Der er skrevet tusindvis af blogindlæg om det. Og både bøger og artikler har haft emnet beskrevet.
Men lige sandt er det!
Man behøver ikke at gemme smilet, latteren, den anerkendende kommentar til det bliver gråvejr. Jo mere man øser af den positive kilde, jo mere bliver der, også til gråvejrsdagen.
Jeg er nærmest fløjet hjem i dag. På et møde i sidste uge blev det nævnt, at en ægtefælle havde fået meldinger fra personale, som gik stik imod det vi mener. Jeg, min kollega og min leder nægtede at tro det, men det blev fastholdt, og så måtte vi til bunds i den sag.
I dag har jeg haft en samtale med ægtefællen, og NEJ vi var på ingen måde involveret i de uheldige meldinger, tværtimod fik alle mine kolleger masser af anerkendende ord med, engagerede, positive, forbilledlige, ja ordene stod nærmest i kø.
Ordene er givet videre, både mundtligt og skriftligt, og som jeg sagde til ægtefællen, jeg er stolt af at være kollega med mine kolleger.
Hvor er det godt, at I gik i gang med at opklare forholdene. Det er så negativt, når rygter får lov til at spredes. Tillykke med, at I er sådan en flok gode kollegaer
SvarSletSå fint at alting løste sig. Hurra for gode kollegaer og smil i lange baner ;-)
SvarSletHvor er det godt at I fik styr på det.
SvarSletOg det med positiv energi spreder sig det giver jeg dig helt ret i.
Knus
Tak Betty :-), jeg gyser helt ved tanken om at vi ikke havde fået talt med ægtefællen, så jeg skrev faktisk også til alle, der havde været med til mødet, som var tværfagligt, fordi det rygte skulle manes i jorden.
SvarSletJeannette, nemlig :-) jeg smiler stadig ved tanke om samtalen :-)
Pernille, sådanne "man har hørt" sætninger har det med at vokse sig store, nu blev det i stedet for en dejlig positiv dag :-)
Det er så vigtigt at man ikke kun fortæller om de negative oplevelser, men i lige så høj grad fortæller om de gode. Jeg roser ofte (altså når der er anledning til det) og jeg forundres over folks reaktion - de bliver meget overasket og glade... Og den glæde smitter
SvarSletMarianne, de dårlige episoder skal der være plads til, men dejligt at høre, at du også roser, for hvor glemmer vi det ofte. Og anerkendelse smitter :-)
SvarSletDet er bestemt meget ubehageligt at blive sat i forbindelse med noget man ikke selv mener at være en del af. Hvor er det godt at det blev opklaret og med sådan en fin melding tilbage. :-)
SvarSletFortsat skøn aften og
venlig hilsen fra
Henriette
Henriette, vi havde i hvert fald brug for en opklaring :-) også en skøn aften til dig :-)
SvarSletJa, jeg kan kun stille mig op i køen og erklære mig enig med alle de andres kommentarer :o)
SvarSletVi har netop haft en pt., hvis pårørende - og pt'en selv - roste personalet til skyerne, og det er jo altid dejligt at blive anerkendt for sit arbejde og sin væremåde ;o) Desuden havde mine kolleger og jeg en pt., der fik perforeret sin tarm, og der blev hidkaldt tilsyn fra Gastro-kirurgisk, som efterfølgende roste personalet for at være yderst kompetente, fattede og rolige i situationen og rare at arbejde sammen med!! Disse to episoder blev genfortalt til de andre kolleger på afdelingen, og det spredte en varme :o)
Desuden synes jeg også, at det er en god ting at være opmærksom på sine kolleger - give et skulderklap, når der er noget, der er mestrede godt, eller lytte når en kollega har brug for at læsse noget af... Det giver så megen arbejdsglæde, og det giver desuden mere overkud hos hver enkelt!
Nå, nu blev det langt, Lene, det må du undskylde, men jeg synes sørme (som alle jer andre), at det er så vigtigt at "se" hinanden i hverdagen - både pt'er og kolleger!
Ha' en god aften! - Og tak for nogle rigtig smukke billeder!
Kærlig hilsen Ditte
Ingen undskyldninger her Ditte, det er rigtig godt at høre fra dig :-)
SvarSletVi kan jo lære både af de gode ting og de knap så gode ting, begge dele skal fortælles, begge dele kan vi tage til os :-)