onsdag, januar 17, 2018

At stimulere sin hjerne

Egentlig burde jeg gå i seng, men jeg var nødt til at se anden del om blodprop i hjernen i Sundhedsmagasinet, denne gang om genoptræning. Udsendelsen bekræftede, at det at holde sig i god form, det at have en vilje og det at få mulighederne for genoptræning er en god cocktail. Jeg synes begge udsendelserne giver et godt billede af, hvor behandling og genoptræning efter en blodprop/blødning i hjernen er i dag. I de 18 år jeg har arbejdet med mennesker med blodpropper/blødning i hjernen, er det gået frem med stormskridt. Jeg syntes, det var store ting, da jeg startede i 2000, at man arbejdede tværfagligt med koncepter, der dels sikrede et normalt bevægemønster, dels forsøgte at stimulere den lammede side. Nu har man en behandling, både medicinsk og kirurgisk, hvis altså patienterne kommer i tide og patienterne ikke har nogle sygdomme eller lidelser, der gør, at man ikke kan give medicinen. Jeg håber, vi i de kommende år ser endnu flere landvindinger.

En landvinding for mig personligt er, at det koncept jeg udtænkte før jul for at komme i gang med at synge igen, bestod sin første test i dag. Om det var alle de smukke ord og gaver eller hvidvinen til den lækker mad til min reception skal jeg lade være usagt. Faktum er, at jeg vågnede 2.45 i nat og faldt aldrig i søvn igen. På vej hjem fra arbejde i dag overvejede jeg at hoppe over sang i aften, fordi jeg var stanghamrende træt, men jeg holdt fast i, at jeg havde en køreaftale med et andet kormedlem. Og jeg kom af sted og nu er jeg så helt oppe at køre efter skønne sange, at det er godt, at jeg har fri i morgen. For jeg falder ikke i søvn lige med det samme.

Jeg har fået mange forskellige bøger i gave, som jeg glæder mig til at dykke ned i, og næste uge begynder mit andet projekt med det formål at få andre hobbyer end sygepleje ind i mit liv. Jeg glæder mig til litteraturkredsen og til at få lov til at diskutere bøger sammen med andre.

Et billede fra arkivet til at minde mig om, at jeg også skal på stilhedsretræte i år. Jeg glæder mig!

9 kommentarer:

  1. Herligt, at du er i gang i gen. Min onsdag blev også tilbragt i kor, - vi øver Bach´s H-moll messe. Og så var det jo dejligt, at håndboldherrerne sørgede for at ondulere Spanien, mens jeg sang ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, onsdag er vist en typisk kordag :-) det lyder ambitiøst og svært med Bach.

      Slet
  2. Stærkt at du overholder de aftaler, du har med dig selv, kan godt forestille mig, at korsang er godt og livsbekræftende.
    Jeg synes de to udsendelser, var meget oplysende og interessante, jeg/vi forstod vigtigheden af at handle hurtig som pårørende. Det var dejligt at se, hvor godt patienten fik det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, jeg bliver så fyldt med energi, det er så knap så godt, når man skal direkte hjem i seng :-)
      Hvor er det godt at I har set udsendelserne. og ja det var virkelig dejligt at se ham have det så godt.

      Slet
  3. Imponerende at du kom til kor efter sådan en nat. Men gode aftaler med andre mennesker kan hjælpe en til at komme af sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det gjorde godt at komme af sted :-)

      Slet
  4. Min erfaring er også, at det er godt at have lavet aftaler med andre - man er en del mindre tilbøjelig til at aflyse, når man ved, man ulejliger nogen på den ene eller den anden måde ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det satsede jeg også på :-)

      Slet
  5. Det er så dejligt at give plads til andet end arbejde. Det er en kvalitet der er meget vigtig.
    Min søn gik ned med stress ultimo nov. 17. Arbejdet har fundet en stresscoast til ham, hvor han stadig går. Et af de første punkter der blev sat op var vigtigheden af der var andet end arbejde, der er brug for pladsen til familie/venner/bekendte og fritidsinteresser, ingen af disse må forsømmes, da det er med til at give et helt menneske.
    Derfor glæder det mig du igen beskæftigere dig med andet end arbejde.

    SvarSlet