mandag, oktober 03, 2011

BARNDOMSMINDE

Mandagens fotoudfordring får os tilbage i tiden, kom med et barndomsminde. Mange af min minder er ikke knyttet til ting, ting kan godt udløse mindet, men mest fordi de er en lille rekvisit i mindet.

DSC04405

I min reol står der mange forskellige udgaver af bibelen, de fleste af dem har vi fået af mine forældre, denne udgave minder mig om min barndom. Det er en børnebibel, denne er ikke den fra min barndom, den står stadig hjemme hos min far. Denne bibel har mine forældre givet os, da vi fik vores datter. Inden i er skrevet med min mors smukke håndskrift; kære I to, en lille hilsen til jer med ønsket om, at I vil bruge bogen sammen med jeres børn, kærlig hilsen mormor og morfar. Dateret på deres første barnebarns fødselsdag.

Den bog minder mig om stunder sammen med min mor, når hun som godnatlæsning valgte historier fra bibelen,  den bog minder mig om alle de gange, jeg fik læst bøger op, alle de gange hvor vi lærte nye sange ved klaveret eller i bilen på vej til sommerhuset. Den bog minder mig om hver eneste juleaften, hvor netop denne version af juleevangeliet blev læst op af min far.

Jeg savner min mor, det er nu 3½ år siden, hun døde. Jeg savner min far, den far han var før Alzheimers sygdommen tog til; jeg har ham stadig, jeg har også den gamle far i glimt, jeg elsker at se på hans dejlige ansigt og mindes den gode barndom, som jeg takket være de to mennesker fik.

Ikke alle er så heldige, at deres barndom har givet dem gode minder. Jeg håber for hver af dem, at deres voksenliv må bryde de dårlige minder og give dem gode minder. God mandag til dig.

Flere bud på mandagsminder kan du finde her.

12 kommentarer:

  1. Et smukt minde og nogle dejlige forældre du har haft...;D

    SvarSlet
  2. Hvor er det en fin minde bog du har. Skal datteren ikke have den med sig, der må også være gode minder i den for hende. :-)

    SvarSlet
  3. Deilige minner om en deilig barndom, som man kan gi videre.
    Takk.

    Ha en vakker mandagsaften :-)

    SvarSlet
  4. Flott minne om dine fine foreldre.

    SvarSlet
  5. Tak for din hilsen :-) Det lyder som om du har haft en dejlig barndom.
    Da jeg i 1965 startede som lærer skulle jeg være klasselærer for en fjerde klasse. Til kristendomskundkab fik vi udleveret "Det nye testamentet fortalt for børn". Klassen reagerede spontant: Den har vi allerede været igennem to gange. Den er dødkedelig.
    I stedet for brugte vi lang tid på "De ti bud", hvor jeg digtede forskellige historier til hvert bud, som vi så diskuterede. "Du må ikke stjæle"- Jamen hvad nu hvis min familie er ved at dø af sult og ingen vil hjælpe?? Det var meget spændende og givende for alle parter.
    Det sker stadig, at jeg får resposn på timerne.

    SvarSlet
  6. Gjenkjenner virkelig savnet du beskriver etter din far, til tross for at han fortsatt lever.
    Jeg kjenner det på samme måte ifht min mor, som også har Alzheimer. Fordi mye av personligheten er endret, savner man de egenskapene som var tidligere. Det oppstår vonde situasjoner når vedkommende er ukritisk og har lite selvinnsikt. Man prøver å være overbærende og forståelsesfull, men lett er det ikke.

    SvarSlet
  7. En bok som säkert många minns från sin barndom!

    SvarSlet
  8. Den bog har altid været en Banditten har haft under armen... han fik den en gang af en læge...

    SvarSlet
  9. Det var dejlig læsning! Jeg husker også godnat-læsning som noget særligt. Der er meget at være taknemmelig for med en god barndom. Jeg kan kun give et "Ja" med til dit håb for de, der ikke fik gode minder med hjemmefra.

    SvarSlet
  10. Dejlige minder - det er værd at huske på alle de gode stunder i barndommen indimellem og samtidig sætte pris dem.

    SvarSlet
  11. Alle disse gode barndomsminder, som er så uvurderlige for de fleste af os... jeg kom også til at tænke på dem, der ikke har gode minder, men det gør næsten for ondt at tænke på...
    Jeg forstår godt dine tanker omkring din far... da min lå på sit dødsleje og var næsten helt uden for rækkevidde, talte jeg (og mine to søstre) til ham om, hvor god en far han havde været for os. Det forstod han, for han knugede vores hænder.
    Det tror jeg også, din far vil forstå, men svært er det, at han ikke længere er den, man kan søge tryghed hos.

    SvarSlet
  12. Annemarie, det er jeg også taknemlig for :-)

    Uha Inge, jeg har jo to børn, som har minder om den bog ;-)

    Selv tak Mormor :-)

    Tak Annemarie og velkommen her :-)

    Selv tak Rimkoger, og jeg kan godt forstå at dine elever kan huske den form for undervisning, det hænger meget bedre ved, når hjernen udfordres :-)

    Elisabeth, tak for dine ord, og nej, let er det ikke. God aften til dig :-)

    Lena o Tommy, ja mon ikke andre har haft den også :-)

    Marianne, også på det her område har din søn sans for kvalitet :-)

    Anne, højtlæsning vil du også elske som mor, jeg har NYDT alle de bøger og timer, vi har brugt om aftenen :-)

    Anette, og når først man får startet afløser det ene minde det andet :-)

    Ellen, det fortæller vi også min far,og det skal vi helt sikket blive ved med :-)
    Og jeg bliver så ked af det, når jeg hører og læser om den barndom, som ingen børn burde udsættes for.

    SvarSlet