onsdag, maj 24, 2017

Øjeblikstanker

  • Landmanden parterer et rådyr i bryggerset, mens døren udtil står åben. Det er skønt, at det er nu den tid, vi har foran os.
  • Vores høns lægger æg i lange baner, så der tænkes i æggeretter. Gratin, frittata, kage til hele afdelingen (og der er stadig meget tilbage til en landmand og hans frue, der skal vist fryses lidt ned)Kender du til gode retter med æg?
  • Søndagens vagt startede roligt, der var nok at se til, men ikke på den vildt pressede måde. Min kollega, som jeg havde trombolysevagtene sammen med, sagde godt nok bagefter, at hun ikke ville være sammen med mig mere, for vi sluttede dagvagten af med en situation, hvor der både blev givet trombolyse, studiemedicin og kørt til Aarhus for at få trombektomibehandling. Og jeg satte mig i ambulancen 14.50 for at stå for medicinen undervejs, og jeg satte mig ind i taxaen med kuffert med medicin og to pumper 16.00 for at blive kørt tilbage til Aalborg. Vi kan ikke køre med ambulancen tilbage, for de kan blive kaldt til udrykning undervejs, og så dur det ikke, at de først skal have fundet et sted og sætte os af. Det gav lige 2½ times overarbejde, så det var en træt sygeplejerske, der trillede ind på gårdspladsen efter aften. Men nu har jeg prøvet det, og det var godt at mærke på egen krop, hvordan adrenalinen pumpede rundt, for at vi skulle gøre det hele så hurtigt som muligt..
  • I morgen er fridag, og weekenden med. Jeg krydser fingre for, at der ingen sygemeldinger kommer til weekenden på fredag, hvor jeg er ansvarshavende, for med et karneval i byen og mange unge kolleger, så ved jeg af erfaring, at det ikke er til at finde en erstatning. Og selv om jeg på papiret har haft en del fridage (ikke flere end vanligt, jeg er jo på 30 timer) så har de været fyldt med arbejde, privat og arbejdsmæssigt, det kan mine kolleger bare ikke se. Så de tænker måske, at nu må den gamle kone godt tage sin del af slæbet.
  • Måske husker du landmandskonens forudsigelse? Den om at landmanden forkælede sin hund, og vi snart havde den i alle møblerne? Søndag morgen lukkede jeg mig stille ud af døren efter at have fodret hunden af og kørte på arbejde. Jeg havde også lukket døren til soveværelset, fordi jeg syntes landmanden trængte til ro. Da landmanden vågnede en time senere og trådte ud i gangen, mødte der ham et træls syn. Der var tisset og lavet i gangen, alt tøj fra badeværelset var blevet smidt forskellige steder i huset, klemmerne i klemmekurven var gode at tygge i, og Ayla havde rigtig udnyttet, at en vis person (ikke landmanden, desværre) havde glemt at låse døren fra bryggers til gang, så den havde hun fået åbnet. Hun havde rigtig haft tid til at undersøge nye møbler, og derfor mødte der mig dette syn en midnat, da jeg var oppe på toilettet og lige ville se, om landmanden var faldet i søvn i sin gode stol.

P1050466

Ayla syntes åbenbart ikke, at hundekurven i stuen var så god mere! Så nu sætter vi hårdt ind med opdragelse. Jeg vil ikke have dyr i møblerne, basta.Og slet ikke landhund, som kommer alle mulige steder, og som om nogle måneder fylder betydeligt mere end på billedet.

God aften til dig.

15 kommentarer:

  1. Ups, det var en værre redelighed. Dygtige Ayla, der kan åbne døre. Hunde vil gerne have det behageligt og så tæt på sine mennesker som muligt. Det er noget af en opgave at opdrage en hvalp, men I skal nok klare det.
    Det var da også noget af en opgave at ledsage en pt. til Aarhus lige pludseligt. Er det fordi, der ikke kan foretages trombektomi i Aalborg?
    Det lyder hyggeligt med stor ægproduktion. Og godt at få kød i fryseren. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg er heller ikke i tvivl om at vi nok skal finde ud af det :-)
      Trombektomi kan udføres tre steder i Danmark, der er vel 7-8 neuroradiologer, der kan udføre det komplicerede indgrab, men det er meningen, at vi også skal kunne gøre det i Aalborg i løbet af de næste par år.

      Slet
  2. Jeg giver dig ret, ingen hunde i møblerne. Men jeg kan ikke lade være med at more mig. Jeg tænker tilbage på vores den første hund. Når vi kom hjem, kunne du mærke på sofaen, at den var varm, og den var ikke hvalp.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykke, hundene må hjertens gerne være i stuen,når de er rene, men ikke i møblerne :-)

      Slet
  3. Sikke en oplevelse med hastetur til Aarhus. Spændende og hektisk, lyder det til.
    Og tsk tsk til Ayla, altså! Hunde hører heller ikke til i møblerne her hjemme. Han sniger sig til det indimellem men får så klar besked. Og mon ikke Ayla nok skal lære det ... det er vel ofte en hvalpeting. Den med klemmerne er lidt sjov ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. KS, vi ved at vi kan komme til at køre til Aarhus, for det er en del af behandlingstilbudet, men jeg havde bare ikke prøvet det før. Og det går hurtigt, fordi det er hyperakut, det skal ske.
      ayla udnyttede jo bare chancen, og så må vi jo lære hende, hvor hun ikek skal være :-)

      Slet
  4. Håber du får dine velfortjente fridage. Jeg må altså smile over den kære hundehvalp, den skal nok lære det, men der er da ensomt i det bryggers.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, tak, jeg nyder lige nu den første. Og vores hund er jo langt mere sammen med mennesker end byhunde, der er alene hjemme hele dagen, mens familien er væk, så den kannok holde til lidt alenetid :-)

      Slet
  5. Jeg synes, at en hund skal være en del af familien, men det ved du jo godt :) måske derfor, jeg ikke har tænkt mig at skulle have flere hunde? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, som du skriver det, lyder det som om jeg ikke mener det? Jeg mener i høj grad at en hund skal være en del af familien, vores hund er meget mere sammen med mennesker end de fleste byhunde, som jeg også skriver til Marianne ovenfor. Jeg vil bare ikke have den i møblerne. Havde jeg haft en kat, havde det været samme regler, og derfor har jeg ingen kat, for jeg tror ikke, jeg kan lære den det ;-)
      Der er forskel på en landhund og en byhund, landhunden løber frit udenfor hele dagen og kommer dermed mange beskidte steder. Det erfarede jeg med den første hund, som måtte være inde hele tiden, nu kommer Ayla typisk ind om aftenen, når landmanden holder fyraften og har været i bad, så har det værste jord forladt Aylas pels ;-)

      Slet
  6. Lene - skønne hund -held og lykke med processen. Til dine æg Jeg kan foreslå porretærte , broccolitærte bananpandekager, hjemmelavet is - god fornøjelse KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette. Pandekager står højt på min liste, det skal vist bages i weekenden, og måske skulle jeg prøve den sunde variant med bananer og havregryn :-)

      Slet
  7. Jeg laver tit banan-æggestand, kan det vel kaldes.
    En banan til to æg er forholdet, det blendes sammen og så kan der tilsættes kokosmel, lidt nescafepulver, lidt vanille eller lidt frosne blåbær til at variere.
    8 bananer og 16 æg fylder en bradepande, ind i ovnen ved 225 grader til den er brun i overfladen, så har jeg morgenmad til en uges tid...og får brugt nogle æg ��
    Hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, det lyder lækkert. Det skal prøves. Kan du godt blive mæt af det?

      Slet
    2. Ja, jeg spiser ikke andet til morgenmad, og det holder mig gående til frokost ��

      Slet