søndag, maj 14, 2017

Du har fået et sus fra din barndom

Sanglinjen fra Danser med Drenge poppede op i hovedet, da overskriften skulle findes. Den fortsætter med ”af at gøre det, der er forbudt” Og det var ikke det, der var på færde i går aftes. Jeg havde taget en hamburgerryg op af fryseren, forsøger at bruge de ting, jeg har i fryseren på de få dage, hvor jeg orker at lave mad. Alle de andre dage hopper jeg over, hvor gærdet er lavest med halvfabrikata eller retter, som delikatessen i en butik har lavet. Mens jeg overvejede menumulighederne med en hamburgerryg, poppede barndommens menu op, den blev tit lavet i juledagene eller nytårsaften, min ene søster har det stadig som nytårsdags aftensmad. Så sådan blev det, med kartoffelstiks varmet i ovnen og ananas fra dåse som pynt til hamburgerryggen, og det allerbedste, karrysovsen lavet med revet æble, løg, karry, fløde og suppen fra hamburgerryggen (der var altså også rigtige kartofler og grønne bønner til).

DSC_3949

Inden det blev tid til aftensmad for de to travle landmænd, nåede jeg ind til byen og fik købt en konfirmandgave til naboens datter. Ja ja de havde godt nok konfirmation dagen før, men tiden går altså alt for hurtigt, tænk at hun allerede skulle konfirmeres. Pitstop, hvor jeg fik skrevet kortet til gaven, blev holdt ved højmosen. Vejret i går artede sig bedre end lovet.

DSC_3938

Bagefter kombinerede jeg gaveaflevering med en gåtur. Åh, hvor gjorde det godt at få gået en tur. Det sker desværre alt for sjældent, jeg har hundredvis af undskyldninger.

DSC_3944

Gåturen blev udvidet, så jeg også fik afleveret madpakke til to landmænd og en hund, så de kunne fortsætte med at lægge kartofler.

DSC_3946

Søndagen er gået med noget og ingenting. Landmanden kører på duracel, så han bekæmper muldvarpe og slår græs. Jeg servicerer ham, arbejder ved computeren og indimellem er der vejr til terrassenydning for os begge samt Ayla.

DSC_3951

P1050459

Må resten af din søndag blive fyldt med muligheder for lige nøjagtig det, du trænger til. God søndag til dig.

13 kommentarer:

  1. Nostalgimad er ofte god mad. Og sommetider ikke, men den slags nostalgimad laver vi så bare ikke :-)
    Jeg laver også nostalgimad i aften: Gammeldags flæskesteg med masser af sprød svær. Tilbehør er - udover kartofler og den gode sovs - mormorsalat! Så bliver det ikke meget bedre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nostalgimad er sagen, og din lyder rigtig lækkert :-)

      Slet
  2. Det lyder godt, har aldrig fået hamberryg på den måde,,. Men det lyder som en rigtig god kombi.
    landmanden er heldig med dig til at servicere og lave kontor arbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, det smagte godt. Og han er heldig, det ved han også godt :)

      Slet
  3. Der er gang i den hos jer. Barndomsmad er tit på programmet hos mig. Jeg voksede op tæt på min mormors slagterforretning, så karbonader, mørbrad, frikadeller og den slags var ofte på menuen. Og kartofler.Grønsager fik vi ikke. Men det gør jeg nu da, selvom det kræver indlæring, når barndommens vaner skal ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er da for længe siden, at vi har fået frikadeller. Det må vi have, og grøntsager kan jeg ikke undvære i dag :-)

      Slet
  4. Uhmmmm... den ret havde jeg fuldstændig glemt.. Hvis jeg skulle lave den i dag, tror jeg det ville blive med en anden slags sovs over, og måske revet ost på toppen.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, sovsen er for mig det bedste, så den skal der ikke laves om på :-)

      Slet
  5. Mmm den ret minder mig om den ret min far lavede til mig da jeg var 10-12 år - her var det appelsinskiver istedet for ananas og et drys med timian og pommes frites og bønner blev lavet i samme fad og ingen sauce eller andet til men smør blev tilsat fader. Det er også godt. Desværre er ungerne ikke rigtig hoppet på den..
    Så det er også barndomsmad for mig. Og jeg er en anden generation end dig tør jeg godt sige uden at fornemme nogen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, det lyder lækkert og ja, selve sammensætningen fortæller også, at du er en anden generation end mig. Og med den alder, jeg har, så fornærmer du ikke nogen ;-)

      Slet
  6. Hanne, det er dejligt at vide, at jeg får en tanke, når du køber kartofler :-) Mormorsalat er lang tid siden at jeg har smagt.

    SvarSlet
  7. Mad fra 70´erne og 80´erne. Ananas med hønsesalat, eller toastbrød med skinke, ananas og ost, den der blev lavet i ovnen, altså før toastmaskinen kom i de fleste køkkener, du fik lige sendt mig tilbage i tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyden, de retter du fik, fik jeg så ikke, men ananas var åbenbart det store hit dengang :-)

      Slet