søndag, maj 24, 2009

DANMARK DEJLIGST


Vores guide på dagens motorcykeltur kender sit Danmark, han har et firma, som bringer ham rundt på de små veje, og hver gang han finder en dejlig rute, noterer han det ned til den dag, han står for en motorcykeltur. Dagens tur var en af de smukkeste, jeg har været på. Som en af de andre sagde, hvor er jeg dog stolt over Danmark i dag, smukke veje, smukke huse/gårde, hver nyt sving åbenbarede nye smukke udsyn.


Vi startede ved Haverslev i Himmerland, byen hvor mine morforældre boede og som jeg har mange barndomsminder fra.

Herfra gik det nedover på kryds og tværs af de store veje, vi kom igennem Lindum skov og forbi min barndoms by Hammershøj, videre ned til Skjern kirke, forbi restauranten Blogsbjerg ved Ålum, hvor jeg var til mine første baller som ganske ung 16 årig pige.

Så kørte vi tværs over engdraget og sørme om ikke der var en vej med hårnålesving og videre forbi Bidstrup Gods.

Turguiden havde medbragt kaffe/te og kage, som vi nød ved Skjød gadekær. En lille gut på cykel fik sig dagens oplevelse og erklærede at han også skulle have en motorcykel, når han blev gammel nok.


Vi forsatte af små veje forbi Pøt Mølle, hvor jeg sammen med mit hold fejrede, at vi nu var sygeplejersker tilbage i 1981.

Frijsenborg Slot havde de smukkeste rododendron bede, så høje og så farvestrålende, at jeg glemte alt om at fotografere.


Turens sidste del foregik syd for Hammel gennem skovene ved Gjern bakker og endte på Kongensbro kro.


Endnu en tur, hvor mit Danmarks kort blev udvidet.

16 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig dejlig tur i nostalgiens og Danmarks rige :-)
    Hvis I havde lige så godt vejr som vi havde i Sverige, så kan man jo næsten ikke klage.
    Vi ville gerne køre meget mere i Jylland, men det bliver lidt dyrt, når man bor på Sjælland - må nøjes med vores efterårsferier ovre hos jer.

    SvarSlet
  2. Vi bor i det smukkeste land...tror jeg..vi skal bare huske at se det
    :-) tak for kikket :-)

    SvarSlet
  3. Jeg er så enig med Ann, vi bor da i det smukkeste land - ever.

    Det var dejlige billeder og ord. Tak for den oplevelse ;-)

    SvarSlet
  4. Det lyder som den dejligste tur, Lene, i det forårsklæde Danmark.
    Man behøbver ikke at rejse til den anden side af kloden for at finde bjergtagende landskaber :O)

    SvarSlet
  5. Det er min barndoms landskaber og udflugtsmål I har besøgt.
    Jeg kom lige på en erindringstur: pinseskovtur til Pøtmølle med en hel skotøjsæske fyldt med madder, myggestik og gemmeleg sammen med mine små søstre.
    Tak for turen:)

    SvarSlet
  6. Du nævner steder, jeg aldrig har været, men med din beskrivelse og billeder er det da lige før. ;)

    SvarSlet
  7. Skønne, skønne billeder!
    Jeg holder meget af at tage på oplevelse i fædrelandet - der er så mange kroge, bakker, skove, engdrag, kyststrækninger, bygninger og andet godt, at jeg ikke tror, man kan komme igennem det hele på et helt liv.

    SvarSlet
  8. Hvilken tur :-)
    Som barn holdt vi ofte cukelture i Danmark- det er skam et meget smukt land :-)

    SvarSlet
  9. Faldt lige over din blog og sikke nogle skønne billeder! Jeg kender mange af stederne fra en masse ture i barn -og ungdom. Og nej - man skal ikke kimse af DK. Der findes SÅ mange flotte vinkler i det land. Tak for kigget

    SvarSlet
  10. Tak for kigget, Lene, en balsam for sjælen at se noget af fædrelandet - og selv få genopfrisket barn- og ungdommen i himmerlandske Haverslev, hvor også mine morforældre boede lige uden for byen. (Vore morfædre var brødre)

    SvarSlet
  11. Ellen, du skulle ha købt en ødegård i Jylland ;-)

    Selv tak Anne, og vi skal nemlig bare kigge :-)

    Selv tak Jeannette, og med vores beskrivelser af vore omgivelser er vi alle med til at minde hinanden om det :-)


    Madame,så nu tager jeg Danmark i forår og efterår og så Norge til sommer :-)

    Selv tak Hanne, det lyder hyggeligt med sådan en udflugt :-)

    Jette, du må tage yngste med, når I er på besøg i Århus og køre ud i det blå :-)

    Tak Lotte, næh jeg tror også vi kunne gå på opdagelse hele livet :-)

    Miri, cykelture har jeg ikke været meget på, det gad jeg godt :-)

    Selv tak berlinerbrosten og velkommen her, jeg har endnu til gode at opleve din bopælsby :-)

    Selv tak Gisela, ja den by har vi gode minder fra :-)

    SvarSlet
  12. For en flott tur dere har vært på.
    Har litt lyst til å prøve å få til en langhelg på motorsykkel i Danmark i sommer. Ser ut til å være flott å kjøre motorsykkel der.
    HAr vært på familiebesøk i helgen så det har vært lite blogging på meg. Derfor vil jeg komentare forrige innlegg nå. HEr jeg bor er det umulig å gå tur uten at en går i motbakker. Nester ingen steder der det bare er flatt. Da må vi kjøre et lite stykke. Eller bare gå tur frem og tilbake langs vannet.
    Ønsker deg ei flott uke :)

    SvarSlet
  13. Tak i lige måde Fjordheim, og ja man skal vist bo i Norge, hvis man vil ha pulsen op på en ganske almindelig gåtur :-) Men som du kan se kan vi sagtens levere dejlige køreture :-)

    SvarSlet
  14. Sikke en dejlig tur du har taget os med på, Lene

    SvarSlet
  15. SUK, hvor er det smukt! Jeg kan isaer godt lide det fjerde billede. :)

    SvarSlet
  16. Tak Helle :-)

    Tak Tina, det emmer da også af Danmark :-)

    SvarSlet