gregoriansk munkemusik forvirre, der er nemlig en tekst, den anspore mig til at fokusere kan jeg mærke. Prøver det af her under kommentaren til dig. Derfor vælger jeg Zen musik i stedet for, her er der forskelligheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyden, jeg får heller ikke motioneret hver dag, og det er dumt. Søvnen forsøger jeg at prioritere, indimellem driller den dog mig.
      Jeg kan ikke høre teksten, nyder bare sangen :-)

      Slet
  7. Dejligt indlæg Lene.. og for pokker hvor er dine rododendronbuske smukke lige nu. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, tak og jeg stornyder de buske :-)

      Slet